De eerste 100 dagen als coo van Eurofiber

De eerste 100 dagen als coo van Eurofiber
'120 individuele gesprekken heb ik gevoerd: een cadeau', zegt Eric Kuisch over zijn eerste honderd dagen als coo van Eurofiber.

Wie: Eric Kuisch
Wat: Sinds 1 januari 2020 coo en lid van de raad van bestuur van Eurofiber

U heeft 20 jaar bij KPN gewerkt en daarna vijf jaar bij de Duitse tak van Vodafone. Daar bent u eind 2018 vertrokken. Waarom?
‘Mijn passie voor IT en technologie kon ik zowel bij KPN als Vodafone prima kwijt, maar het zijn allebei grote, corporate bedrijven. Ik vroeg me steeds vaker af hoe het zou zijn om in een omgeving te werken die wendbaarder is en waar echte groei mogelijk is: niet twee of drie procent maar tien procent. Dan kom je al gauw uit bij bedrijven waarin private equity-investeerders participeren.’

Hoe kwam de keuze voor Eurofiber tot stand?
‘Het afgelopen jaar heb ik als adviseur voor met name private equity-ondernemingen gewerkt, wat me meteen ook een kijkje in de keuken van uiteenlopende bedrijven gaf. Zo kwam ik ook in contact met de investeringsmaatschappij achter Eurofiber en met Eurofiber zelf. Toen zij vorig jaar versterking van hun team zochten, kwamen we heel natuurlijk in gesprek. Ik voelde me thuis bij de bedrijfscultuur en de mensen die er werken. Als wiskundige maak ik veelal rationale keuzes, maar hier heb ik ook ruimte gegeven aan mijn intuïtie: ik voelde gewoon dat het goed zat.’  

Hoe zag uw onboarding eruit?
‘De onboarding-fase begon al tijdens het selectieproces. De beslissing is van beide kanten pas genomen, nadat ik behalve met ceo Alex Goldblum ook met iedereen in de raad van bestuur gesproken had om te zien of onze persoonlijkheden en verwachtingen matchten. Dat vond ik vrij bijzonder en positief. Na mijn aanstelling heb ik met alle andere nieuwkomers het standaard onboarding-programma van Eurofiber gevolgd. Ook heb ik zelf de tijd genomen om iedereen te leren kennen met wie ik vanuit mijn mandaat te maken krijg. We leveren vitale infrastructuur voor bedrijven, overheden en de non-profitsector met onder meer 36.000 kilometer glasvezelnetwerk en acht datacenters. Veel medewerkers werken hier al vanaf de start in  2000 en hebben de hele reis meegemaakt. Ik wilde graag van hen leren hoe het hier werkt. Ik heb 120 individuele gesprekken gevoerd: een enorm cadeau.’  

Wat is uw belangrijkste uitdaging bij Eurofiber?  
‘Het realiseren van onze groeidoelstelling met behoud van identiteit. Hoe groter een concern wordt en hoe meer het expandeert naar andere landen, hoe uitdagender het is om vast te houden wat dat concern succesvol heeft gemaakt.’  

Wat heeft u het meest verrast tijdens de inwerkperiode?
‘Dat we als relatief kleine organisatie van 430 medewerkers dezelfde complexe dossiers kunnen aanpakken als in mijn vorige banen met veel meer mensen. Dat heeft te maken met onze manier van werken: iedereen krijgt veel individuele verantwoordelijkheid en vertrouwen. Hier is het niet nodig een comité in te stellen om iets op te lossen. Er heerst een enorme hands on-mentaliteit. Daar voel ik me prettig bij.’  

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 05 2020, als onderdeel van de rubriek ‘Komen & Gaan’.

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 30-11--0001

facebook