De eerste 100 dagen als cco van VodafoneZiggo

De eerste 100 dagen als cco van VodafoneZiggo
'Ik liep incognito winkels binnen', zegt John van Vianen over zijn eerste honderd dagen als cco, executive director zakelijke markt en lid van het executive committee van VodafoneZiggo.


Wie: John van Vianen

Wat: Sinds 1 januari 2017 cco & executive director zakelijke markt en lid van het executive committee van VodafoneZiggo.

Hoe heeft u zich voorbereid op uw nieuwe functie?
‘Tijdens mijn eigen due diligence heb ik gesproken met klanten, directie en aandeelhouders. De telecombranche kende ik al, inclusief de uitdagingen. Ik wilde er dan ook vooral achter komen of het klikte met de mensen met wie ik nauw zou gaan samenwerken. Het voelde meteen goed en vertrouwd.’

U werkte eerder bij KPN. Hoe was het om over te stappen naar de concurrent?
‘Het was geen echte overstap, er zat bijna anderhalf jaar tussen waarin ik me bezighield met diverse private equity-projecten en naar Singularity University ben geweest. Maar net als bij voetbal stappen spelers soms over naar van de ene naar de andere club. VodafoneZiggo is een internationale club met veel ambitie. Dat trok me aan, ik kon meteen in de hoogste divisie spelen.’

Hoe zagen uw eerste 100 dagen eruit?
‘Mijn formele aantreden viel samen met de joint venture tussen Vodafone en Ziggo. In de twee maanden ervoor heb ik met het clean team de integratie voorbereid. We hebben de strategie en het integratieplan bepaald en een nieuw organisatieontwerp gemaakt. Verder heb ik zo snel mogelijk mijn eigen managementteam en interne netwerk geformeerd, iets wat ik iedereen kan aanraden. Omdat ik van buiten kwam, had ik geen politieke kleur: een voordeel. Daarnaast heb ik me intern bewust zichtbaar en communicatief opgesteld en heb ik externe input opgehaald, onder meer door incognito onze winkels binnen te lopen en ons callcenter te bellen.’

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de organisatie?
‘Tijdens zo’n grootschalig integratieproces moet je de winkel openhouden. We opereren in een vechtmarkt. Je moet dus niet eerst business laten weglopen terwijl je integreert, maar de bundeling van vaste en mobiele telefonie meteen commercieel inzetten. Daar moet je de medewerkers in meenemen. Maar dat bleek geen probleem: iedereen wil er een succes van maken.’

Interview door Frank Geelen, partner bij Deloitte, verantwoordelijk voor cfo services en lead partner cfo-programma.
Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 10 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

facebook