De eerste 100 dagen als commissaris van VGZ

01-11-2018 | Interviewer: Caroline Zegers

De eerste 100 dagen als commissaris van VGZ

'Het is zinnig én leuk', zegt Albert Arp over zijn eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen bij VGZ.

Wie: Albert Arp
Wat: ceo van de Jaarbeurs Holding en sinds december 2017 lid rvc VGZ

Hoe heeft u de eerste 100 dagen als lid van de raad van commissarissen van VGZ ervaren?
‘Laat ik als eerste zeggen dat het vooral plezierig is. Ik merk dat sommige mensen daarvan opkijken: “Je zal toch commissaris zijn bij een verzekeraar.” Maar zo ervaar ik het helemaal niet. Het gaat ergens over, namelijk de zorg in Nederland goed, betaalbaar en toegankelijk houden. Het is zinnig én leuk.’ 

Hoe heeft u zich op deze rol voorbereid?
‘Hoewel ik veel bestuurlijke ervaring heb in de gezondheidszorg, wilde ik niet de fout maken me als insider te presenteren, als iemand die het allemaal wel weet. Ik heb me dus goed voorbereid. Om te beginnen ben ik gewoon eens met tandartsen en huisartsen gaan praten, en met verzekerden. Hoe kijken zij aan tegen clubs als Achmea, Menzis en VGZ? Daarna heb ik ook een goed inwerkprogramma vanuit VGZ gedaan. Ik heb zowel aan de binnenkant als de buitenkant mijn oren goed te luister gelegd.’

Was het antwoord meteen ja, toen u gevraagd werd?
‘Dat ging vrij snel. Ik heb goede gesprekken gevoerd met de voorzitter van de rvc, dat was destijds nog Rudy van der Meer, maar ook met ceo Tom Kliphuis en bestuurslid Ab Klink. Die hebben me met hun visie op “zinnige zorg” getriggerd. Ze willen onderscheidend zijn en echt een bijdrage leveren aan de zorg van de toekomst. Het was wat mij betreft drie keer raak, ik vond het meteen uitdagend en inspirerend. Het was een dikke ja.’

Bent u op gesprek geweest bij toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB)?
‘Uiteindelijk niet. Dit is natuurlijk een zwaar gereguleerde industrie. Terecht, want er gaan miljarden in om, alleen bij VGZ al ruim 10 miljard. DNB is wel zorgvuldig mijn track record nagegaan. Ze hebben referentiegesprekken gevoerd en ze hebben VGZ en mij laten weten dat ik “benoembaar” was. Die voldoende had ik dus tamelijk snel binnen.’

Wat is de grote uitdaging bij VGZ?
‘Het gaat om de toekomst van de zorg. Die moet van hoge kwaliteit zijn en betaalbaar blijven. We moeten de kosten blijven beheersen. Als we niets doen, stijgen de kosten van zorg in ons land met 2 miljard per jaar. Er liggen uitdagingen op het gebied van preventie, data en technologie. VGZ boekt goede resultaten met “zinnige zorg” in 12 ziekenhuizen en drie GGZ-instellingen. Dat zijn meerjarige innovatieve afspraken over krimp. De uitdaging wordt om dat te borgen in het hele stelsel. Persoonlijk wil ik graag bijdragen om die koers vast te houden. Mijn eigen focus in de rvc ligt met name op strategie, technologie, digitalisering en innovatie.’

U was in het verleden voorzitter van de raad van bestuur van een ziekenhuis en enkele andere grote zorgorganisaties, u heeft de overstap gemaakt naar een andere branche en nu bent u terug als commissaris. Zien we u nog eens terug als zorgbestuurder?
‘Die kans is erg klein, maar ik sluit het nooit uit. Toen ik de zorg verliet, was mijn vrouw, die specialist ouderengeneeskunde is, een beetje teleurgesteld. Ze vond dat ik nog veel bij te dragen had. In de zorg werken zoveel bevlogen mensen met bezieling, het is zo relevant. Maar voorlopig vind ik de combinatie die ik nu doe prima.’

Interview door Caroline Zegers, partner bij Deloitte en voorzitter commissarissenprogramma. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 09 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Geïnterviewd:

Albert Arp

  • - Commissaris Coƶperatie VGZ
  • - CEO (Chief Executive Officer) Jaarbeurs Holding B.V.
  • - Commissaris Domus Magnus

Interviewer:

  • - Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam
Scope top 100

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €15,- of 6 edities voor €30,-

0
shares