De eerste 100 dagen als voorzitter van de Raad van Bestuur van NPO

De eerste 100 dagen als voorzitter van de Raad van Bestuur van NPO

22-06-2017 | Interviewer: Caroline Zegers

'Ook de negatieve reacties horen erbij' zegt Shula Rijxman over haar eerste honderd dagen als voorzitter van de Raad van Bestuur van NPO.



Wie: Shula Rijxman
Wat: Sinds september 2016 voorzitter van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO)


Welke werkervaring komt van pas in uw nieuwe rol?
‘Ik heb de beste voorbereiding gehad die je kunt krijgen. Niet alleen door mijn jaren in de raad van bestuur, maar ook door mijn periode bij IDTV. Daar heb ik veel ervaring opgedaan op het gebied van marketing. Die ondernemende kant en die publieke, meer bestuurlijk-politieke kant, laten zich goed combineren in mijn huidige functie.’

Eerst was u lid van de rvb, nu voorzitter: is er verschil?
‘Het belangrijkste verschil is dat je als voorzitter meer het boegbeeld bent.’

U staat daardoor meer in de spotlights. Hoe ervaart u dat?
‘Onze democratie heeft vrijplaatsen nodig die onafhankelijk zijn van commercie en politiek, die de macht kunnen controleren. Daarom meng ik mij in het publieke debat. De reacties die je over je heen krijgt, horen erbij. Positief en negatief.’



Wat zijn de grootste uitdagingen voor de komende tijd?
‘Ik wil werken aan een sterke, onafhankelijke publieke omroep. Dat is bittere noodzaak. Verder moeten we een dubbele omslag gaan maken: van een koepelorganisatie naar een modern mediabedrijf en van lineaire tv naar online content on demand.’

Wat is uw persoonlijke uitdaging?
‘Ik heb een ongelooflijke maatschappelijke drive die tegelijkertijd mijn persoonlijke drive is. Mijn uitdaging is de urgentie van het belang van de Publieke Omroep over het voetlicht te brengen.’

Is het ook leuk? ‘Leuk én belangrijk! En tegelijkertijd is het een ingewikkelde baan, met veel verschillende stakeholders.
Maar het zou pas echt ingewikkeld zijn als ik niet in de boodschap zou geloven.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 06 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Shulamith  Rijxman

Geïnterviewd: Shulamith Rijxman

  • > Lid raad van toezicht   Het Nationale Ballet en Opera Fonds
  • > Voorzitter Raad van Bestuur   NPO
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Oosterveer08v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Een team is nooit af'

Peter Oosterveer maakte twee jaar terug de overstap van industrieel installateur Fluor, waar hij coo was, naar Arcadis. Hij kwam als nieuwe ceo bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Oosterveer blikt terug op wat veel nieuwe bestuurders als lastig beschouwen: de vorming van een nieuw team, dat de beoogde transformatie om toekomstbestendig te blijven moet helpen realiseren. ‘Besluiten om met andere mensen verder te gaan, vind ik niet zo moeilijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Alma08v.jpg

Maurine Alma van Takeaway.com maakt tastbaar wat marketing bijdraagt

Maaltijdbezorgplatform Takeaway.com groeit sterk dankzij forse investeringen in marketing. Chief marketing officer Maurine Alma is verantwoordelijk voor de marketingstrategie die zich richt op naamsbekendheid én een zeer soepele customer journey. ‘Onze klant heeft honger en wil zonder veel moeite een maaltijd laten bezorgen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wielinga-Carolina_2019.jpg

De eerste 100 dagen als commissaris van Gasunie

‘Langetermijndenken is de grootste uitdaging’, zegt Carolina Wielinga over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook