De eerste 100 dagen als cso van Ahold Delhaize

04-02-2025 | Interviewer: Arjan de Draaijer | Auteur: Emely Nobis
Wie Alex Holt | Wat Sinds mei 2024 Chief Sustainability Officer van Ahold Delhaize
Je hebt altijd gewerkt in de voedseldetailhandel, op het laatst als chief sustainability officer van Woolworths Group. Wat trok je aan bij Ahold Delhaize?
‘Voor mij is purpose heel belangrijk. Ahold Delhaize is intrinsiek toegewijd aan het iedereen willen inspireren om beter te eten en te leven. Als leidende retailer in de markten waarin we actief zijn, willen we een belangrijke rol spelen in de transitie naar een gezonder en duurzamer voedselsysteem en open, uitdagende gesprekken voeren over wat dit betekent en wat daarvoor nodig is. We richten ons op drie pijlers: gezondheid, klimaat & natuur en circulariteit inclusief voedselverspilling. In mijn rol wil ik teams en mensen vanuit alle onderdelen van de organisatie en ook externe partners inspireren en mobiliseren om bij te dragen aan dat doel.’
Ahold Delhaize is een multinational met 7.700 winkels en 400.000 medewerkers. Hoe leer je zo’n bedrijf goed kennen?
‘Ik werd al in maart 2024 uitgenodigd om deel te nemen aan de eindevaluatie van de nieuwe Growing Together-strategie voor de periode 2025-2028. Vervolgens vielen mijn eerste dagen samen met de lancering van die strategie, in aanwezigheid van de top-300 leiders uit de hele organisatie. Die kon ik dus persoonlijk ontmoeten. Dat alles hielp om mijn onboarding te versnellen. Vervolgens had ik het grote geluk om op tournee te gaan door negen landen om al onze merken en de verschillende klantwensen diepgaand te leren kennen en begrijpen.’
Wat viel op tijdens die tournee?
‘Enerzijds de verschillen. Hannaford in Maine bijvoorbeeld is sterk gericht op samenwerking met lokale producenten. Food Lion in North Carolina is erg toegewijd aan de samenwerking met partners om honger in de lokale gemeenschap te reduceren. Albert Heijn zet sterk in op beter eten met veel innovatie, zoals het plantaardige Terra- assortiment. Tegelijk zag ik overal gepassioneerde, betrokken teams die een betekenisvolle bijdrage willen leveren aan de lokale gemeenschappen. Voor mij is de vraag hoe ik al die initiatieven kan ondersteunen en versterken en de lessons learned breed kan delen, om zo te versnellen en nog meer impact te realiseren.’
Je bent voor deze baan van Sydney in Australië naar Amsterdam verhuisd. Hoe zorg je ervoor hier goed te landen en succesvol te kunnen zijn?
‘Ik ben Brits-Australisch en door de verhuizing woon ik nu dichter bij mijn familie in Groot-Brittannië en Italië. Dat is belangrijk. Ik heb bovendien geluk met een echtgenoot die me ondersteunt, een hondje en geweldige Nederlandse buren. Een eigen plek met onze eigen spullen is voor mij cruciaal om me thuis te kunnen voelen. Verder mediteer ik dagelijks. Dat helpt me zowel privé als in mijn werk enorm om in het moment te zijn en geaard en nieuwsgierig te blijven.’
Viel er nog iets op aan Nederlanders zelf?
Grappend: ‘Ik was verrast door de liefde voor boterhammen met kaas tijdens de lunch. Verder blijken Nederlanders toch iets minder direct dan ik had verwacht op grond van hun reputatie. Er zijn zeker andere culturen die directer zijn. Mijn ervaring tot nu toe is dat mensen rekening houden met anderen, hun mening geven maar niet willen beledigen. Het bevalt me heel erg goed hier.’
Dit interview is gepubliceerd in Management Scope 02 2025.
Dit artikel is voor het laatst aangepast op 04-02-2025