27-11-2019 | Interviewer: Caroline Zegers | Auteur: Angelo van Leemput
Wie: Roel Vollebregt
Wat: Sinds april 2019 coo businessline infra van Koninklijke BAM Groep
Hoe bevalt uw nieuwe functie?
‘Die bevalt goed. Het is voor mij een nieuwe, bredere rol dan ik gewend was, dus ik heb mezelf opnieuw uit moeten vinden, mijn eigen rol moeten herdefiniëren. Dat heeft de afgelopen maanden best energie gekost, maar ik heb het ook als verfrissend ervaren. De grootste overgang zit vooral in het feit dat ik nu een indirectere rol heb. In mijn vorige functies zat ik meer op de uitvoering, nu moet ik meer van buiten sturen.’
U kende het bedrijf al door en door. Is dat een voordeel?
‘Zeker. Ik ben al 20 jaar betrokken bij dit bedrijf en het afgelopen decennium ben ik directievoorzitter van project- en gebiedsontwikkelaar AM geweest. In al mijn eerdere rollen heb ik al ervaring opgedaan met het bestuur, maar de governancekant met alle bijbehorende verantwoordelijkheden is nieuw voor mij.’
Is er iemand die u heeft begeleid?
‘Ik heb me laten begeleiden door een coach. Het was prettig om met haar te sparren. Ze heeft me vooral geholpen om me buiten mijn box te krijgen. Als je lang in een bepaalde rol hebt gezeten, is dat lastig. Verder trekken we als executive committee intensief samen op. De hele exco is nieuw, dus we doen veel aan teambuilding. We hebben gezamenlijk een weekend met een tentje een bergtocht gemaakt. Dan leer je elkaar wel kennen. We doen veel dingen samen. De kwartaalgesprekken met de operating companies bijvoorbeeld. Dat is misschien een beetje dubbelop, maar het zorgt er wel voor dat je snel op een lijn komt.’
Hoe ziet u uw eigen rol? Hoe gaat u waarde toevoegen aan BAM?
‘Ik denk dat mijn kracht ligt in het zien van kansen. Waar kunnen we groeien? Ik ben erg gericht op de vraag waar onze business voor de komende jaren zit. Ik geloof daarbij in het creëren van een winnend team: de goede mensen optimaal laten presteren. Ik wil graag een omgeving creëren waarin medewerkers zich veilig voelen. Dat is eigenlijk mijn belangrijkste managerial-invalshoek die ik onderweg heb opgepikt.’
U zit nu aan de bestuurstafel. Jeuken uw handen nog wel eens?
‘Ja, zeker wel. Ik ben ook het liefst een meewerkend bestuurder. Dat is ook een valkuil: als je toch zelf allerlei dingen wil doen, blijkt vrij snel dat je daar onvoldoende tijd voor hebt en je afspraken niet na kunt komen. Maar ik blijf het leuk vinden om me te bemoeien met de operationele gang van zaken en ik zal het zeker niet nalaten hier en daar een commercieel duwtje te geven.’
Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 10 2019, als onderdeel van de rubriek 'Komen & Gaan'.
Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.
Debora van der Zee, vice president foods van Unilever Benelux, staat geheel achter de ambitieuze strategie van het concern, dat de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen wil verminderen en fors wil inzetten op plantaardige vleesvervangers. ‘Ook onze eigen operatie nemen we nog eens goed onder de loep.’
lees artikelHij mist het face to face-contact van voor de lockdown. Bij Ahold en Aegon zijn in de afgelopen maanden zelfs commissarissen benoemd die hij nog nooit heeft ontmoet. ‘Dat is toch gek.’ Multicommissaris Ben Noteboom spreekt zich uit over de coronacrisis en corporate governance. In opgelegde governanceregels gelooft hij nauwelijks, in intrinsieke motivatie des te meer. ‘Voor nette bedrijven staan er in de code veel dingen die erg voor de hand liggen.’
lees artikelIn de strijd tegen het coronavirus is het Nederlandse farmaceutische bedrijf Janssen een belangrijke speler. Al maanden wordt met tomeloze energie gewerkt aan de ontwikkeling van een veilig en effectief vaccin. Lead Janssen Campus Nederland Bart van Zijll Langhout is trots op het feit dat verschillende partijen een gezamenlijke strijd voeren: ‘Hopelijk kunnen we die manier van samenwerken in het postcoronatijdperk vasthouden.’
lees artikelGeïntereseerd in Management Scope?
Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-
Vraag een proefabonnement aan