CEO-CFO: verbonden of in de boeien (kort)

CEO-CFO: verbonden of in de boeien (kort)

15-11-2007 | Auteur: Jeroen Siebelink

Het financiële geweten van de onderneming staat onder druk. Iedereen verwacht steeds meer van de CFO, terwijl hij van zijn CEO niet altijd de ruimte krijgt de verwachtingen waar te maken.

CFO Michiel Meurs van Ahold, CFO Andrew Fastow van Enron, CFO Fausto Tonna van Parmalat: hun laatste dagen op kantoor moet het donker in hen zijn geweest. In henzelf, maar bovendien tússen hen en hun bazen: de CEO's. Op de tast groef de financiële man zich nog naar de algemene man toe - in een laatste poging zijn ouwe, trouwe partner te hervinden. Wanneer het eerste kille licht van buiten op hun duisternis viel, keek hij in het gegroefde gelaat van zijn CEO. Wat hij zag, leek in niets meer op die onaantastbare god waar hij eens zo tegenop had gekeken. Het was een hels gedrocht. En de CEO, wat zag hij? De gedroomde zondebok.


Eenmaal voor de rechter liet de CEO zijn CFOsteenhard vallen. Werkelijk geen flauw benul had hij ervan gehad, al die financiële en juridische mumbo jumbo waarmee zijn CFO altijd bezig was. De side letters, de postbus-bv's, de Kaaimanconstructies: allemaal haute finance waar hij maar weinig van wílde begrijpen. Het was niet zijn pakkie aan.


De CFO, in schandalen als deze, liet zich slachtofferen uit eigen vrije wil, zo valt te proeven tijdens een rondje langs financiële (ex-)topmannen. Hij moet het vooral zichzélf verwijten. "Ik vermoed dat de wil van Meurs om te voldoen in de ogen van zijn baas de boventoon voerde, bóven zijn professionele verantwoordelijkheid op basis waarvan hij sommige dingen niet had moeten doen", zegt Jan Haars, voormalig CFO van TNT. Geeft dat de CEO het recht om zich achter de CFO te verschuilen als het fout gaat? "Ik kan me er iets bij voorstellen", zegt Cees de Boer, CFO bij accountantsorganisatie Deloitte. "Niemands takenpakket is zo helder omschreven als dat van de CFO. Iedereen heeft er een beeld bij: híj is de man van de cijfers. Toch ondertekent de CEO die cijfers voordat ze naar de accountant gaan. Dat maakt de CEO in veel gevallen wel verantwoordelijk, maar niet schuldig." Nogal wat CEO's van nu waren zelf ooit CFO. Toch leunen ze op de cijfers die de CFO ze aanreikt. "En met de storm aan regels van IFRS, SOX, AFM en code-Tabaksblat zal hij alleen maar zwaarder op de CFO gaan leunen", zegt De Boer. "Zo wordt de CFO steeds meer een specialist, die alle details moet kennen rondom interne rapportage en externe verslaglegging - zijn verantwoordelijkheid voor financiering nog buiten beschouwing gelaten."


Het complete essay van Jeroen Siebelink kunt u hier lezen.




>> de CEO pagina


>> de CFO pagina

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer achtergrond artikelen

magazines_artikelen/Eiffelisdenaam01v.jpg

Ferdi van Dommelen: 'Company first'

Tussen 1992 en 2018 gaven Ferdi en Erica van Dommelen leiding aan het door hen opgerichte detacheringsbureau EIFFEL. Pas na de verkoop in 2018 kwam er ruimte voor reflectie, resulterend in het boek EIFFEL is de naam. Een gesprek met met Ferdi van Dommelen over 25 jaar ondernemerschap. ‘Het individu is als ondernemer niet belangrijk. Het is company first en niet me first.’

lees artikel
magazines_artikelen/Eerste-100-Wal01v.jpg

De eerste 100 dagen als cfo van Stork

'Niet te snel vanuit de heup schieten', zegt Lot van der Wal over haar eerste honderd dagen als cfo van Stork Technical Services.

Wie: Lot van der Wal
Wat: Sinds maart 2020 cfo van Stork Technical Services
Geïnterviewd door: Eric Vennix, Deloitte energy, resources & industrial leader en lid van de executive committee.

lees artikel
magazines_artikelen/Fast50-01v.jpg

Otrium-ceo Milan Daniels: 'We zijn in een stroomversnelling terechtgekomen'

12 procent van de kleding die wereldwijd wordt geproduceerd, blijft ongedragen. Online designer fashion-outlet Otrium zag het probleem en bedacht de oplossing. De oprichters brengen met hun platform vraag en aanbod bij elkaar. Co-ceo Milan Daniels: ‘Gevestigde merken zijn gestopt met luisteren naar de klanten.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook