Michel Lamie (Achmea): ‘De cfo-functie is breder geworden’

Michel Lamie (Achmea): ‘De cfo-functie is breder geworden’
In de dagelijkse bezigheden van Achmea-cfo Michel Lamie strijden de strategie, een nadrukkelijke focus op langetermijnwaardecreatie, de voortschrijdende digitalisering én het managen van meerdere grote transformatieprogramma’s om aandacht. De cfo-functie wordt immers almaar breder. Tegelijkertijd streeft Lamie naar verbinding met en tussen de teams die hij aanstuurt. ‘Samen bepalen we de agenda van de financiële kolom.’

Als het even kan, gaat Michel Lamie in zijn vrije tijd de natuur in. Met zijn vrouw en hun bruine labrador wandelt hij graag over de hei. En regelmatig loopt de cfo van Achmea hard in het groen. Daarnaast trok Lamie er dit jaar met zijn zoon op uit om een deel van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela af te leggen. Ook zakelijk kun je Lamie aantreffen in de natuur. Een ‘bila’ met een van zijn financieel directeuren voert hij namelijk bij voorkeur tijdens een wandeling. ‘Zo hoor ik nog beter hoe een collega in zijn vel zit, zowel op het werk als thuis. En met welke uitdagingen hij of zij worstelt.’ In 2017 trad Lamie aan als cfo van Achmea. Daarvoor was hij bijna tien jaar lang ceo van verzekeraar De Goudse, waar hij ook al de functie van cfo bekleedde. Lamie begon zijn loopbaan als accountant bij KPMG, maar koos in 1999 voor de verzekeringswereld die hij nooit meer zou verlaten. Lamie werkte voordat hij cfo werd al eerder enige jaren bij Achmea, onder meer als financieel directeur.
Aan Jan-Wouter Bloos, partner bij Deloitte, vertelt hij hoe de verantwoordelijkheden van zijn rol als cfo zijn toegenomen. En wat hij momenteel als zijn grootste uitdaging ziet: het vinden van de juiste balans tussen het sturen op de kernactiviteiten van het bedrijf enerzijds en het in goede banen leiden van belangrijke transities anderzijds. Op het gebied van duurzaamheid en digitalisering bijvoorbeeld. ‘Het vraagt om nieuwe manieren van meten, sturen en rapporteren.’
Lamie voelt zich thuis bij Achmea. ‘Met zoveel verschillende bedrijfsonderdelen en merken voel je je als cfo als een kind in een snoepwinkel. We zijn niet alleen de grootste zorg- en schadeverzekeraar van Nederland, maar ook een grote levens- en pensioenverzekeraar, asset manager en vastgoedbelegger. Daarnaast bieden we hypotheken, spaarproducten en beleggingsdiensten aan via Achmea Bank en Centraal Beheer. We verkopen onze producten online, bancair en via intermediairs. Achmea heeft een groeistrategie in het buitenland en vestigingen in Australië, Griekenland, Slowakije en Turkije. We doen enorm veel.’ 

Hoe zou u uw leiderschapsstijl omschrijven?
‘Als cfo heb ik uiteraard veel aandacht voor de inhoud – hoe we met elkaar de strategie invullen, waarde creëren en checken of we op koers zijn en bijsturen waar dat nodig is. Maar ik streef bewust ook naar verbinding met en tussen de teams die ik aanstuur. Weliswaar ben ik financieel eindverantwoordelijk, maar ik doe het samen met de financieel directeuren van de verschillende onderdelen binnen Achmea. Samen bepalen we de agenda van de financiële kolom. Om goed te weten wat er speelt in alle lagen van het bedrijf is niet alleen verbinding op de inhoud, maar ook persoonlijke verbinding essentieel. We hebbende afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van het team en dat blijven we doen.’

U heeft flink wat jaren ervaring als cfo. Hoe is uw rol veranderd?
‘De functie is breder geworden. Allereerst ben ik, samen met onze ceo Bianca Tetteroo, veel bezig met de strategie. De wereld is complexer en volatieler geworden en internationale financiële markten zijn belangrijk voor ons bedrijf. We rekenen daarom langetermijnanalyses en mogelijke scenario’s vaker door. M&A zit ook in mijn portefeuille, dus ik ben nauw betrokken bij grote transacties, zoals recentelijk bij de overname van Blue Sky Group Vermogensbeheer.
Een tweede verandering is een nadrukkelijkere focus op langetermijnwaardecreatie. Niet alleen financieel maar ook qua maatschappelijk rendement. Weliswaar sturen we – door onze coöperatieve wortels – al 200 jaar op maatschappelijke waarde, maar dat ontwikkelt zich, mede ingegeven door maatschappelijke veranderingen en bijbehorende wet – en regelgeving. Daardoor evolueren ook onze doelstellingen, ons beleid en onze rapportages op het gebied van duurzaamheid. En communiceren we die ook duidelijker naar stakeholders. De duurzaamheidsrapportages en de verantwoording hierover liggen bij finance. En dat is ook logisch.
De derde verandering is de aandacht voor grote transformatieprogramma’s. In 2016 kregen verzekeraars te maken met de Solvency II-wetgeving en nieuwe rapportageverplichtingen over de kapitaalspositie. Een intensief traject. Daarna volgde de implementatie van IFRS 17, een nieuwe internationale verslaggevingsstandaard voor verzekeraars. Ook een ingrijpend proces. Nu zijn we druk met de implementatie van de CSRD. Het managen van dergelijke grote trajecten in de finance-kolom is eerder regel dan uitzondering.
De vierde verandering is het toenemende belang van technologie. Digitalisering stelt ons in staat om financiële processen te optimaliseren. Tegenwoordig gebeurt de data-analyse binnen de verschillende bedrijfsonderdelen en dit wordt zoveel mogelijk gedigitaliseerd doorgerapporteerd. Daarnaast kijken en benutten we uiteraard ook de mogelijkheden van artificial intelligence. Niet alleen voor de finance-functie, maar ook breder binnen de organisatie. Ik heb me daar, net als de andere bestuurders, wel echt in moeten verdiepen. Bij finance kan ai bijvoorbeeld waarde toevoegen in het ontwikkelen van toelichting op cijfers en grafieken, of bij het maken van vergelijkingen met peers.’

Wat voor impact hebben al deze ontwikkelingen op het financiële team bij Achmea?
‘Het finance-team telt ongeveer 650 mensen in Nederland. Over de grens werken nog eens 150 mensen. We zien de tijdsbesteding binnen finance geleidelijk verschuiven van rapporteren naar meer analyseren. Dat komt omdat rapportages steeds meer digitaal kunnen. Dat vergt nieuwe vaardigheden en kennis, zowel op het gebied van digitalisering als duurzaamheid. De samenwerking tussen it en finance is geïntensiveerd. We hebben finance-rollen geherdefinieerd en ons opleidingsaanbod daarop aangepast. We willen vooral onze huidige medewerkers doorontwikkelen. Ook zijn er meer mensen nodig die thuis zijn in programmamanagement, het coördineren van verschillende programma’s om de veranderingen te begeleiden binnen de organisatie. We investeren ook veel in leiderschapsontwikkeling binnen het finance-team. Zo hebben we een soort routekaart gemaakt voor de financieel directeur van de toekomst.’

Grote bedrijven zijn momenteel druk bezig met de implementatie van de CSRD, de Europese richtlijn die grote bedrijven verplicht om in boekjaar 2024 ook over duurzaamheid te rapporteren. Hoe verloopt dat proces bij Achmea?
‘Het is een enorme klus. We zitten op schema, maar het is zeker geen gelopen race. Er is nog veel werk te doen. We zijn bezig met dummy’s om alvast te oefenen met de rapportages over 2024. Het moet natuurlijk op tijd klaar zijn. De grootste uitdaging is dat je een geheel nieuwe rapportagecyclus moet opzetten, waarbij je uit alle onderdelen van het bedrijf nieuwe vormen van informatie moet verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan keteninformatie. Het is een flinke kluif om dat gestandaardiseerd, uniform en straks ook gedigitaliseerd en geautomatiseerd te genereren. We hebben veel geïnvesteerd in datadefinities, datakwaliteit en de ontsluiting van data. Nu is het zaak om die informatie zoveel mogelijk geautomatiseerd te onttrekken.’

Hoe geeft Achmea invulling aan het thema maatschappelijke waarde en duurzaamheid?
‘We hebben een omvangrijk programma gelanceerd onder de naam Achmea Samen Duurzaam, dat wordt aangestuurd vanuit de raad van bestuur. Naast het verduurzamen van onze eigen bedrijfsvoering en onze beleggingsportefeuille willen we met onze diensten en expertise een bijdrage leveren aan grote maatschappelijke vraagstukken. Als marktleider zorgverzekeringen werken we bijvoorbeeld samen met zorgaanbieders aan oplossingen voor personeelstekorten in de zorg. Denk aan een participatie in een project zoals HartWacht, waarbij patiënten zelfstandig thuis hun gezondheid kunnen monitoren onder toezicht van een cardioloog op afstand. En voor onze klanten zetten we ons in voor sociaal incasseren en schuldpreventie. We zijn bijvoorbeeld nauw betrokken bij maatschappelijke initiatieven zoals SchuldenlabNL en de Nederlandse Schuldhulproute. Ook proberen we verontrustende trends op de publieke agenda te zetten. Zo blijken steeds minder Nederlanders een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten bij een hypotheek. Dat maakt ze kwetsbaar. Als hun partner onverwachts overlijdt, moeten ze soms noodgedwongen verhuizen. Ons duurzaamheidsprogramma is geen losstaand beleid, maar nauw verbonden met onze kernactiviteiten.’

Achmea heeft een sterke maatschappelijke positie dankzij de coöperatieve achtergrond. Profiteert u daar voldoende van?
‘Zeker. Het maken van maatschappelijke impact is diep verankerd in ons bedrijf. Van oudsher scoren we hoog in internationale benchmarks op het gebied van duurzaamheid. Op de arbeidsmarkt kiezen veel jonge mensen voor Achmea juist vanwege die maatschappelijke relevantie van ons werk. Verder zijn we koploper als het gaat om duurzaam beleggen en met onze vastgoedfondsen investeren we bovengemiddeld in duurzaamheid.
Maar er liggen ook nog kansen; we zouden nog best wel wat meer kunnen uitdragen wat we allemaal doen. De komende jaren zal de samenleving kritischer kijken naar wat bedrijven daadwerkelijk presteren. Dankzij de CSRD wordt dat duidelijker. Het is dus belangrijk om op dit vlak goede prestaties te laten zien.’

Hoe speelt u in op de ontwikkelingen rondom artificial intelligence?
‘We zijn onder andere een week naar Boston geweest om via innovatieve bedrijven en gerenommeerde universiteiten van nabij te ervaren welke ontwikkelingen er spelen. De vraag is wat we zelf met ai kunnen binnen de organisatie. Er liggen legio kansen, mits we het goed gebruiken. Twee voorbeelden van toepassingen in de praktijk: met zo’n 1.000 collega’s zijn we aan het experimenteren met een specifieke Achmea GPT-versie. De komende weken streven we ernaar om deze tool uit te rollen voor alle medewerkers in Nederland. Verder werken we in onze callcenters met een deep desk tool die automatisch suggesties geeft aan callcentermedewerkers op basis van de klantvraag. Een mooi voorbeeld van een tool die we breed kunnen inzetten bij verschillende bedrijven binnen Achmea.’

Hoe gaat Achmea om met de toenemende schadelast door extreme weersomstandigheden, zoals overstromingen?
‘Op meerdere manieren. We richten ons op onderzoek, waarbij specialisten de nieuwste klimaatinzichten vertalen naar concrete verzekeringsproducten. We adviseren klanten actief over risicopreventie. Bij code geel sturen we direct waarschuwingen uit aan onze klanten. Om huizen beter bestand te maken tegen extreem weer, bieden we financiële producten die de aanleg van groene daken faciliteren. Nederlanders zijn vaak via hun woonverzekering verzekerd voor schade door overstromingen van kleine rivieren en beken. Maar dat geldt niet voor schade door overstromingen van grote rivieren of de zee. We zijn vanuit de sector met de overheid in gesprek om te kijken hoe dit beter kan. Uiteindelijk draait het voor Achmea om het in stand houden van het solidariteitsprincipe dat ten grondslag ligt aan verzekeren. Een gezamenlijke aanpak, samen met de overheid, is van belang om ernstige schades als gevolg van klimaatverandering goed te kunnen herstellen en verzekeren.’                        

Dit interview is gepubliceerd in Management Scope 09 2024.

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 22-10-2024

facebook