De eerste 100 dagen als coo van Eurofiber

De eerste 100 dagen als coo van Eurofiber

06-05-2020 | Interviewer: Wim Eysink | Auteur: Emely Nobis

'120 individuele gesprekken heb ik gevoerd: een cadeau', zegt Eric Kuisch over zijn eerste honderd dagen als coo van Eurofiber.

Wie: Eric Kuisch
Wat: Sinds 1 januari 2020 coo en lid van de raad van bestuur van Eurofiber

U heeft 20 jaar bij KPN gewerkt en daarna vijf jaar bij de Duitse tak van Vodafone. Daar bent u eind 2018 vertrokken. Waarom?
‘Mijn passie voor IT en technologie kon ik zowel bij KPN als Vodafone prima kwijt, maar het zijn allebei grote, corporate bedrijven. Ik vroeg me steeds vaker af hoe het zou zijn om in een omgeving te werken die wendbaarder is en waar echte groei mogelijk is: niet twee of drie procent maar tien procent. Dan kom je al gauw uit bij bedrijven waarin private equity-investeerders participeren.’



Hoe kwam de keuze voor Eurofiber tot stand?
‘Het afgelopen jaar heb ik als adviseur voor met name private equity-ondernemingen gewerkt, wat me meteen ook een kijkje in de keuken van uiteenlopende bedrijven gaf. Zo kwam ik ook in contact met de investeringsmaatschappij achter Eurofiber en met Eurofiber zelf. Toen zij vorig jaar versterking van hun team zochten, kwamen we heel natuurlijk in gesprek. Ik voelde me thuis bij de bedrijfscultuur en de mensen die er werken. Als wiskundige maak ik veelal rationale keuzes, maar hier heb ik ook ruimte gegeven aan mijn intuïtie: ik voelde gewoon dat het goed zat.’  

Hoe zag uw onboarding eruit?
‘De onboarding-fase begon al tijdens het selectieproces. De beslissing is van beide kanten pas genomen, nadat ik behalve met ceo Alex Goldblum ook met iedereen in de raad van bestuur gesproken had om te zien of onze persoonlijkheden en verwachtingen matchten. Dat vond ik vrij bijzonder en positief. Na mijn aanstelling heb ik met alle andere nieuwkomers het standaard onboarding-programma van Eurofiber gevolgd. Ook heb ik zelf de tijd genomen om iedereen te leren kennen met wie ik vanuit mijn mandaat te maken krijg. We leveren vitale infrastructuur voor bedrijven, overheden en de non-profitsector met onder meer 36.000 kilometer glasvezelnetwerk en acht datacenters. Veel medewerkers werken hier al vanaf de start in  2000 en hebben de hele reis meegemaakt. Ik wilde graag van hen leren hoe het hier werkt. Ik heb 120 individuele gesprekken gevoerd: een enorm cadeau.’  

Wat is uw belangrijkste uitdaging bij Eurofiber?  
‘Het realiseren van onze groeidoelstelling met behoud van identiteit. Hoe groter een concern wordt en hoe meer het expandeert naar andere landen, hoe uitdagender het is om vast te houden wat dat concern succesvol heeft gemaakt.’  

Wat heeft u het meest verrast tijdens de inwerkperiode?
‘Dat we als relatief kleine organisatie van 430 medewerkers dezelfde complexe dossiers kunnen aanpakken als in mijn vorige banen met veel meer mensen. Dat heeft te maken met onze manier van werken: iedereen krijgt veel individuele verantwoordelijkheid en vertrouwen. Hier is het niet nodig een comité in te stellen om iets op te lossen. Er heerst een enorme hands on-mentaliteit. Daar voel ik me prettig bij.’  

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 05 2020, als onderdeel van de rubriek ‘Komen & Gaan’.

Wim Eysink

Interviewer: Wim Eysink

  • > Partner Risk Services Deloitte
  • > Lid raad van advies IIA Nederland, Instituut van Internal Auditors
  • > Board member Constanter (Zwitserland)

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Managementdenker-elipslife07v.jpg

Thuiswerken? Pak het voorzichtig aan, adviseren Henk-Jan Hoekjen en Wim Pullen

Wat zijn de effecten van massaal thuiswerken op zaken als productiviteit, sociale samenhang en het wel en wee van medewerkers, en wat is wijsheid als kantoren hun deuren weer openen? Wim Pullen en Henk-Jan Hoekjen van kenniscentrum Center for People and Buildings (CfPB) trekken op basis van uitgebreid onderzoek voorzichtig eerste conclusies. ‘Geloof niet in generieke oplossingen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Baardwijk07v.jpg

Karin van Baardwijk: 'Binnen ESG meer aandacht voor social'

Medewerkers van vermogensbeheerder Robeco keren langzaamaan terug naar de vertrouwde kantooromgeving, maar de wereld is de afgelopen maanden flink veranderd. Robeco-coo Karin van Baardwijk ziet binnen de ESG-criteria, die het concern als leidraad hanteert, een opmerkelijke verschuiving: ‘Er is nu meer aandacht voor de “s” van social.’

lees artikel
magazines_artikelen/Jong07v.jpg

Hans de Jong (Philips) zoekt naar een nieuwe balans in de samenleving

Het bedrijfsleven moet de kloof met de maatschappij dichten door publiek-private samenwerking aan brede welvaart, vindt Hans de Jong. De president van Philips Nederland praat over de coronacrisis, het racismedebat en de invloed van kunstmatige intelligentie: ‘De kritiek op bedrijven is ook een uiting van maatschappelijke onvrede.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook