De eerste 100 dagen als chief sustainability officer van FrieslandCampina

De eerste 100 dagen als chief sustainability officer van FrieslandCampina
‘Sustainability is onze license to win’, zegt Mireille Einwachter over haar eerste honderd dagen als chief sustainability officer van FrieslandCampina.

Wie: Mireille Einwachter
Wat: Sinds augustus 2023 chief sustainability officer van FrieslandCampina
Geïnterviewd door: Arjan de Draaijer, partner bij Deloitte

U bent vorig jaar begonnen in uw nieuwe rol. Wat was voor u de grootste verandering?
‘Ik kwam uit een businessgroep, waar we gewend waren met meerjarenplannen te werken. Zo’n plan vertaal je dan als een kerstboompje “de organisatie in”. In mijn huidige rol werkt het anders. Als ik 60 procent van mijn agenda zelf onder controle heb, is het veel. Daar moest ik wel aan wennen. Maar na een tijdje dacht ik: ik kan nu op mijn kop gaan staan, maar ik krijg toch nooit de 80 procent controle die ik gewend was. Ik ben het dus maar gaan omarmen. Ik moet in mijn huidige rol meer inspelen op dingen die plots op mijn pad komen, spelregels die veranderen en de kansen zien te grijpen die zich in die situaties voordoen.’

Dat lijkt me best een grote verandering…
‘Je kunt het vergelijken met het verschil tussen een vakantie en een reis. Op vakantie weet je waar je terechtkomt. Je hebt een hotel geboekt, je hebt wat uitjes gepland en je weet hoe en wanneer je terugkeert. Bij een reis is dat allemaal open. De reis zelf is immers het doel. Dat is in deze functie ook zo. Dat is spannend. Het vergt veel van de organisatie en mijn team. Wat me helpt is een holistische aanpak, waarbij we de onderneming, de planeet, de voedselketen, de medewerkers en de meer dan 14.500 leden-melkveehouders die via de coöperatie de eigenaren van FriedslandCampina zijn aan elkaar proberen te koppelen, te zien als een geheel. En om steeds maar weer terug te gaan naar de basisvraag: waarom doen we dit?’

Geeft u daar eens antwoord op. Waarom doet u dit?
‘We doen dit uiteindelijk om een oplossing te bieden op het terrein van gezonde voeding, in balans met de planeet, in balans met de mensen en de dieren. Als je alles terug kunt brengen naar die pijlers, heb je vanzelf een kompas.’

Hoe pakt u dat concreet aan?
‘We hebben duurzaamheid volop in de business verankerd. We hebben de businessstrategie en de duurzaamheidsstrategie aan elkaar verbonden. In het verleden werd duurzaamheid vaak gezien als een license to operate – iets wat nu eenmaal moest omdat de regelgeving het voorschrijft. Maar wij zien het nu als een license to win. We nemen duurzaamheid nu mee in al onze afwegingen. Al de dilemma’s die dat met zich meebrengt, maken we transparant en bespreken we tot op het allerhoogste niveau ook. Sustainability is hier chefsache.’

Heeft u harde noten moeten kraken?
‘Aan elke beslissing zitten ruwe randjes. Ieder besluit heeft zijn winnaars en zijn verliezers. Maar ik heb hier nog nooit meegemaakt dat we er niet uit komen. Onze agenda wordt breed gesteund, en niet alleen in het bedrijf zelf: ook onze klanten vragen om duurzame oplossingen. Die willen en kunnen wij bieden.’

Waarom past deze functie bij u?
‘Ik vind het een prachtige rol. Ik vind het leuk om mensen bij elkaar te brengen, om naar oplossingen te zoeken, om middelen beschikbaar te maken en dan er vol voor te gaan. Dat zie ik als mijn voornaamste rol: zorgen dat er gas gegeven kan worden. En ik vind het mooi om iets voor een coöperatie te doen. FrieslandCampina bestaat al meer dan 150 jaar en we zitten hier zeker voor de komende 150 jaar ook nog. En dat betekent dat we niet voor de kortetermijn-gains moeten gaan. Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.’

Gepubliceerd in Management Scope 06 2024.

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 25-06-2024

facebook