Yvonne Wiersma: 'Het is niet mogelijk iedereen tevreden te houden'

Yvonne Wiersma: 'Het is niet mogelijk iedereen tevreden te houden'

25-11-2020 | Auteur: Timen Kraak | Beeld: Erwin van Amstel

Wat is de impact van de coronacrisis op de governance van bedrijven? Diligent gaat in gesprek met company secretaries en general counsels die eerder al vertelden hoe de crisis voor hun concern uitpakte. Hoe staat het er nu voor? Nu: Yvonne Wiersma (1978), general counsel van Kendrion.

Is er voor producent van elektromagnetische toepassingen Kendrion veel veranderd in het afgelopen halfjaar; bent u dingen anders gaan doen?
‘Hoe het virus zich ontwikkelde, had zijn weerslag op de organisatie. In de zomer kwam er wat meer rust, maar naarmate het virus de kop weer meer opstak nam ook bij Kendrion de spanning toe. In de eerste golf waren er binnen Kendrion weinig infecties, ook dat steeg gestaag. We hebben nog wekelijks met al onze internationale vestigingen een corona-call om de lokale ontwikkelingen in de gaten te houden. In de tussentijd zagen we een aantal leiders opstaan die zich bovengemiddeld goed lieten zien en die een steun waren voor mensen. Dat is nodig, want de negatieve effecten van de protocollen die we hebben geïntroduceerd, werden ook steeds meer zichtbaar. Bijvoorbeeld vereenzaming van mensen aan de productielijnen, omdat medewerkers op die locaties strikt gescheiden worden. Maar ook de effecten van deeltijdregelingen, bijvoorbeeld in Duitsland. Naast de salarisverlaging die daarmee gepaard gaat, is het ook mentaal vervelend om naar huis gestuurd te worden. De mensen die achterblijven, moeten zien om te gaan met een veranderend takenpakket. Daarin moeten we een balans zien te vinden, en dat lukt. Binnen de organisatie ontstaat een professionele solidariteit. We zijn geen liefdadigheidsinstelling, we nemen zakelijke beslissingen. Maar wel zakelijke beslissingen die gericht zijn op de lange termijn, en dat begrijpen mensen.’ 

> Lees ook het eerdere interview met Yvonne Wiersma: 'We ervaren nu pas echt het belang van goede communicatie'


Zulke beslissingen vergen goede communicatie vanuit de board. Lukte dat?
‘Ja, maar zelfs met een goede communicatie kun je niet iedereen tevreden te houden. Het is voor bestuurders en managers wel een stuk belangrijker geworden om het perspectief van de andere kant te zien, in het bewustzijn dat ze er helaas niet voor iedereen kunnen zijn. We kunnen niet de wereld redden en moeten daar open en transparant over zijn. Managers pakken dat goed op.’

Is er nog iets veranderd aan uw rol?
‘Ik moet extra creatief zijn. Meedenken met de business, draagvlak creëren voor beslissingen die op corporate niveau genomen worden. Er zijn gewoon – oneerbiedig gezegd – verplichte nummers die afdelingen als legal, interne audit en compliance moeten afronden. De keuzes die we daarin maken, moeten we transparant naar de organisatie communiceren. Door me op te stellen als de meewerkende persoon hoop ik waarde te kunnen toevoegen. We kunnen niet reizen, dus we zijn ook nog eens afhankelijk van digitale contactmomenten om boodschappen over te brengen.’

Kendrion is internationaal georganiseerd, dus veel boardcommunicatie ging al digitaal. Toch werd de boardcommunicatie waarschijnlijk een stuk intensiever in het afgelopen halfjaar. Is dat allemaal goed gegaan?
‘Ja, maar dat komt denk ik ook omdat wij gezegend zijn met een raad van bestuur met een moderne mindset. Digitaal werken heeft de samenwerking persoonlijker gemaakt. Omdat Kendrion internationaal georganiseerd is, werd er veel gebeld en gemaild. Video heeft daar een dimensie aan toegevoegd. Natuurlijk vervangt videobellen fysieke meetings niet, maar in het internationale contact is het zeker een aanvulling.’

Zijn er dingen die u zelf meeneemt?
‘Die toegenomen openheid en transparantie door middel van videobellen wil ik zeker meenemen. Het draagt bij aan het creëren van draagvlak. En ik hoop dat we de professionele solidariteit behouden. Corona heeft ervoor gezorgd dat we oprecht meer stilstaan bij elkaars gezondheid en welzijn, terwijl er ook harde keuzes gemaakt moeten worden. Dat is geen makkelijke taak, maar over en weer is er begrip voor de situatie.’

In deze uitzonderlijke periode interviewen de auteurs van Management Scope bestuurders vanuit verschillende invalshoeken over hoe zij met deze crisis omgaan, en bundelen wij al deze artikelen onder de noemer #tacklecorona.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer achtergrond artikelen

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Gezondheidstechnologiebedrijf Philips wil het leven van miljarden mensen verbeteren met betekenisvolle innovaties en door hen toegang te geven tot zorg. Hoe verhoudt die ambitie zich tot duurzaamheid en de strategie? Global head of sustainability Robert Metzke: ‘Duurzaamheid is een onlosmakelijk onderdeel van onze strategie om het leven van mensen beter te maken.’

lees artikel
René ten Bos: 'Complexiteit vereist per definitie diversiteit van denken'

René ten Bos: 'Complexiteit vereist per definitie diversiteit van denken'

In een serie gesprekken over maatschappelijke verwachtingen interviewt Charles Honée, partner bij advocatenkantoor Allen & Overy, René ten Bos, hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Die laat zijn licht schijnen over de verhouding tussen maatschappij en grootbedrijf, het shareholders- versus het stakeholdersmodel en de klimaatcrisis. ‘Die is allesoverheersend.’

lees artikel
Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Qua punctualiteit, veiligheid en klanttevredenheid is er in tien jaar tijd veel gebeurd bij het openbaarvervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam, aldus Claudia Zuiderwijk. Maar de algemeen directeur van GVB wil externe ontwikkelingen verbinden aan interne veranderingen en op dat vlak is er genoeg werk aan de winkel. ‘We moeten onze top-3 prioriteiten als GVB helder krijgen. Daarom gaan we per kwartaal de klokken gelijkzetten.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook