Kaya de Lange (BeFrank): ‘Een leider heeft ratio én intuïtie nodig’

Kaya de Lange (BeFrank): ‘Een leider heeft ratio én intuïtie nodig’
Kaya de Lange (38), ceo van pensioenuitvoerder BeFrank, is de winnaar van de Young Captain Award 2025, een prestigieuze prijs voor veelbelovende leiders. De jury roemde haar visie, authenticiteit, besluitvaardigheid en vermogen om mensen te verbinden. Dat laatste is nog wel eens een valkuil: ‘Ik heb soms de neiging te veel consensus te willen zoeken.’

De Young Captain Award werd voor het eerst toegekend in 2005. Het doel is het bieden van een podium aan zakelijke leiders die functioneren vlak onder de top van het bedrijf. Kandidaten zijn jonge professionals tussen 33 en 39 jaar die zich onderscheiden door innovatief leiderschap, een internationale visie en de wens om bij te dragen aan een houdbare samenleving. De winnaar ontvangt een jaarprogramma, inclusief deelname aan het gerenommeerde New Board Program van Nyenrode Business Universiteit. De drie finalisten dit jaar waren Damla Hendriks (cro van Van Lanschot Kempen), Brian Broeders (svp finance dsm-firmenich) en Kaya de Lange (sinds vorig jaar ceo van BeFrank). Uiteindelijk won Kaya de Lange. Zij ontving de onderscheiding op 24 november 2025 uit handen van minister Vincent Karremans van Economische Zaken. De Lange ging daags na de uitreiking in gesprek met Vincent Moolenaar, business director board & governanceprogramma’s van Nyenrode Business Universiteit. 

Hoe is het om de Young Captain Award te winnen? En wat staat je bij uit het juryrapport?
‘De eerste dagen waren een rollercoaster. Vanaf het moment dat mijn naam uit de envelop kwam, ben ik overstelpt door reacties en mijn eigen emoties. Ik ben nog steeds niet bij met al mijn WhatsApp-, Teamsen LinkedIn-berichten. Maar ik ben heel erg blij en trots, al moet ik er ook nog een beetje van bijkomen. Ik zit nog in een roes. Wat me bijbleef van het juryrapport is dat mijn authenticiteit en enthousiasme opvielen, en die combinatie ook uniek was. Ook kwam duidelijk naar voren dat ik een heldere visie heb over de plek die ik nu bij BeFrank heb en daarmee ook ambitieuze doelen stel. Daarnaast herken ik dat ik niet alles zelf kan, en dat ik bewust mensen om me heen verzamel die complementair aan mij en aan elkaar zijn. Ik geloof dat als je jezelf kent, dat alleen maar helpt om een goed team te verzamelen.’

Voorafgaand aan de prijsuitreiking hebben alle 30 kandidaten een Young Captain Program gevolgd. Hoe heb je dat ervaren?
‘Het was een intensief traject naast mijn werk, met verschillende opleidingsdagen gefaciliteerd door Nyenrode Business Universiteit. Het begon bij jezelf: wat heb je in de afgelopen jaren geleerd, hoe komt het dat je staat waar je staat, welke stappen heb je doorlopen, wie ben je? Daarna zoom je uit naar je baan en de impact die je maakt. Welke resultaten heb je gehaald? Waar sta je voor? Welke positie neem je in? En daarna gingen we helemaal naar het macro-economische niveau: wat is jouw visie op de wereld en hoe zit jouw rol daarin? Dat was ook gelijk de lastigste opdracht. Normaliter lees ik het nieuws en denk ik: dit zijn de feiten. Nu dacht ik steeds: maar wat vind ík hier nou van? Vind ik dit goed? Vind ik dit slecht? Welk standpunt neem ik in? Uitdagend, maar ook heel verrijkend omdat het je dwingt om afstand te nemen van de dagelijkse praktijk.’

Hoe was de dynamiek in de groep?
‘Heel goed. Ik vind het een goede opzet dat het Young Captain Program losgekoppeld is van de award. We begonnen met het programma en gingen met elkaar in gesprek over belangrijke bestuurlijke thema’s. Dat was allemaal voordat duidelijk was wie de eindkandidaten waren voor de award, dus ik heb toen geen concurrentie ervaren. Bijzonder is ook dat je samen met peers het programma volgt, allemaal in een vergelijkbare situatie. Je kunt daardoor goed sparren over je rol als jonge leider en de toegevoegde waarde, maar ook waar je tegenaan loopt. Iedereen was heel open en we zijn er allemaal 100 procent voor gegaan, waardoor het van begin tot einde een succes was. Ik heb het verder zeker als waardevol ervaren dat je in het programma leiderschap vanuit verschillende hoeken bekijkt. Je wordt zeker uit je bubbel gehouden, en dat zie ik als toegevoegde waarde van dit programma. Voor deze groep denken we het te kunnen bestendigen door letterlijk contact te houden. De eerste initiatieven daarvoor zijn al uit de groep gekomen. Het Young Captain-netwerk helpt ook, met meerdere initiatieven per jaar om kruisbestuiving te waarborgen.’

Een van de vragen die je tijdens de competitie moest beantwoorden was: wat zie je als de grootste uitdagingen in de wereld? Wat was je antwoord?
‘Ik zie veel uitdagingen, en ik heb me gefocust op twee grote thema’s. De eerste is de polarisatie die ik zie in Nederland, maar ook in Europa en de wereld. Ik denk dat de focus op verschillen niet gaat helpen om verder te komen. Natuurlijk zijn het belangrijke geluiden en moeten we ermee rekening houden, maar die verdeeldheid is een groot probleem. De tweede is de rol van Europa op het wereldtoneel. Het helpt niet dat Europa zo verdeeld is en dat ieder land zijn eigen autonomie wil bewaren. Wij moeten ons veel meer verenigen.’

Zie je Europa als een lust of als een last?
‘Ik zou graag willen beargumenteren dat Europa een lust is. Er zitten veel goede dingen in Europa: onze waarden, de veiligheid, de ruimte voor minderheden, economische kansen. Maar we moeten wel fundamenteel een paar dingen oplossen om te zorgen dat het ook daadwerkelijk een lust blijft. Dat zit in de snelheid en slagkracht, de onderlinge samenwerking en het efficiënt gebruik van regelgeving. Dat is de grote uitdaging.’

Nederland werkt toe naar een nieuw kabinet. Stel dat je 15 minuten met de informateur zou hebben, wat zou je bespreken?
‘Sowieso Europa. Ik denk dat het belangrijk is dat Nederland daar goed aan meewerkt, zonder alles in regels te willen vatten. Er zijn natuurlijk grote thema's die je niet kunt negeren, zoals migratie en de woningnood. Vanuit mijn beroepsdeformatie zou ik het zeker ook willen hebben over de pensioentransitie. We zitten in de grootste transitie ooit. Er wordt vaak gezegd dat Nederland het beste pensioenstelsel heeft, en dat is ook zo. Alleen door vergrijzing is dit niet meer houdbaar. We moeten naar een ander, meer individueel systeem. Het wordt dus steeds belangrijker dat mensen zich verdiepen in hun pensioen. De pensioentransitie is nog lang niet klaar.’

Wat is jouw visie op BeFrank?
‘BeFrank wordt volgend jaar 15 jaar en heeft de pensioenmarkt echt opgeschud met dingen die nu marktstandaard zijn: alles online, realtime informatie, begrijpelijke taal. BeFrank heeft een defined contribution-product, dat is een product dat grotendeels goed in het nieuwe stelsel past. Voor ons is de transitie daarom veel minder groot dan bijvoorbeeld voor een pensioenfonds. Tegelijkertijd zijn we zo hard gegroeid – in korte tijd naar ruim 12 miljard belegd vermogen – dat we ook focus moeten hebben op het versterken van de interne organisatie en processen. Mijn visie is dat we geen keuzes moeten maken voor mensen, maar de keuzes moeten voorleggen. Het is jouw geld. De grotere beslissingen moet je zelf nemen, bijvoorbeeld hoeveel je spaart via de werkgever en hoeveel daarnaast. We kunnen dat in Jip en Janneke-taal uitleggen. Omdat pensioenen vaak low interest zijn, organiseren we Pensioen Power Hour-webinars, gericht op specifieke doelgroepen zoals 55-jarigen of jonge mensen. De laatste keer schreven duizend mensen zich in. We weten welke vragen ze hebben en bespreken die in een half uur. Die sessies worden met 8,5 of hoger gewaardeerd. Als je je inleeft in de doelgroep, kun je hier echt een kans van maken.’

Wat voor leider ben jij en welk aspect wil je nog ontwikkelen?
‘Als ik naar mijn huidige leiderschapsstijl kijk, kan ik de neiging hebben om te veel consensus te willen zoeken. Ik vind het fijn om met elkaar in gesprek te gaan en echt het draagvlak te voelen, want dan weet ik dat we het ook gaan organiseren. Maar dat is natuurlijk ook de veilige en makkelijke weg. Ik ben gaan inzien dat het soms nodig is om eerder een standpunt uit te spreken. Dat wordt ook van mij als ceo verwacht. Het gaat me niet om meer daadkracht – ik ben heel resultaatgericht en zorg dat plannen over de streep komen. Het gaat om meer snelheid. Ik zou meer snelheid kunnen maken door wat eerder mijn standpunt in te brengen, bijvoorbeeld door te zeggen: “Ik heb jullie allemaal gehoord, maar we gaan toch links.” Ik heb ontdekt dat mijn neiging om met aan te passen en niet op te vallen deels voortkwam uit mijn tienerjaren. Ik heb tot mijn 18e een grote vlek op mijn neus gehad, en dat viel best wel op. In die periode heb ik geleerd om me aan te passen, goed te luisteren en niet te veel op te vallen. Die gedraging heb ik meegenomen in mijn werkende leven. Ik begin nu te zien dat dat heeft doorgewerkt. Het is goed om je daar bewust van te zijn, want dan kun je het aanpakken.’

Welke hedendaagse leider inspireert jou?
‘Ik blijf bij het thema Europa en noem Ursula von der Leyen. Ik heb in de voorbereiding de hele State of the Union geluisterd. Ik dacht: ga daar maar aan staan. Hoe ze de oproep doet aan de landen om hun verantwoordelijkheid te pakken, vind ik echt inspirerend.’

Tijdens het diner dat voorafging aan de uitreiking van de Young Captain Award deed Peter Bakker, president van The World Business Council for Sustainable Develop ment (WBCSD), een appèl op leiders om hun nek uit te steken, zoals mensen als Paul Polman en Feike Sijbesma ook hebben gedaan. Hoe belangrijk vind jij dat?
‘Dat is heel lastig in deze tijd, met alle social media – we hebben gezien dat als je je nek uitsteekt en mensen het er niet mee eens zijn, je letterlijk niet meer veilig bent. Maar ik denk dat het wel heel erg nodig is. Als je een sterke leider bent, moet je dat gewoon doen en de waarden waarvoor je staat goed uitdragen. Het deed me wel wat toen Peter Bakker zei: wie wordt de nieuwe Paul Polman? Ik ga erover nadenken wat ik kan doen. Op dit moment maak ik impact in de pensioensector en werken we ook samen met internationale partijen. Maar pensioen is op dit moment nog wel beperkt tot de landsgrenzen. Het lijkt mij erg interessant en uitdagend om mijn impact verder te vergroten.’

Hoe zie je de rol van een nieuwe technologie zoals ai? Wat is de invloed op leiderschap?
‘De verbinding tussen mens en technologie wordt cruciaal om in de toekomst een goede leider te zijn, omdat technologie steeds dominanter wordt. Als leider hoef je niet de slimste te zijn – de meeste kennis kun je uit ai-tools halen. Maar je moet het beste zijn in het leggen van die verbinding: snappen wat je uit technologie kunt halen en waar je de mens voor nodig hebt. Die inschatting vraagt ook om een goede intuïtie.’

Waar komt je gedrevenheid vandaan?
‘Al van jongs af aan heb ik een drive om dingen op te pakken. Ik was vroeger een paardenmeisje en woonde in een dorp waar niet zoveel te doen was. Dan ging ik bijvoorbeeld een paardenkrantje maken voor alle andere paardenmeisjes uit het dorp. Ik vond het toen al leuk om creatief te zijn, dingen te bedenken en daar een leiderschapsrol in te pakken. Dat is een rode draad geweest in mijn leven. Ik ben gaan studeren in Tilburg, terwijl ik uit Noord-Holland kwam – ik vond het wel leuk dat het wat verder weg was. Toen ben ik op hoog niveau gaan roeien. Daar heb ik heel veel van mezelf geleerd. Als je een training hebt en alle stappen conform plan uitvoert, weet je dat je een ambitieus doel kunt halen. Aan het einde van mijn studententijd ben ik nog voorzitter geweest van de studentenvereniging. Toen merkte ik ook al dat ik vrij natuurlijk de leiding pak. Ik haal energie uit het geloof dat mijn werk toegevoegde waarde oplevert. Ik kan echt niet stilzitten – na een uur tv denk ik: wat heeft me dit nu opgeleverd? Als ik werk, met mijn zoontje speel of een fotoalbum samenstel, heb ik een meer voldaan gevoel. Het zit gewoon in mij. Maar het is ook een valkuil, want ik moet mijn momenten vinden om op te laden. Dat doe ik tijdens het sporten, koken of bij vrienden.’

Wat wil je bereiken in de toekomst?
‘Het lijkt me heel leuk om buiten de Nederlandse grenzen te treden en internationaal te werken. Daarmee kun je je impact vergroten, veel meer leren over culturen en invloed uitoefenen op het wereldtoneel. Dat is nu wel uitdagend omdat wij een samengesteld gezin hebben, dus wellicht is dit iets voor de toekomst. Ik vind het heel belangrijk dat ik de balans houd tussen mijn werk en privéleven. Een vriendin appte me: “Kaya, ik ben trots op je, je doet het op je werk zo goed en ondertussen ben je ook gewoon een goede moeder en blijf je genieten van leuke dingen met vrienden.” Juist die balans is belangrijk. Ik werk echt hard en steek mijn nek uit, maar af en toe moet er ook op de pauzeknop gedrukt worden. Dat blijft de uitdaging, maar zolang ik een goede balans heb, ben ik op mijn best.’

Wat is de belangrijkste wijze les voor de volgende generatie leiders?
‘Geloof in jezelf en investeer in de dingen die je leuk vindt. Ik denk wel eens dat ik in mijn jongere jaren te veel heb geleefd naar wat ik dacht dat anderen van mij verwachtten. Nu ik mezelf beter ken, kan ik daar betere keuzes in maken. Dat gun ik iedereen. Verder zou mijn advies zijn om in een zakelijke context evenwicht te zoeken tussen zakelijk succes én het maken van positieve impact op de wereld om ons heen. Leiders zijn verantwoordelijk voor het sturen op relevante waarde voor alle stakeholders op de korte én lange termijn. Om dat goed invulling te geven, is het nodig om te durven vertrouwen op je ratio én intuïtie.’

Reageren op dit artikel? Mail ons op redactie@scopebusinessmedia.nl

Dit interview is gepubliceerd in Management Scope 01 2026.

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 16-12-2025

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring