Maryjo Charbonnier (Wolters Kluwer): 'We maken return to work-tools voor alle locaties'

Maryjo Charbonnier (Wolters Kluwer): 'We maken <i>return to work</i>-tools voor alle locaties'
Hoe ga je als HR-verantwoordelijke om met de coronacrisis? In deze serie interviews bevraagt Stefan Duran, branch head Benelux van verzekeraar elipsLife, bestuurders over hun rol in en visie op deze uitzonderlijke omstandigheden. Nu: Maryjo Charbonnier, chro van Wolters Kluwer.

Wolters Kluwer is als aanbieder van informatiediensten en oplossingen voor professionals actief in meer dan 180 landen. Hoe groot is de impact van deze crisis?
’We zijn een digitaal bedrijf, zowel in de oplossingen die wij onze klanten bieden als in het feit dat onze medewerkers gewend zijn om vanuit huis te werken. Van onze werknemers is nu 98 procent thuis aan de slag. Daarbij is het een zegen dat we vorig jaar een groot project hebben afgerond om ons HR-beleid te standaardiseren en te automatiseren door middel van technologie. Dankzij ons nieuwe globale HR-platform kunnen we nu heel efficiënt met medewerkers communiceren. We hebben al ervaring opgedaan met HR-webinars en digitale chatgroepen. In de eerste fase van de crisis lag het accent op het technisch optimaliseren van thuiswerken en het geven van emotionele steun. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de angst voor het virus, of de druk op families als iedereen thuis is? Wereldwijd kunnen medewerkers virtueel bij een consultant terecht voor advies en begeleiding. In de fase waarin we nu zitten, is het belangrijk dat iedereen leert om met hulp van online tools in de virtuele wereld net zo productief te zijn als in de reële wereld. Hoe ga je bijvoorbeeld op een goede manier in gesprek met collega’s, leidinggevenden of klanten?

Merkt u dat werknemers bang zijn hun baan te verliezen?
‘Bij individuele werknemers zijn er mogelijk financiële zorgen, maar voor Wolters Kluwer als bedrijf geldt dat de economische impact vooralsnog te overzien is, voor zover we dat op dit moment kunnen zeggen. We brengen geen luxeproduct op de markt, maar bieden online informatie op onder meer medisch, juridisch, fiscaal en financieel gebied. Het gaat om informatie die bedrijven en organisaties echt nodig hebben. Nu misschien wel meer dan ooit. Om onze klanten goed te blijven bedienen, hebben we onze medewerkers hard nodig. Niettemin houden we rekening met een mogelijke recessie op termijn. Daarom stellen we voor nu bijvoorbeeld het invullen van openstaande vacatures uit.’

Hoe stelt u de mensen gerust die wel naar kantoor moeten?
‘We schuiven met werktijden, zodat er minder mensen tegelijk aanwezig zijn. We hebben kantoren anders ingericht om voldoende afstand tussen de werkplekken te garanderen. Ook is er altijd iemand van het management aanwezig ter ondersteuning. Verder zorgen we voor maaltijden, mogen werknemers uren wisselen als dat beter te combineren is met de zorg voor kinderen en krijgen ze een bonus voor hun betrokkenheid.’

In China gaan kantoren langzaam weer open. Wat is uw terugkeerstrategie?
‘We zorgen ervoor dat de kantoren grondig zijn gereinigd én we faseren de terugkomst, zodat niet iedereen tegelijk weer aan de slag gaat. Ook minimaliseren we nog steeds het aantal fysieke bijeenkomsten, zowel intern als met klanten. De lessen en ervaringen die we nu in China opdoen, gebruiken we voor het maken van een return to work tool voor alle locaties.’

Biedt deze crisis ook kansen?
‘Nu we hebben gezien dat software bij klanten desnoods virtueel te implementeren is, is het de vraag of we dat in de toekomst niet moeten blijven doen. Op persoonlijk niveau denk ik dat mensen in deze tijd worden gedwongen na te denken over wat ze echt belangrijk vinden als het gaat om carrière, familie en gezondheid. Ik verwacht dat medewerkers hierna naar meer balans en welzijn zullen streven.’

Wat heeft u in de afgelopen tijd positief verrast?
‘Eén van onze bedrijfswaarden is: win as a team. Deze crisis is een bevestiging daarvan. We zitten er samen in en we zullen er samen uitkomen. Een mooi voorbeeld daarvan is hoe snel teams best practices uit de hele wereld met elkaar delen, zoals nieuwe oplossingen die we onze klanten bieden of andere manieren om klanten te ondersteunen.’

In deze uitzonderlijke periode interviewen de auteurs van Management Scope bestuurders vanuit verschillende invalshoeken over hoe zij met deze crisis omgaan, en bundelen wij al deze artikelen onder de noemer #tacklecorona.

facebook