De eerste 100 dagen als chro van Wolters Kluwer

De eerste 100 dagen als chro van Wolters Kluwer
‘Talenten goed op elkaar afstemmen’, zegt Bill Baker over zijn eerste honderd dagen als chief human resources officer van Wolters Kluwer.

Wie: Bill Baker
Wat: Sinds juni 2021 chief human resources officer van Wolters Kluwer
Geïnterviewd door: Frans Dagelet

Hoe zou u uw eerste 100 dagen als chro omschrijven, aangezien u midden in een pandemie begon?
‘Ik zou die eerste 100 dagen omschrijven als spannend en uniek. De rol van chro tijdens een pandemie op je nemen brengt zeker uitdagingen met zich mee, maar gelukkig kon Wolters Kluwer zich snel aanpassen aan het thuiswerken. Van klanten hoorden we dat ze hun werk lang niet zo goed hadden kunnen doen zonder ons. Dus ik denk dat het voor mij een uitdaging was om die ondersteuning te blijven bieden, met als prioriteit de gezondheid en veiligheid van onze collega’s.’

Hoe ondersteunt u uw medewerkers tijdens de pandemie?
‘We hebben veel enquêtes gehouden en in 2020/2021 een verbeterd welzijnsprogramma gelanceerd. Daarmee helpen we mensen een balans te vinden in een wereld waarin hun privéleven en werk in één ruimte plaatsvinden. Dat heeft ons een kader gegeven waarmee we verder kunnen.’

Was u voorbereid op de manier waarop de pandemie werk en flexibiliteit verandert?
‘Ik denk niet dat je je kunt voorbereiden op een pandemie, maar je kunt wel met mensen in contact blijven door middel van feedbackmechanismen. Een gebeurtenis als deze verandert hoe dan ook de manier waarop mensen over werk en interactie denken. Dat begint uit noodzaak. Maar zodra je uit noodzaak een ander model aanneemt, begin je te zien dat het oude model misschien ook niet goed was. Wij hebben altijd al in verschillende regio’s en tijdzones gewerkt, virtueel vergaderen was niet nieuw voor ons; de pandemie heeft het gesprek hoe je dat goed doet alleen naar de voorgrond gebracht. Dit is juist een kans om meer verbinding te creëren bij werknemers. Dat is echt een aandachtspunt voor ons in de toekomst, want uiteindelijk zijn we toch een mensenbedrijf.’

Hoe was het voor u persoonlijk om chro te worden bij een bedrijf waar u al werkte?
‘Dat is heel nuttig gebleken voor mij. Ik kwam bij het bedrijf als hoofd HR bij één van onze business units, waardoor ik veel over de branche heb geleerd. Nu reageer ik niet alleen op ontwikkelingen die op ons afkomen, het is de bedoeling dat ik ze zie aankomen en we er vooraf al op anticiperen. Het helpt om de juiste connecties met andere leiders binnen de branche te hebben en om een stevige ondersteuning vanuit het bedrijf te cultiveren. Dat is onmisbaar.’

Wat is uw belangrijkste prioriteit als chro bij Wolters Kluwer?
‘Vooruitgang boeken is ervoor zorgen dat je talenten goed op elkaar afstemt. Dus ik ben erg gefocust op het verder ontwikkelen van ons inzicht in ons personeel. Hoe identificeren we talent? Hoe halen we ze de organisatie binnen? Hoe creëren we verbondenheid? Pandemie of niet: dat is altijd de kern van HR bij Wolters Kluwer geweest, en dat zal het ook blijven.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 02 2022, als vast onderdeel van onze rubriek 'Komen & Gaan'. 

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 09-02-2022

facebook