Deze innovatiecommissaris wil bedrijven duurzaam, inclusief en toekomstbestendig maken
15-12-2021 | Auteur: Marike van Zanten
Mariken Tannemaat (1971) begon haar loopbaan als managementtrainee bij ING, waar ze 18 jaar werkte. Ze bouwde onder meer mee aan het internationale succes van internetbank ING Direct, vanuit Amsterdam, Londen en Parijs. Eenmaal terug op het hoofdkantoor moest ze even wennen. ‘Ik was een beetje geschokt dat ik in mijn eerste week geen één keer het woord klant hoorde’, zei ze daarover. Na de verantwoordelijkheid te hebben gedragen voor de wereldwijde merkstrategie van ING, volgden posities als chief innovation officer bij de afgesplitste verzekeringstak NN Group en korte tijd bij vermogensbeheerder Robeco.
> De volledige lijst nog niet gezien? Bekijk hier de Top-100 Commissarissen 2022.
Van startup tot multinational
Sindsdien koos Tannemaat voor het beroepscommissariaat en verzamelde ze bijna een handvol commissariaten: bij beursgenoteerd technologiebedrijf CM.com, onlinewarenhuis Wehkamp, risicoadviesbureau VLC & Partners en ABN AMRO. De raad van medewerkers (zoals de ondernemingsraad bij de bank heet) was positief over haar voordracht: ‘Haar nieuwsgierigheid en drive om steun te bieden bij strategische kwesties in combinatie met haar zeer toegankelijke stijl, spreekt ons zeer aan.’ Ook was de rvm enthousiast over Tannemaats ervaring met verschillende organisatieculturen (van startup tot multinational), haar reflectievermogen en haar langetermijngerichtheid.
Serendipiteit
Haar eerste 100 dagen als commissaris van ABN AMRO verliepen vanwege de coronamaatregelen virtueel. Over die digitale kennismakingsperiode zei Tannemaat eerder in dit magazine: ‘Ik heb heel veel zin om de raad van commissarissen een keer bij elkaar te zien. De meeste leden heb ik nog niet live ontmoet. Daarnaast mis ik vooral de spontane gesprekken waardoor er serendipiteit ontstaat. Zeker aan de innovatiekant moet je het soms hebben van ingevingen. Dat gebeurt niet zomaar. Daarvoor moet je af en toe rondlopen op kantoor, mensen zien en dan samen een onverwacht en gek idee krijgen.’
ESG: nieuw leiderschap gevraagd
Het thema ESG staat bovenaan de toezichtagenda bij Nederlandse organisaties. We vroegen aan Tannemaat wat dat voor de rol van commissarissen betekent: ‘Vanuit de maatschappij komen al jaren steeds meer vragen over ESG en hoe bedrijven daar hun verantwoordelijkheid in nemen. Het gaat dan niet alleen om hoe je als bedrijf een bijdrage levert aan een duurzamere samenleving, bijvoorbeeld door rekening te houden met klimaatverandering of mensenrechten. Het gaat ook over hoe ESG is verankerd in het beleid en hoe toezichthouders daar actief naar kijken vanuit alle stakeholders. In mijn rol geef ik dan ook veel aandacht aan het verduurzamen, inclusiever en toekomstbestendig maken van de bedrijven waarbij ik betrokken ben. Daarbij zijn voor mij ook het gebruik van data en digitalisering, nieuwe generatie-leiderschap en verregaande samenwerkingen en innovatie belangrijk om dat voor elkaar te krijgen.’
Dit artikel is voor het laatst aangepast op 15-12-2021