De eerste 100 dagen als cco van VodafoneZiggo

De eerste 100 dagen als cco van VodafoneZiggo

30-11-2017 | Interviewer: Frank Geelen

'Ik liep incognito winkels binnen', zegt John van Vianen over zijn eerste honderd dagen als cco, executive director zakelijke markt en lid van het executive committee van VodafoneZiggo.


Wie: John van Vianen

Wat: Sinds 1 januari 2017 cco & executive director zakelijke markt en lid van het executive committee van VodafoneZiggo.

Hoe heeft u zich voorbereid op uw nieuwe functie?
‘Tijdens mijn eigen due diligence heb ik gesproken met klanten, directie en aandeelhouders. De telecombranche kende ik al, inclusief de uitdagingen. Ik wilde er dan ook vooral achter komen of het klikte met de mensen met wie ik nauw zou gaan samenwerken. Het voelde meteen goed en vertrouwd.’

U werkte eerder bij KPN. Hoe was het om over te stappen naar de concurrent?
‘Het was geen echte overstap, er zat bijna anderhalf jaar tussen waarin ik me bezighield met diverse private equity-projecten en naar Singularity University ben geweest. Maar net als bij voetbal stappen spelers soms over naar van de ene naar de andere club. VodafoneZiggo is een internationale club met veel ambitie. Dat trok me aan, ik kon meteen in de hoogste divisie spelen.’


Hoe zagen uw eerste 100 dagen eruit?
‘Mijn formele aantreden viel samen met de joint venture tussen Vodafone en Ziggo. In de twee maanden ervoor heb ik met het clean team de integratie voorbereid. We hebben de strategie en het integratieplan bepaald en een nieuw organisatieontwerp gemaakt. Verder heb ik zo snel mogelijk mijn eigen managementteam en interne netwerk geformeerd, iets wat ik iedereen kan aanraden. Omdat ik van buiten kwam, had ik geen politieke kleur: een voordeel. Daarnaast heb ik me intern bewust zichtbaar en communicatief opgesteld en heb ik externe input opgehaald, onder meer door incognito onze winkels binnen te lopen en ons callcenter te bellen.’


Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de organisatie?
‘Tijdens zo’n grootschalig integratieproces moet je de winkel openhouden. We opereren in een vechtmarkt. Je moet dus niet eerst business laten weglopen terwijl je integreert, maar de bundeling van vaste en mobiele telefonie meteen commercieel inzetten. Daar moet je de medewerkers in meenemen. Maar dat bleek geen probleem: iedereen wil er een succes van maken.’

Interview door Frank Geelen, partner bij Deloitte, verantwoordelijk voor cfo services en lead partner cfo-programma.
Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 10 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

John van Vianen

Geïnterviewd: John van Vianen

  • > Executive Director Zakelijke markt   VodafoneZiggo
  • > Lid raad van bestuur   Yieldstone
  • > Lid raad van advies   Reviva Groep

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Fouladi03v.jpg

Hoe Babak Fouladi KPN digitaliseert

De nieuwste generatie mobiel internet stelt telecombedrijf KPN in staat slimme, soms futuristisch aandoende diensten te ontwikkelen voor de zakelijke markt. Tegelijkertijd transformeert KPN zelf tot volledig digitaal concern. Chief technology & digital officer Babak Fouladi: ‘Dat is een uitdaging met onze lange historie als niet-digitale telecommaatschappij.’

lees artikel
magazines_artikelen/Graaf03v.jpg

Kees van der Graaf: 'Shared value creëren ondanks dilemma’s'

In een klein tentje in de Rocky Mountains ontdekte Kees van der Graaf zijn persoonlijke purpose. De oud-Unilever-bestuurder en meervoudig commissaris pleit voor stakeholdermanagement en shared value, juist in coronatijd. ‘Betaal je gewoon de rekeningen van je leveranciers niet meer, of ga je met elkaar in dialoog over een coulanceregeling?’

lees artikel
magazines_artikelen/Purpose03v.jpg

Young Captain Award-finalisten zien purpose als standaard

De drie jonge leiders aan de rondetafel van Management Scope zijn finalist van de Young Captain Award 2020 en vinden alle drie de samensmelting van commerciële en maatschappelijke belangen vanzelfsprekend. ‘Het businessresultaat is de uitkomst van het handelen naar je purpose.’ Offers brengen hoort er ook bij, zeker in crisistijd.

lees artikel
Management Scope

Geïnteresseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook