Maryjo Charbonnier (Wolters Kluwer): 'Blijf in contact, luister en leer van elkaar'

Maryjo Charbonnier (Wolters Kluwer): 'Blijf in contact, luister en leer van elkaar'

26-08-2020 | Interviewer: Stefan Duran | Auteur: Emely Nobis

Hoe ga je als HR-verantwoordelijke om met de coronacrisis? Aan het begin van de COVID-19-pandemie sprak Stefan Duran, branch head Benelux van verzekeraar elipsLife, met verschillende bestuurders over dit onderwerp. In deze vervolgserie komen ze opnieuw aan het woord over de voorzichtige terugkeer naar het ‘nieuwe normaal’. Nu: Maryjo Charbonnier, chro van Wolters Kluwer.


Aan het begin van de crisis was de economische impact voor Wolters Kluwer te overzien en werkte 98 procent van uw werknemers vanuit huis. Hoe is dat nu?
‘Het bedrijf doet het nog steeds goed. Langzaam keren we weer terug naar kantoor, al blijft 70 procent van onze kantoren in elk geval tot begin januari 2021 gesloten. In de 30 procent die wel open is, mag de bezetting in de eerste vier weken 25 procent zijn en in de weken erna – als het goed blijft gaan – 50 procent. Voorwaarde is dat iedereen mondkapjes draagt en voldoende afstand houdt. We hebben een interne checklist opgesteld met criteria waaraan een kantoor moet voldoen om veilig te kunnen openen, in Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld moesten we al snel weer sluiten toen de overheid een nieuwe lockdown afkondigde. We houden er rekening mee dat dit vaker zal gebeuren. Daarom blijven we voorzichtig met het openstellen van onze kantoren.’

> Lees ook het voorgaande interview met Maryjo Charbonnier: 'We maken return to work-tools voor alle locaties'


Hebben ervaringen van de afgelopen maanden al geleid tot veranderingen op HR-gebied?
‘We richten ons bij alles op drie aspecten: blijf veilig en gezond, blijf verbonden en betrokken en blijf productief. Wat betreft die verbondenheid lopen de behoeftes nogal uiteen. Sommige mensen kunnen permanent vanuit thuis werken. Anderen kampen met planningsissues, bijvoorbeeld omdat werktijden lastig zijn af te stemmen op de zorg voor kinderen. Daarom willen we wereldwijd een geoptimaliseerd beleid voor flexibel werken implementeren in verschillende varianten: thuiswerken, afwisselend thuis en op kantoor, afwijkende werktijden enzovoorts. Daar kunnen mensen op intekenen en hun managers beoordelen vervolgens of hun keuze gezien de functie inderdaad mogelijk is.’


Wat doet Wolters Kluwer om in verbinding te blijven met thuiswerkende medewerkers?
‘Naast alle multimediale communicatie hebben we in een medewerkersonderzoek getoetst of zij zich veilig voelen, of ze door hun manager voldoende en tijdig worden geïnformeerd en of ze genoeg middelen hebben om hun werk vanuit huis goed te doen. De antwoorden waren heel positief, maar mensen ervoeren logischerwijs in eerste instantie wel meer werkdruk toen ze vanuit huis moesten gaan werken. Daarom zijn er campagnes over bijvoorbeeld de inrichting van de thuiswerkplek, het managen op afstand én de vraag hoe je in de huidige situatie toch aan loopbaan- en carrièreontwikkeling kunt werken. In oktober herhalen we het onderzoek. Zeer recent hebben we in de Verenigde Staten de prestigieuze Gold Stevie Award gewonnen in de categorie COVID-19 – Most Innovative Work from Home Plan. Ik ben heel trots op deze erkenning voor onze aanpak.’


Wat ziet u als grootste obstakel richting het ‘nieuwe normaal’?
‘We hebben ons als organisatie snel aangepast aan de nieuwe situatie en de meeste mensen zijn daar al aan gewend. Voor sommigen die alweer op kantoor werken, kan het lastig zijn om nieuwe gewoontes aan te leren. Mensen zeggen bijvoorbeeld dat ze niet gewend zijn om constant mondkapjes te dragen. Toch zullen ze dat voor ieders veiligheid moeten doen als ze weer naar kantoor gaan. We moeten ons realiseren dat het veel herhaling en training kost om in zo’n situatie nieuwe informatie en gewoontes te laten inzinken.’


Is er, nu deze situatie al een half jaar duurt, sprake van voortschrijdend inzicht?
‘Het teamgevoel is nog steeds heel positief. Wel ontstaan er inmiddels toch ook vermoeidheid en gevoel van isolatie. Mensen spreken uit dat ze het jammer vinden om collega’s zo lang niet te zien, met name medewerkers die alleenstaand zijn. Maar zelf merk ik dat ook. Ik mis mijn team en collega’s. We hebben op mijn kantoor een centrale keuken waar we feestelijke momenten als verjaardagen of prestaties samen vierden. Zulke informele momenten mis ik nog het meest.’


Welk advies heeft u voor andere (HR)directies?
‘Het mooie van de afgelopen maanden is juist dat we allemaal veel luisteren naar elkaar en van elkaar leren. Laten we goed met elkaar in contact blijven.’


In deze uitzonderlijke periode interviewen de auteurs van Management Scope bestuurders vanuit verschillende invalshoeken over hoe zij met deze crisis omgaan, en bundelen wij al deze artikelen onder de noemer #tacklecorona.

Maryjo  Charbonnier

Geïnterviewd: Maryjo Charbonnier

Stefan Duran

Interviewer: Stefan Duran

  • > Branch head BeneluxelipsLife

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Swaak02v.jpg

Robert Swaak over de soms pijnlijke transformatie van ABN AMRO

Robert Swaak maakte dit voorjaar vanuit zijn werkkamer thuis zijn virtuele debuut op de aandeelhoudersvergadering als nieuwe topman van ABN AMRO. Ook de transformatie van de bank moet door de coronacrisis op afstand geleid worden, inclusief het grotendeels ontmantelen van de internationale zakentak. Een pijnlijke beslissing? ‘Het betreft de banen van 800 collega’s. Dat vond ik het moeilijkst.’

lees artikel
magazines_artikelen/Heine02v.jpg

Mark Heine (Fugro): 'De markt ziet de mogelijkheden van onze transitie'

Bodemonderzoeker Fugro maakt een sterke transitie door, ingegeven door marktontwikkelingen en de klimaatproblematiek. De nieuwe koers biedt volop kansen, maar afgelopen jaar kwam het voortbestaan van het concern in gevaar toen een geplande herfinanciering niet kon worden afgerond. Uiteindelijk kwam alles op z’n pootjes terecht. Ceo Mark Heine: ‘We hadden een goed strategisch verhaal.’

lees artikel
magazines_artikelen/Oosterveer02v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Stakeholders zitten meer dan ooit op één lijn'

Medewerkers, klanten, aandeelhouders en de samenleving in brede zin zijn meer dan ooit gelijkgestemd over de noodzaak van verantwoordelijk en duurzaam ondernemen. Voor Peter Oosterveer, ceo van advies- en ingenieursbedrijf Arcadis, is dit het moment om die zaken tot prioriteit te maken. ‘De discussies gaan niet over of we dit wel moeten doen, maar over of we wel ver genoeg gaan.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook