De eerste 100 dagen als commissaris bij APG

De eerste 100 dagen als commissaris bij APG

12-10-2017 | Interviewer: Caroline Zegers

'Nog nooit zo gedetailleerd gebriefd' zegt Dick van Well over zijn eerste honderd dagen als commissaris bij APG.



Wie: Dick van Well
Wat: Sinds november 2016 lid raad van commissarissen APG

U bent nieuwkomer in de pensioensector. Wat viel op?
‘Ik moest vooral wennen aan de strakke regels voor corporate governance. Hier hangt de structuur met gedragscodes en toezicht dwingend over de day-to-day business, anders dan in mijn bestuursfucties bij Dura Vermeer en Feyenoord. Dat is geen klacht maar een constatering. Ik begrijp heel goed dat pensioenfondsen en dus ook wij als pensioenuitvoerder in de spotlights staan.’


Hoe hebt u zich voorbereid?
‘Ik heb vijfentwintig dagdelen mogen doorbrengen met leidinggevenden en vertegenwoordigers van APG om alle ins en outs te vernemen. Daarvoor ben ik al uitvoerig bijgepraat over corporate governance en de rol van De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten. Nooit eerder ben ik zo gedetailleerd gebriefd.’



Wat is de grootste uitdaging voor APG?
‘Wijzigingen in het pensioenstelsel. Mogelijk wordt het stelsel meer individueel. Daar krijgen wij als uitvoerder dan mee te maken.’


Welke rol ziet u daarbij voor uzelf?
‘Dankzij mijn ervaring in sectoren als de bouw weet ik hoe je een organisatie zo kunt inrichten dat mensen in beweging komen. In de bouw, met kleine marges, wordt elke euro vijf keer omgedraaid. Ook in de pensioensector wordt de kostencomponent steeds belangrijker. Een euro die wij uitgeven, kan niet voor de ultieme klant – de pensioengerechtigde – worden gebruikt. Daar is men zich hier overigens enorm van bewust. Ik ben 69 en dus belanghebbende, maar dat had ik niet eerder onderkend.’


Uw benoeming moest worden goedgekeurd door De Nederlandsche Bank. Spannend?
‘Het verliep probleemloos. Ik heb me keurig aangemeld en schriftelijke vragen over nevenfuncties beantwoord. Per telefoon kreeg ik te horen dat ik was goedgekeurd. De mevrouw zei dat ze hoopte dat ik het bij APG net zo goed zou doen als ik het volgens mijn referenties elders deed. Een mooi compliment, dat ik thuis nog weleens tegen mijn vrouw gebruik. Die zegt dan: ‘Ze zullen het wel druk hebben gehad’.’


Interview door Caroline Zegers, partner bij Deloitte, voorzitter commissarissenprogramma.
Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 08 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Dick van Well

Geïnterviewd: Dick van Well

  • > Commissaris (vice-voorzitter)   Dura Vermeer
  • > Commissaris   APG Groep
  • > Commissaris   Stedin
  • > Commissaris (voorzitter)   Kikx Holding BV
  • > Lid raad van advies   LSI Projectinvestment NV
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

  • > Voorzitter Commissarissen Programma Deloitte
  • > Partner Deloitte
  • > Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hottenhuis05v.jpg

Stephanie Hottenhuis (KPMG): 'Jonge leiders worden gelouterd'

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

lees artikel
magazines_artikelen/Ton_van_Veen05v.jpg

Voor Ton van Veen (Jumbo Groep) is robuustheid het grootste goed

Alle zeilen moesten worden bijgezet om de schappen gevuld te houden. De focus van Ton van Veen, cfo van Jumbo Groep Holding, is alweer gericht op de toekomst. ‘Als het moet, kunnen we morgen van koers veranderen.’ De andere kant van de medaille kent hij echter ook – Van Veen houdt toezicht op organisaties die nog out  of business zijn.

lees artikel
magazines_artikelen/Clements05v.jpg

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook