Johan Verlinden: 'Een trage reactie van de overheid op digitalisering zet een rem op innovatie'

Johan Verlinden: 'Een trage reactie van de overheid op digitalisering zet een rem op innovatie'

25-11-2020 | Auteur: Timen Kraak | Beeld: Erwin van Amstel

Wat is de impact van de coronacrisis op de governance van bedrijven? Diligent gaat in gesprek met company secretaries en general counsels die eerder al vertelden hoe de crisis voor hun concern uitpakte. Hoe staat het er nu voor? Nu: Johan Verlinden (1983), global legal affairs officer van Fagron.

Is er bij farmaceutisch bedrijf Fagron het laatste halfjaar veel veranderd?
‘Ja, op alle vlakken verandert er wel iets, vooral op het commerciële vlak. De planbare zorg wordt weer teruggeschroefd, dat heeft een impact op onze business. Wel voegen we COVID-gerelateerde producten toe aan ons aanbod, zoals UV-sterilizers. Onze innovatieafdeling draait op volle toeren om te zien welke oplossingen we in de markt kunnen introduceren. Daar vindt sneller innovatie plaats dan voor de pandemie. Intern merk ik drie evoluties: mensen beginnen de eindeloze mogelijkheden van digitalisering te zien, silo’s verdwijnen, en er is meer aandacht voor IT-governance en security.’ 

> Lees ook het eerdere interview met Johan Verlinden: 'Draag zelf digitale oplossingen aan'


Die evoluties komen dus in rap tempo; zitten daar ook haken en ogen aan?
‘Absoluut. Digitalisering moet niet ongebreideld gaan. Ik herinner me een verhaal van mijn grootmoeder, zij had na de Tweede Wereldoorlog een rijbewijs gekregen, maar kon niet autorijden. Er was in België zo veel geïnvesteerd in infrastructuur dat iedereen moest gaan rijden, daarom kreeg iedereen een rijbewijs. Zonder opleiding. Die sfeer is er nu ook, digitale toepassingen worden snel geïmplementeerd, met soms weinig aandacht voor de structuur waarin dat gebeurt. Alle afdelingen hebben daar verantwoordelijkheden. IT voor de technische kant, legal voor de kaders, HR voor opleiding en communicatie, en finance en operatie voor de integratie.’

Om wat voor digitale toepassingen gaat het dan vooral?
‘Op alle afdelingen worden wel nieuwe toepassingen gelanceerd. Mensen moeten goed kunnen samenwerken. Wij werken in een Microsoft-omgeving, zodra daar een nieuwe functie wordt gelanceerd, proberen we die zo snel mogelijk te implementeren. Maar ook grotere toepassingen, zoals nieuwe software voor kwaliteitscontrole, worden sneller geïntroduceerd. Ook de besluitvorming over aankoop en implementatie gaat sneller.’

Ziet u die versnelling ook terug op boardniveau?
‘Eigenlijk niet. Onze board is internationaal, dus vergaderingen gingen al vaak via videoconference en stukken werden al digitaal beschikbaar gesteld. Deze situatie heeft wel impact op het functioneren van de raad van commissarissen. De belangrijkste: we hadden de gewoonte om jaarlijks een strategische offsite te doen van een paar dagen. Dat kan niet meer, via Teams kun je geen strategische sessies van meerdere dagen houden. We doen het nog wel, maar opgeknipt in halve dagdelen, verspreid over een ruimere periode. Dus op bestuursniveau is vooral de inrichting anders.’

Is uw visie op de toekomst in het afgelopen halfjaar veel veranderd?
‘Voor een deel wel. Ik was positief verrast over hoe snel de evoluties die ik eerder noemde gingen, en denk dat die alleen nog maar zullen versnellen. Waar ik me op governancegebied zorgen over maak, is de reactie van de overheid op de voortschrijdende digitalisering. Digitale communicatie neemt nu zo’n vlucht, dat zal de wetgever moeten inkaderen. Als die daarin gaat achterlopen, kan dat een rem zijn op innovatie. Overheden hebben moeite met reageren op wat ze overkomt. Dat zien we met de pandemie en het gevaar bestaat dat dat ook het geval is bij sterk versnelde digitalisering. In de tussentijd kunnen wij alleen maar de afweging maken hoe wij de wereld zelf zien en ons daarop inrichten. Wij doen niet aan afwachten. Ons motto is eerder: vallen is niet erg, blijven liggen wel. We hebben liever dat mensen actie ondernemen en initiatief tonen, en dat mag dan best een keer fout gaan. Ik hoop dat veel bedrijven dat doen.’

In deze uitzonderlijke periode interviewen de auteurs van Management Scope bestuurders vanuit verschillende invalshoeken over hoe zij met deze crisis omgaan, en bundelen wij al deze artikelen onder de noemer #tacklecorona.

Johan  Verlinden

Geïnterviewd: Johan Verlinden

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer achtergrond artikelen

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Gezondheidstechnologiebedrijf Philips wil het leven van miljarden mensen verbeteren met betekenisvolle innovaties en door hen toegang te geven tot zorg. Hoe verhoudt die ambitie zich tot duurzaamheid en de strategie? Global head of sustainability Robert Metzke: ‘Duurzaamheid is een onlosmakelijk onderdeel van onze strategie om het leven van mensen beter te maken.’

lees artikel
René ten Bos: 'Complexiteit vereist per definitie diversiteit van denken'

René ten Bos: 'Complexiteit vereist per definitie diversiteit van denken'

In een serie gesprekken over maatschappelijke verwachtingen interviewt Charles Honée, partner bij advocatenkantoor Allen & Overy, René ten Bos, hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Die laat zijn licht schijnen over de verhouding tussen maatschappij en grootbedrijf, het shareholders- versus het stakeholdersmodel en de klimaatcrisis. ‘Die is allesoverheersend.’

lees artikel
Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Qua punctualiteit, veiligheid en klanttevredenheid is er in tien jaar tijd veel gebeurd bij het openbaarvervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam, aldus Claudia Zuiderwijk. Maar de algemeen directeur van GVB wil externe ontwikkelingen verbinden aan interne veranderingen en op dat vlak is er genoeg werk aan de winkel. ‘We moeten onze top-3 prioriteiten als GVB helder krijgen. Daarom gaan we per kwartaal de klokken gelijkzetten.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook