De eerste 100 dagen als lid van het executive committee van KPN

De eerste 100 dagen als lid van het executive committee van KPN

04-09-2019 | Interviewer: Caroline Zegers | Auteur: Emely Nobis

'Ik heb iedereen gevraagd wat mijn top-3 focus zou moeten zijn', zegt Marieke Snoep over haar eerste honderd dagen als directeur zakelijke markt bij KPN.


Wie: Marieke Snoep
Wat: Sinds februari 2019 directeur zakelijke markt bij KPN

U werkte sinds 2002 bij T-Mobile. Vanwaar de overstap naar de concurrent?
‘KPN is gewoon een heel sterk merk: technologiekoploper, de grootste marktpresentie, de hoogste reputatiescore in Europa als operator en bovendien diep verbonden met de Nederlandse maatschappij, zowel in dienstverlening als in wat we investeren en teruggeven. Zo ben ik nu bestuurslid van het KPN Mooiste Contact Fonds, een stichting die techniek en middelen inzet om kwetsbare mensen uit hun isolement te halen. Dat was altijd al een wens en die is nu vervuld. Daar komt bij dat we toe gaan naar een wereld waarin de gebruikerservaring voorop staat. Iedereen wil altijd en overal veilig kunnen werken en samenwerken, op elk apparaat en met één klik op de knop. Ik zie tal van mogelijkheden voor KPN om daarin voorop te lopen.’ 



Hoe reageerde uw vorige werkgever?
‘Bij mijn afscheid kreeg ik te horen dat mijn vertrek heel wat had losgemaakt, zelfs op de werkvloer. De teleurstelling overheerste, maar tegelijk werd ik bedankt voor mijn leiderschap en betrokkenheid en kreeg ik te horen dat het me enorm was gegund.’

Hoe heeft u de eerste 100 dagen ervaren?
‘Ik was verbaasd over de omvang en rijkheid van de dienstverlening. Het vakmanschap is veel groter dan je van buiten ziet. In die zin is KPN heel bescheiden.’

Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Ik ben vooral gaan praten met klanten, medewerkers en partners. Aan iedereen heb ik gevraagd: Wat zou mijn top-3 focus moeten zijn?’

Wat kwam daaruit naar voren en hoe pakt u die uitdaging op?
‘De eerste vraag van iedereen was: maak ons één team, voor de klant. Dat is al afgerond. Ons managementteam is compleet en marketing, sales, operatie, security én alle deelnemingen op de zakelijke markt vallen nu direct onder mij. Een tweede prioriteit is om werken bij KPN en zakendoen met KPN makkelijker te maken. Nu leveren we vaak nog maatwerk per klant. We moeten toe naar gestandaardiseerde, modulaire oplossingen die we continu kunnen upgraden en die klanten in staat stellen laagdrempelig verder te innoveren. Daarnaast werken we elke dag aan verdere digitalisering voor klant en medewerker, door bijvoorbeeld meer self-service. De derde uitdaging betreft positionering. We mogen best meer verhalen vertellen over wat KPN is voor zakelijk Nederland, namelijk een one-stop-shop, leidend in connectiviteit met onbetwiste kwaliteit op het gebied van service, gebruikerservaring en veiligheid.’

KPN heeft een vrouwenquotum voor topfuncties, maar had sinds 2012 een volledig mannelijk managementteam. Speelde dit nog een rol bij uw afweging?
‘Als je als vrouw de kennis en kunde hebt, vind ik dat je de kans moet grijpen. Ik neem graag een rolmodelfunctie op me, want ik ken de kracht van diverse teams. Overigens ben ik niet de enige vrouw: sinds december maakt chief people officer Hilde Garssen deel uit van ons executive committee.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 07 2019, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Marieke  Snoep

Geïnterviewd: Marieke Snoep

  • > Chief Business Market KPN
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Startups07v.jpg

Drie startup-ceo's willen de wereld verbeteren

Ze willen de wereld veroveren én verbeteren met hun innovaties. Drie ceo’s van startups met een maatschappelijke missie over groei, geld verdienen en hun bijdrage aan de samenleving. ‘Ik geef al mijn geld eraan uit en vlieg niet langer businessclass, maar het is geweldig om hieraan te werken.’

lees artikel
magazines_artikelen/Kuipers07v.jpg

Ernst Kuipers: 'We moeten af van silo-denken'

Nieuwe inzichten op het gebied van biologie, genetica en farmacologie, maar ook ICT-mogelijkheden, big data, kunstmatige intelligentie en technologie als robotica en domotica zorgen voor ongekende veranderingen binnen medische specialismen. Ernst Kuipers, bestuursvoorzitter van het Erasmus MC, ziet maar één manier waarop we daarvan optimaal kunnen profiteren: ‘Vooruitgang boeken we alleen door meer samenwerking.’

lees artikel
magazines_artikelen/Leeuwen07k.jpg

Arthur Docters van Leeuwen: 'Commissarissen vinden toezien op integriteit eng'

Vlijmscherp, eigenzinnig en recalcitrant, maar ook geestig en onverwacht invoelend. Oud-AFM-voorzitter Arthur Docters van Leeuwen stond aan de wieg van het financieel gedragstoezicht in Nederland. Zijn carrière, zijn visie op regeldrift en zorgplicht en zijn les voor ínterne toezichthouders: ‘Commissarissen vinden toezien op integriteit eng.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook