De eerste 100 dagen als commissaris bij FMO

De eerste 100 dagen als commissaris bij FMO

14-09-2017 | Interviewer: Caroline Zegers

´Het gaat om maatschappelijke waarde’ zegt Dirk Jan van den Berg over zijn eerste 100 dagen als lid van de Raad van Commissarissen van FMO.



Wie: Dirk Jan van den Berg

Wat: Bestuursvoorzitter Sanquin en sinds enkele maanden lid van de Raad van Commissarissen van ontwikkelingsbank FMO

Is dit uw eerste grote rol in de financiële sector?
‘Wat betreft de toezichthoudende rol op een bank is dit een nieuwe ervaring. FMO opereert wel op voor mij bekend terrein, in ontwikkelingslanden, op plekken waar andere partijen nog niet durven te komen. En dat is natuurlijk een gebied dat mij zeer vertrouwd is. (Van den Berg was eerder ambassadeur in China en topambtenaar op het ministerie van Buitenlandse Zaken, red.) Voor het banktechnische deel ben ik uitstekend begeleid, onder meer via een introductiecursus van de Academie voor Bank en Verzekeringen (UvA). Daar heb ik veel baat bij gehad.’

Hoe hebt u zich verder voorbereid?
‘Ik heb veel tijd besteed aan mijn ronde langs de circa twintig mensen op sleutelposities bij FMO. Je krijgt dan meteen een gevoel bij de dynamiek van de organisatie. En het is sowieso altijd leuk om mensen over hun werk te horen praten.’

U bent in uw eerste honderd dagen met uw neus in de boter gevallen...
‘Ja, ik kwam binnen op het moment dat er een nieuwe voorzitter van de raad van bestuur gekozen moest worden en vervolgens een nieuwe cfo. Tegelijkertijd begon een discussie over de strategie, over de koers voor de komende vijf jaar. Een mooi moment om binnen te komen.’



U staat zelf aan het roer bij Sanquin, u bent commissaris bij Gasunie en nu ook bij FMO. Is er een rode draad?
‘Ja, die is er wel: de maatschappelijke dimensie. Alle organisaties waarbij ik betrokken ben, zijn bezig met het definiëren van hun rol in en betekenis voor de samenleving. Bij Sanquin gaat het over volksgezondheid, bij Gasunie over het energiedebat en bij FMO over de sustainable development goals. Het gaat niet primair om geld. Het gaat om onze maatschappelijke waarde.’


Interview door Caroline Zegers, partner bij Deloitte en voorzitter commissarissen-programma.

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 07 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Dirk Jan van den Berg

Geïnterviewd: Dirk Jan van den Berg

  • > Voorzitter Raad van Bestuur   Sanquin Bloedvoorziening
  • > Voorzitter   Stichting Vrienden van het Orkest van de Achttiende Eeuw
  • > Lidmaatschap Governing Board, sinds 2018 Chair   European Institute of Innovation and Technology (EIT)
  • > Lid Centrale Plan Commissie   Centraal Planbureau
  • > Commissaris (vice-voorzitter)   FMO
  • > Commissaris (vice-voorzitter)   Gasunie
  • > Voorzitter   Atlantische Commissie
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Oosterveer08v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Een team is nooit af'

Peter Oosterveer maakte twee jaar terug de overstap van industrieel installateur Fluor, waar hij coo was, naar Arcadis. Hij kwam als nieuwe ceo bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Oosterveer blikt terug op wat veel nieuwe bestuurders als lastig beschouwen: de vorming van een nieuw team, dat de beoogde transformatie om toekomstbestendig te blijven moet helpen realiseren. ‘Besluiten om met andere mensen verder te gaan, vind ik niet zo moeilijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Alma08v.jpg

Maurine Alma van Takeaway.com maakt tastbaar wat marketing bijdraagt

Maaltijdbezorgplatform Takeaway.com groeit sterk dankzij forse investeringen in marketing. Chief marketing officer Maurine Alma is verantwoordelijk voor de marketingstrategie die zich richt op naamsbekendheid én een zeer soepele customer journey. ‘Onze klant heeft honger en wil zonder veel moeite een maaltijd laten bezorgen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wielinga-Carolina_2019.jpg

De eerste 100 dagen als commissaris van Gasunie

‘Langetermijndenken is de grootste uitdaging’, zegt Carolina Wielinga over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook