Francis Quint - 'Vaak is de intentie er wel'

Francis Quint - 'Vaak is de intentie er wel'

01-11-2019 | Interviewer: Tjarda Molenaar

De NVP bestaat dit jaar 35 jaar. Een goed moment om niet alleen terug te blikken, maar ook naar de toekomst te kijken. Een belangrijk onderwerp is maatschappelijke impact. In de Verenigde Staten gooit Blackrock-ceo Larry Fink hoge ogen met zijn jaarlijkse letter to the ceo. Een brief van de belegger aan ceo’s om aandacht te vragen voor duurzaamheid, groei en waardecreatie op de lange termijn. Dit inspireerde ons om enkele NVP-leden te interviewen over hoe hun gesprekken met ondernemers over deze onderwerpen eruit zien. Deze keer: Francis Quint, destijds hoofd capital bij InnovationQuarter, nu global head corporate investments bij Rabobank over ondernemers op weg helpen met maatschappelijke doelstellingen.


‘Een belangrijk onderwerp van gesprek is de innovatiekracht van een bedrijf. Daarnaast bespreken we ook de maatschappelijke impact van een onderneming. Welke bijdrage levert een bedrijf aan bijvoorbeeld duurzaamheid? In welke mate is een bedrijf bezig met circulair ondernemen? Soms zijn bedrijven al heel actief, soms zijn het nog vooral ambities. Als investeerder ondernemen we niet maar we kunnen met ons kapitaal wel degelijk richting geven.’ Een belangrijk gespreksonderwerp is ook het vergroten van diversiteit binnen de organisatie. ‘Divers samengestelde teams leveren betere prestaties, talenten worden beter benut. We willen van ondernemers weten hoe ze daar invulling aan geven en in hoeverre wij als investeerder daarbij een bijdrage kunnen leveren.’


Relevant blijven
‘Waar dat nog niet het geval is, proberen we ondernemers te overtuigen dat het belangrijk is oog te hebben voor zowel economische als maatschappelijke doelstellingen. Als bedrijven niet innoveren, niet meegaan in belangrijke transities zoals de energietransitie en diversiteit niet stimuleren, zijn ze in de toekomst niet interessant meer voor klanten en werknemers. Dat geldt overigens net zo goed voor investeerders. Ook wij moeten relevant blijven voor onze financiers, ondernemers en talent.’  
 
Vrouwelijk talent
‘Vaak is de intentie er wel, maar weet een bedrijf niet hoe ze meer duurzaamheid of meer diversiteit binnen de organisatie kunnen bereiken. Daar helpt Innovation Quarter ze bij. We dragen op het vlak van diversiteit zelf ook ons steentje bij door deelname aan Fundright. Bij dit platform hebben 35 durfkapitaal-investeerders zich aangesloten. Het streven van Fundright is dat binnen drie jaar bij de aangesloten investeerders niet alleen de eigen teams maar ook de managementteams van de portfoliobedrijven voor minimaal 35 procent uit vrouwen bestaan. Dat bereiken we door bijvoorbeeld een poule met vrouwelijk talent te creëren. Samen met recruiters kunnen we deze vrouwen bij bedrijven in beeld krijgen als interessante managers van de toekomst.’  
 
De beste aanpak
‘Ook op het gebied van duurzaamheid kan Innovation Quarter ondernemers op weg helpen. We reiken ze best practices aan van andere bedrijven uit ons portfolio. Over wat de beste aanpak is gebleken bij andere ondernemers. Ik vind dat er sprake is van een groeiend maatschappelijk bewustzijn. Vroeger was er een duidelijke scheiding: bedrijven gingen of voor financieel rendement of voor maatschappelijk rendement. Die bedrijven beseffen nu dat beide doelstellingen niet zonder elkaar kunnen.’  
 
Grotere impact
‘In mijn nieuwe functie als Global Head Corporate Investments bij de Rabobank ben ik wereldwijd verantwoordelijk voor de private-equity-activiteiten van Rabobank. Rabobank kijkt actief naar hoe het kan bijdragen aan maatschappelijke opgaven. Internationaal, actief in 25 landen, ligt de investeringsfocus op het duurzaam versterken van de food- en agri-sector. Nationaal is de investeringsscope breder maar ook daar is het versterken van onze samenleving en economie een belangrijke doelstelling.’  

Tjarda Molenaar

Interviewer: Tjarda Molenaar

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Fouladi03v.jpg

Hoe Babak Fouladi KPN digitaliseert

De nieuwste generatie mobiel internet stelt telecombedrijf KPN in staat slimme, soms futuristisch aandoende diensten te ontwikkelen voor de zakelijke markt. Tegelijkertijd transformeert KPN zelf tot volledig digitaal concern. Chief technology & digital officer Babak Fouladi: ‘Dat is een uitdaging met onze lange historie als niet-digitale telecommaatschappij.’

lees artikel
magazines_artikelen/Graaf03v.jpg

Kees van der Graaf: 'Shared value creëren ondanks dilemma’s'

In een klein tentje in de Rocky Mountains ontdekte Kees van der Graaf zijn persoonlijke purpose. De oud-Unilever-bestuurder en meervoudig commissaris pleit voor stakeholdermanagement en shared value, juist in coronatijd. ‘Betaal je gewoon de rekeningen van je leveranciers niet meer, of ga je met elkaar in dialoog over een coulanceregeling?’

lees artikel
magazines_artikelen/Purpose03v.jpg

Young Captain Award-finalisten zien purpose als standaard

De drie jonge leiders aan de rondetafel van Management Scope zijn finalist van de Young Captain Award 2020 en vinden alle drie de samensmelting van commerciële en maatschappelijke belangen vanzelfsprekend. ‘Het businessresultaat is de uitkomst van het handelen naar je purpose.’ Offers brengen hoort er ook bij, zeker in crisistijd.

lees artikel
Management Scope

Geïnteresseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook