De eerste 100 dagen als commissaris bij FrieslandCampina

De eerste 100 dagen als commissaris bij FrieslandCampina

19-12-2018 | Interviewer: Caroline Zegers

'Het is switchen tussen mijn nette pak en overall', zegt Cor Hoogeveen over zijn eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van FrieslandCampina.

Wie: Cor Hoogeveen
Wat: Als melkveehouder sinds december 2017 lid van de raad van commissarissen van zuivelcoöperatie FrieslandCampina


Hoe heeft u de eerste 100 dagen als lid van de raad van commissarissen rvc van FrieslandCampina ervaren?
‘Voordat ik begon, heb ik eerst een half jaar een intensief inwerkprogramma gevolgd. Ik was bij vergaderingen van de raad en ik legde werkbezoeken af. Ik heb bedrijven bezocht en veel gesprekken gevoerd. Verder heb ik een aantal cursussen gevolgd en er staan nog een aantal trainingen op de rol: binnenkort een specifieke leiderschapstraining en ook de commissarissencyclus van Nyenrode staat nog op het programma. Om mijn onboarding te vergemakkelijken, ben ik binnen de raad gekoppeld aan een zittende commissaris: Sandra Addink-Berendsen. Zij was een soort mentor die ik alles kon vragen.’ 



In hoeverre was u al op de hoogte van de ins en outs bij FrieslandCampina?
‘Ik ben hiervoor vijf jaar ledenraadslid van de coöperatie geweest. Het coöperatieve stuk van FrieslandCampina heb ik dus heel goed meegekregen. Het ondernemingsdeel is grotendeels nieuw voor me. Er komen in de raad hele andere onderwerpen langs dan in het coöperatieve bestuur. Dat is wat het boeiend maakt.’

Hoe groot is de raad van commissarissen?
‘De raad van commissarissen bestaat uit negen ledenmelkveehouders en daarnaast uit vier externe leden. Het is een vrij grote club, met een mooie mix aan persoonlijkheden en competenties.’

Is er dan ook nog apart overleg tussen de externe leden van de rvc en de ‘internen’?
‘Nee, absoluut niet! Dat lijkt me ook helemaal niet goed. We hebben een gezamenlijk belang in de onderneming. Natuurlijk zijn we het niet altijd met elkaar eens, het zou vreemd zijn als dat wel zo was.’

Wat zijn voor FrieslandCampina de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst?
‘We zijn volop bezig met de ontwikkeling van onze nieuwe meerjarenstrategie. Duurzaamheid is daarbij heel belangrijk. We hebben veel aandacht voor dier en milieu. Een ander punt is de vergrijzing onder de beroepsgroep. Hoe gaan we het vak van melkveehouder aantrekkelijk maken op langere termijn? Hoe zorgen we ervoor dat er na ons weer een generatie melkveehouders komt, om op die manier bij te dragen aan goede voeding voor de groeiende bevolking?’

Hoe ervaart u uw rol als commissaris tot dusver?
‘Meedenken over de langetermijnvisie is mooi en dankbaar. Het voelde ondanks alle voorbereiding nog wel als een sprong in het diepe, je moet er meteen staan als commissaris. Dat was best spannend. Wat ook wennen was, is het schakelen tussen boerderij en commissarisschap. Ik heb zelf een melkveebedrijf in Wieringerwerf met 130 koeien. Ik kom thuis in mijn nette pak en trek snel mijn overall weer aan. Ik heb nu twee fulltime banen. Gelukkig doet mijn zoon heel veel binnen het bedrijf.’

Interview door Caroline Zegers, partner bij Deloitte en voorzitter commissarissenprogramma. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 01 2019, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Cor  Hoogeveen

Geïnterviewd: Cor Hoogeveen

Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Oosterveer08v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Een team is nooit af'

Peter Oosterveer maakte twee jaar terug de overstap van industrieel installateur Fluor, waar hij coo was, naar Arcadis. Hij kwam als nieuwe ceo bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Oosterveer blikt terug op wat veel nieuwe bestuurders als lastig beschouwen: de vorming van een nieuw team, dat de beoogde transformatie om toekomstbestendig te blijven moet helpen realiseren. ‘Besluiten om met andere mensen verder te gaan, vind ik niet zo moeilijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Alma08v.jpg

Maurine Alma van Takeaway.com maakt tastbaar wat marketing bijdraagt

Maaltijdbezorgplatform Takeaway.com groeit sterk dankzij forse investeringen in marketing. Chief marketing officer Maurine Alma is verantwoordelijk voor de marketingstrategie die zich richt op naamsbekendheid én een zeer soepele customer journey. ‘Onze klant heeft honger en wil zonder veel moeite een maaltijd laten bezorgen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wielinga-Carolina_2019.jpg

De eerste 100 dagen als commissaris van Gasunie

‘Langetermijndenken is de grootste uitdaging’, zegt Carolina Wielinga over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook