Axel Viaene (GrandVision): 'Het is best een eenzame rol'

Axel Viaene (GrandVision): 'Het is best een eenzame rol'

05-07-2018 | Interviewer: Jesse Thiel | Auteur: Angelo van Leemput | Beeld: Erwin van Amstel

Axel Viaene (1973) over zijn rol als company secretary bij optiekketen GrandVision. In deze serie interviews spreekt Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria bij Diligent, elke week een company secretary over zijn of haar rol en de bijzonderheden die deze functie meebrengt.


Is er sprake van een spagaat in uw eigen werk: heeft u het gevoel dat u met dusdanig uiteenlopende zaken bezig bent dat het werk als een balanceeroefening voelt?
'Ja, ik zie de spagaat in mijn functie zeer zeker. Maar dat komt vooral omdat ik de functies van company secretary en general counsel combineer. Daardoor heb ik twee petten en moet ik me er erg bewust van zijn welke van die twee ik op heb. Dat zorgt overigens wel voor een interessante portefeuille. Ik heb het gevoel dat ik op een belangrijk kruispunt binnen het bedrijf sta, een punt waar alle informatiestromen langskomen.'

Wat zijn de belangrijkste veranderingen geweest in uw loopbaan als company secretary?
'De laatste jaren worden de  informatiestromen alleen maar omvangrijker. De functie van de company secretary is daardoor zwaarder geworden. En het gaat allemaal sneller en sneller. Vroeger hield een strategie vijf jaar stand, nu is er steeds vaker een strategisch perspectief van drie jaar. Wat ook veranderd is: je merkt aan alles dat er meer aandacht komt voor de maatschappij. Doing the right thing, daar gaat het tegenwoordig om. Bedrijven moeten goede corporate citizens zijn. Thema’s als diversiteit en milieu zijn nu belangrijker dan in het verleden.'


Was er een spagaat tussen uw opleiding en praktijk?
'Ik heb natuurlijk bepaalde dingen op school en op universiteit geleerd, maar uiteindelijk leer je het meest in de praktijk. Een van mijn belangrijkste lessen: je moet je kantoor uit en praten. Praten en luisteren. Met de raad van commissarissen, de raad van bestuur én met de operatie. Ik geloof dat een company secretary vooral een consensusbouwer is, een bruggenbouwer. Company secretary’s hebben geen administratieve rol, het is een opbouwende rol. Je bouwt mee aan het weefsel van de organisatie. We helpen de organisatie bij het creëren van draagvlak.'

Wat zijn de belangrijkste kwaliteiten van de company secretary?
'Uit de informatiestromen moet een company secretary destilleren wat echt belangrijk is. Dat is de uitdaging, daar heeft de company secretary een belangrijke rol die inhaakt op de analytische en communicatieve kwaliteiten. De meeste mensen in deze functie hebben een juridische achtergrond. Ze kunnen goed analyseren, ze beheersen het gesproken en geschreven woord, het zijn quick thinkers, ze kunnen goed dingen regelen. Het is een mooie rol, maar geen gemakkelijke. En het is best een eenzame rol.'

Hoe ziet de toekomst van de company secretary eruit?
'De beroepsgroep is in beweging. Er komt veel jong talent bij en dat is goed. Ik heb heel veel hoop voor de toekomst. Nieuwelingen zijn gemotiveerd en goed opgeleid. Wat opvalt is het digitale aspect; de nieuwe generatie kan goed omgaan met informatie en datastromen. Ze zijn ermee opgegroeid en dat is van belang voor een nieuwe fase in de ontwikkeling van deze functie.'

Interview door Jesse Thiel, Country Manager Benelux & Austria bij Diligent.

Axel  Viaene

Geïnterviewd: Axel Viaene

  • > Group General Counsel en Company Secretary GrandVision
Jesse Thiel

Interviewer: Jesse Thiel

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Oosterveer08v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Een team is nooit af'

Peter Oosterveer maakte twee jaar terug de overstap van industrieel installateur Fluor, waar hij coo was, naar Arcadis. Hij kwam als nieuwe ceo bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Oosterveer blikt terug op wat veel nieuwe bestuurders als lastig beschouwen: de vorming van een nieuw team, dat de beoogde transformatie om toekomstbestendig te blijven moet helpen realiseren. ‘Besluiten om met andere mensen verder te gaan, vind ik niet zo moeilijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Alma08v.jpg

Maurine Alma van Takeaway.com maakt tastbaar wat marketing bijdraagt

Maaltijdbezorgplatform Takeaway.com groeit sterk dankzij forse investeringen in marketing. Chief marketing officer Maurine Alma is verantwoordelijk voor de marketingstrategie die zich richt op naamsbekendheid én een zeer soepele customer journey. ‘Onze klant heeft honger en wil zonder veel moeite een maaltijd laten bezorgen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wielinga-Carolina_2019.jpg

De eerste 100 dagen als commissaris van Gasunie

‘Langetermijndenken is de grootste uitdaging’, zegt Carolina Wielinga over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook