De eerste 100 dagen als lid van het executive committee van KPN

De eerste 100 dagen als lid van het executive committee van KPN

04-09-2019 | Interviewer: Caroline Zegers | Auteur: Emely Nobis

'Ik heb iedereen gevraagd wat mijn top-3 focus zou moeten zijn', zegt Marieke Snoep over haar eerste honderd dagen als directeur zakelijke markt bij KPN.


Wie: Marieke Snoep
Wat: Sinds februari 2019 directeur zakelijke markt bij KPN

U werkte sinds 2002 bij T-Mobile. Vanwaar de overstap naar de concurrent?
‘KPN is gewoon een heel sterk merk: technologiekoploper, de grootste marktpresentie, de hoogste reputatiescore in Europa als operator en bovendien diep verbonden met de Nederlandse maatschappij, zowel in dienstverlening als in wat we investeren en teruggeven. Zo ben ik nu bestuurslid van het KPN Mooiste Contact Fonds, een stichting die techniek en middelen inzet om kwetsbare mensen uit hun isolement te halen. Dat was altijd al een wens en die is nu vervuld. Daar komt bij dat we toe gaan naar een wereld waarin de gebruikerservaring voorop staat. Iedereen wil altijd en overal veilig kunnen werken en samenwerken, op elk apparaat en met één klik op de knop. Ik zie tal van mogelijkheden voor KPN om daarin voorop te lopen.’ 



Hoe reageerde uw vorige werkgever?
‘Bij mijn afscheid kreeg ik te horen dat mijn vertrek heel wat had losgemaakt, zelfs op de werkvloer. De teleurstelling overheerste, maar tegelijk werd ik bedankt voor mijn leiderschap en betrokkenheid en kreeg ik te horen dat het me enorm was gegund.’

Hoe heeft u de eerste 100 dagen ervaren?
‘Ik was verbaasd over de omvang en rijkheid van de dienstverlening. Het vakmanschap is veel groter dan je van buiten ziet. In die zin is KPN heel bescheiden.’

Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Ik ben vooral gaan praten met klanten, medewerkers en partners. Aan iedereen heb ik gevraagd: Wat zou mijn top-3 focus moeten zijn?’

Wat kwam daaruit naar voren en hoe pakt u die uitdaging op?
‘De eerste vraag van iedereen was: maak ons één team, voor de klant. Dat is al afgerond. Ons managementteam is compleet en marketing, sales, operatie, security én alle deelnemingen op de zakelijke markt vallen nu direct onder mij. Een tweede prioriteit is om werken bij KPN en zakendoen met KPN makkelijker te maken. Nu leveren we vaak nog maatwerk per klant. We moeten toe naar gestandaardiseerde, modulaire oplossingen die we continu kunnen upgraden en die klanten in staat stellen laagdrempelig verder te innoveren. Daarnaast werken we elke dag aan verdere digitalisering voor klant en medewerker, door bijvoorbeeld meer self-service. De derde uitdaging betreft positionering. We mogen best meer verhalen vertellen over wat KPN is voor zakelijk Nederland, namelijk een one-stop-shop, leidend in connectiviteit met onbetwiste kwaliteit op het gebied van service, gebruikerservaring en veiligheid.’

KPN heeft een vrouwenquotum voor topfuncties, maar had sinds 2012 een volledig mannelijk managementteam. Speelde dit nog een rol bij uw afweging?
‘Als je als vrouw de kennis en kunde hebt, vind ik dat je de kans moet grijpen. Ik neem graag een rolmodelfunctie op me, want ik ken de kracht van diverse teams. Overigens ben ik niet de enige vrouw: sinds december maakt chief people officer Hilde Garssen deel uit van ons executive committee.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 07 2019, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Marieke  Snoep

Geïnterviewd: Marieke Snoep

  • > Chief Business Market   KPN
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

  • > Voorzitter Commissarissen Programma Deloitte
  • > Partner Deloitte
  • > Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hottenhuis05v.jpg

Stephanie Hottenhuis (KPMG): 'Jonge leiders worden gelouterd'

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

lees artikel
magazines_artikelen/Ton_van_Veen05v.jpg

Voor Ton van Veen (Jumbo Groep) is robuustheid het grootste goed

Alle zeilen moesten worden bijgezet om de schappen gevuld te houden. De focus van Ton van Veen, cfo van Jumbo Groep Holding, is alweer gericht op de toekomst. ‘Als het moet, kunnen we morgen van koers veranderen.’ De andere kant van de medaille kent hij echter ook – Van Veen houdt toezicht op organisaties die nog out  of business zijn.

lees artikel
magazines_artikelen/Clements05v.jpg

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook