De eerste 100 dagen als lid van het executive committee van KPN

De eerste 100 dagen als lid van het executive committee van KPN

04-09-2019 | Interviewer: Caroline Zegers | Auteur: Emely Nobis

'Ik heb iedereen gevraagd wat mijn top-3 focus zou moeten zijn', zegt Marieke Snoep over haar eerste honderd dagen als directeur zakelijke markt bij KPN.

Wie: Marieke Snoep
Wat: Sinds februari 2019 directeur zakelijke markt bij KPN

U werkte sinds 2002 bij T-Mobile. Vanwaar de overstap naar de concurrent?
‘KPN is gewoon een heel sterk merk: technologiekoploper, de grootste marktpresentie, de hoogste reputatiescore in Europa als operator en bovendien diep verbonden met de Nederlandse maatschappij, zowel in dienstverlening als in wat we investeren en teruggeven. Zo ben ik nu bestuurslid van het KPN Mooiste Contact Fonds, een stichting die techniek en middelen inzet om kwetsbare mensen uit hun isolement te halen. Dat was altijd al een wens en die is nu vervuld. Daar komt bij dat we toe gaan naar een wereld waarin de gebruikerservaring voorop staat. Iedereen wil altijd en overal veilig kunnen werken en samenwerken, op elk apparaat en met één klik op de knop. Ik zie tal van mogelijkheden voor KPN om daarin voorop te lopen.’ 


Hoe reageerde uw vorige werkgever?
‘Bij mijn afscheid kreeg ik te horen dat mijn vertrek heel wat had losgemaakt, zelfs op de werkvloer. De teleurstelling overheerste, maar tegelijk werd ik bedankt voor mijn leiderschap en betrokkenheid en kreeg ik te horen dat het me enorm was gegund.’

Hoe heeft u de eerste 100 dagen ervaren?
‘Ik was verbaasd over de omvang en rijkheid van de dienstverlening. Het vakmanschap is veel groter dan je van buiten ziet. In die zin is KPN heel bescheiden.’

Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Ik ben vooral gaan praten met klanten, medewerkers en partners. Aan iedereen heb ik gevraagd: Wat zou mijn top-3 focus moeten zijn?’

Wat kwam daaruit naar voren en hoe pakt u die uitdaging op?
‘De eerste vraag van iedereen was: maak ons één team, voor de klant. Dat is al afgerond. Ons managementteam is compleet en marketing, sales, operatie, security én alle deelnemingen op de zakelijke markt vallen nu direct onder mij. Een tweede prioriteit is om werken bij KPN en zakendoen met KPN makkelijker te maken. Nu leveren we vaak nog maatwerk per klant. We moeten toe naar gestandaardiseerde, modulaire oplossingen die we continu kunnen upgraden en die klanten in staat stellen laagdrempelig verder te innoveren. Daarnaast werken we elke dag aan verdere digitalisering voor klant en medewerker, door bijvoorbeeld meer self-service. De derde uitdaging betreft positionering. We mogen best meer verhalen vertellen over wat KPN is voor zakelijk Nederland, namelijk een one-stop-shop, leidend in connectiviteit met onbetwiste kwaliteit op het gebied van service, gebruikerservaring en veiligheid.’

KPN heeft een vrouwenquotum voor topfuncties, maar had sinds 2012 een volledig mannelijk managementteam. Speelde dit nog een rol bij uw afweging?
‘Als je als vrouw de kennis en kunde hebt, vind ik dat je de kans moet grijpen. Ik neem graag een rolmodelfunctie op me, want ik ken de kracht van diverse teams. Overigens ben ik niet de enige vrouw: sinds december maakt chief people officer Hilde Garssen deel uit van ons executive committee.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 07 2019, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Marieke  Snoep

Geïnterviewd: Marieke Snoep

  • > Chief business market   KPN
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

  • > Voorzitter Commissarissen Programma Deloitte
  • > Partner Deloitte
  • > Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

Bart Leurs (Rabobank): 'Volledige transparantie over klantdata'

Bart Leurs (Rabobank): 'Volledige transparantie over klantdata'

De Nederlandse financiële sector beheert een enorme berg klantinformatie. Bart Leurs, chief information & technology officer van Rabobank, over de kansen en de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Ethiek rondom data is een van de thema’s waarop Leurs wil excelleren. ‘We hebben in een manifest vastgelegd hoe we willen omgaan met data van klanten.’

lees artikel
Kitty Koelemeijer: 'Angst zorgt voor een rem op gewenst gedrag'

Kitty Koelemeijer: 'Angst zorgt voor een rem op gewenst gedrag'

Lange tijd lag de focus van het bedrijfsleven op het efficiënt maken van bedrijfsprocessen en het vergroten van winst. Onze tijd vraagt om een nieuw verhaal waarin verantwoord leiderschap centraal staat. Leen Paape gaat hierover in gesprek met Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit en directeur Center for Marketing and Supply Chain Management.

lees artikel
De energietransitie vergt anders denken en anders werken

De energietransitie vergt anders denken en anders werken

De energietransitie zorgt voor ongekende veranderingen in de bedrijfsstructuur van alle betrokken spelers, concluderen drie bestuurders van Microsoft, Alliander en TenneT in een gesprek over leidinggeven in tijden van verandering. ‘De technologie is er, de toepassing vraagt om een andere attitude.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook