30-11-2017 | Interviewer: Frank Geelen
Wie: John van Vianen
Wat: Sinds 1 januari 2017 cco & executive director zakelijke markt en lid van het executive committee van VodafoneZiggo.
Hoe heeft u zich voorbereid op uw nieuwe functie?
‘Tijdens mijn eigen due diligence heb ik gesproken met klanten, directie en aandeelhouders. De telecombranche kende ik al, inclusief de uitdagingen. Ik wilde er dan ook vooral achter komen of het klikte met de mensen met wie ik nauw zou gaan samenwerken. Het voelde meteen goed en vertrouwd.’
U werkte eerder bij KPN. Hoe was het om over te stappen naar de concurrent?
‘Het was geen echte overstap, er zat bijna anderhalf jaar tussen waarin ik me bezighield met diverse private equity-projecten en naar Singularity University ben geweest. Maar net als bij voetbal stappen spelers soms over naar van de ene naar de andere club. VodafoneZiggo is een internationale club met veel ambitie. Dat trok me aan, ik kon meteen in de hoogste divisie spelen.’
Hoe zagen uw eerste 100 dagen eruit?
‘Mijn formele aantreden viel samen met de joint venture tussen Vodafone en Ziggo. In de twee maanden ervoor heb ik met het clean team de integratie voorbereid. We hebben de strategie en het integratieplan bepaald en een nieuw organisatieontwerp gemaakt. Verder heb ik zo snel mogelijk mijn eigen managementteam en interne netwerk geformeerd, iets wat ik iedereen kan aanraden. Omdat ik van buiten kwam, had ik geen politieke kleur: een voordeel. Daarnaast heb ik me intern bewust zichtbaar en communicatief opgesteld en heb ik externe input opgehaald, onder meer door incognito onze winkels binnen te lopen en ons callcenter te bellen.’
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de organisatie?
‘Tijdens zo’n grootschalig integratieproces moet je de winkel openhouden. We opereren in een vechtmarkt. Je moet dus niet eerst business laten weglopen terwijl je integreert, maar de bundeling van vaste en mobiele telefonie meteen commercieel inzetten. Daar moet je de medewerkers in meenemen. Maar dat bleek geen probleem: iedereen wil er een succes van maken.’
Interview door Frank Geelen, partner bij Deloitte, verantwoordelijk voor cfo services en lead partner cfo-programma.
Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 10 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.
Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.
Debora van der Zee, vice president foods van Unilever Benelux, staat geheel achter de ambitieuze strategie van het concern, dat de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen wil verminderen en fors wil inzetten op plantaardige vleesvervangers. ‘Ook onze eigen operatie nemen we nog eens goed onder de loep.’
lees artikelHij mist het face to face-contact van voor de lockdown. Bij Ahold en Aegon zijn in de afgelopen maanden zelfs commissarissen benoemd die hij nog nooit heeft ontmoet. ‘Dat is toch gek.’ Multicommissaris Ben Noteboom spreekt zich uit over de coronacrisis en corporate governance. In opgelegde governanceregels gelooft hij nauwelijks, in intrinsieke motivatie des te meer. ‘Voor nette bedrijven staan er in de code veel dingen die erg voor de hand liggen.’
lees artikelIn de strijd tegen het coronavirus is het Nederlandse farmaceutische bedrijf Janssen een belangrijke speler. Al maanden wordt met tomeloze energie gewerkt aan de ontwikkeling van een veilig en effectief vaccin. Lead Janssen Campus Nederland Bart van Zijll Langhout is trots op het feit dat verschillende partijen een gezamenlijke strijd voeren: ‘Hopelijk kunnen we die manier van samenwerken in het postcoronatijdperk vasthouden.’
lees artikelGeïntereseerd in Management Scope?
Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-
Vraag een proefabonnement aan