De eerste 100 dagen als cfco van de Volksbank
24-09-2024 | Auteur: Angelo van Leemput
Wie: Gwendolyn van Tunen
Wat: Sinds juni 2024 chief financial crime officer (cfco) van de Volksbank
Geïnterviewd door: Christiaan Visser, partner financial services van Deloitte
Hoe heeft u uw eerste honderd dagen als cfco ervaren?
‘Ik had de luxe om al in februari te starten als een soort kwartiermaker. De eerste maanden heb ik de focus gelegd op de inhoud. Sinds mijn officiële benoeming in juni ben ik me meer gaan richten op mijn nieuwe rol als bestuurder: hoe plaats ik mijn opdracht in het totaal van alle andere keuzes die de Volksbank maakt. De rolverandering binnen de Volksbank – waar ik in 2021 ben begonnen als directeur compliance – was voor mij wel even wennen. Vooral op het terrein van de onderlinge dynamiek. Wie neemt bij de bespreking van bepaalde onderwerpen welke rol, welke rol pak ik zelf, waar zit mijn toegevoegde waarde? In dat proces zitten we eigenlijk nog steeds, want we zijn net gestart met drie nieuwe bestuurders. Het voordeel is dat we nu de gelegenheid hebben om als team te bepalen hoe wij deze bank willen aansturen, waar we de nadruk op leggen en wat we belangrijk vinden.’
De rol van cfco is relatief nieuw in de industrie. Heeft u voor uzelf een route naar deze functie in het achterhoofd gehad?
‘Nee, het is niet zo dat ik als jong meisje altijd al cfco wilde worden. Dit is op een natuurlijke manier gegaan. Ik ben uitgenodigd om in het proces voor deze functie mee te doen en ik heb geen moment getwijfeld. Het voelde alsof het klopte, het sloot mooi aan bij wat ik eerder heb gedaan. Het past ook in een maatschappelijke trend. Banken zijn veel meer bezig met de vraag of ze dingen goed doen en wat hun rol is in de maatschappij. Wij hebben een maatschappelijke plicht en ambitie om het goede te doen voor onze klanten. Uiteindelijk zijn we er als maatschappij bij gebaat dat het financiële systeem veilig en integer blijft en dat criminaliteit niet loont. Daar wil ik mij vol voor inzetten.’
U zit nu op een plek vol in de spotlights. Politiek en media kijken met u mee… Er verscheen bijvoorbeeld een groot achtergrondartikel over u in Het Financieele Dagblad. Hoe ervaart u dat?
‘Ja, dat is wel wennen. Maar ik snap de aandacht. Dit is een bijzondere rol, met ook een complexe opdracht. En dan ben ik ook nog een vrouw die haar nek uitsteekt als crimefighter. Dat spreekt mogelijk tot de verbeelding. Ik zie het positief: de aandacht helpt met het onderstrepen van de urgentie, ook binnen de eigen organisatie. Voor mezelf voelt de plek in de spotlights af en toe wat ongemakkelijk. Het past niet helemaal bij mijn West-Friese achtergrond.’
De eerste 100 dagen zitten erop. Wat wilt u over 1.000 dagen bereikt hebben?
‘De Volksbank is een bank met een relatief eenvoudig verdienmodel, dus als bankieren ergens goed en slim, effectief en veilig zou moeten kunnen is het bij ons. Het is mijn ambitie om dat waar te maken. We willen een slagvaardiger organisatie. Dat betekent feitelijk meer doen waar het moet en minder doen waar het kan. En dat willen we ook goed uitleggen aan onze klanten. Mijn bredere ambitie is om de hele keten die zich bezighoudt met het bestrijden van financiële criminaliteit efficiënter en effectiever te maken. Iedere euro die we er als maatschappij insteken, moet zo goed mogelijk renderen. Als dat straks werkt – en we voldoen aan alle eisen van de toezichthouder – dan ben ik een blije cfco.’
Dit interview is gepubliceerd in Management Scope 08 2024.
Dit artikel is voor het laatst aangepast op 24-09-2024