De 4 eigenschappen van effectief leiderschap

De 4 eigenschappen van effectief leiderschap

Auteur: Twan van de Kerkhof | 28-02-2010

Over leiderschap in de top van het management wordt pas sinds een jaar of dertig goed nagedacht.
In retrospectief wordt veel verder teruggegaan, naar leiders als Jezus van Nazareth, Julius Caesar en Alexander de Grote. Leiderschap in het bedrijfsleven draait om vier eigenschappen.


Deze vier eigenschappen zijn zo algemeen geldig dat ze de tand des tijds goed doorstaan:


1. Natuurlijk leiderschap


Een leider moet er ten eerste ‘staan'. Hij of zij moet een indruk achterlaten op het netvlies. Of het nu om de charismatische leider gaat, zoals Gandhi of Nelson Mandela, of om de nederige Level 5 Leader die Jim Collins beschreef in Good to Great - het leiderstype dat zijn ego opzij zet om puur het belang van het bedrijf te dienen -, het zijn stevige mensen. Je weet nog lang wie ze zijn nadat je hen bent tegengekomen. Ze beschikken ook allemaal over een grote zelfkennis, meestal onbewust op een bijna sluwe manier, soms gebaseerd op een groot vermogen tot introspectie.


2. Doorzettingsvermogen


De tweede eigenschap is het hebben van een sterke wil. Hij weet wat hij wil bereiken en gaat gericht als een raket op zijn doel af. Dat geldt zowel in het bedrijf als privé. Dat laatste blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat een opvallend groot aantal topmannen lange afstanden loopt, waarvoor doorzettingsvermogen en zelfdiscipline is vereist.


3. Een overtuigende leiderschapsstijl


Ten derde doet een leider er alles aan om zijn boodschap gehoord te krijgen. Hij mag er nooit vanuit gaan dat de medewerkers de strategie van de onderneming begrijpen, hoe vaak hij die ook heeft verteld. Hij moet zijn boodschap blijven herhalen, ook al denkt hij dat het saai en vervelend wordt. De middelen voor het verspreiden van boodschappen lopen uiteen van het ouderwets op de zeepkist klimmen in de kantine tot het verzenden van podcasts of het bijhouden van een weblog. Daarnaast kunnen leiders gebruikmaken van de media. De variëteit aan middelen is de afgelopen jaren enorm vergroot en dat heeft het veel gemakkelijker gemaakt om een breed publiek te bereiken.


4. Uitvoering is key


Just do it de vierde eigenschap. Door de hele bedrijfsgeschiedenis heen zijn er voorbeelden te vinden van bedrijven waarvan de strategie of het businessmodel volgens de theorie niet kan werken en die toch een succes zijn. Dat komt omdat hun uitvoering gewoon goed is. De leider moet erop toezien dat iedereen op het scherpst van de snede opereert, dat mensen eruit halen wat erin zit. Met een goede uitvoering kun je slechte ideeën compenseren en met een slechte uitvoering worden goede ideeën nooit een succes.


Deze vier eigenschappen zijn belangrijk voor elke leider in elke situatie en daar hebben de afgelopen tien jaar niets in veranderd. Ook bestuurders en professionals van grote organisaties buigen zich over waarden, passie en verantwoordelijkheid. In de praktijk blijft het echter vooral draaien om prestaties. Zo was het, zo is het en zo zal het voorlopig blijven.



Lees ook:
> Leiders zijn teveel met zichzelf bezig
> Modes in het management
> Leidinggevende heeft aansturing nodig

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook