Interview met Cateautje Hijmans van den Bergh
23-04-2010 | Auteur: Frederick van Melle | Beeld: Peter Bak
Vanaf het moment dat ze in Amsterdam woonde was Cateautje Hijmans van den Bergh een trouw bezoeker van het Concertgebouw. ‘Qua akoestiek is het Concertgebouw één van de beste concertzalen van de wereld. Het zorgt ervoor dat de beste artiesten van over de hele wereld hier graag willen spelen, waardoor deze muziektempel met 800.000 bezoekers per jaar ook de drukstbezochte is in zijn categorie.'
Concertgebouw: altijd een bedrijf geweest
Aan de basis van het Concertgebouw stonden vijf ondernemers, die in 1881 besloten om een muziekpodium te bouwen in Amsterdam. Het Concertgebouw werd als een bedrijf opgericht en is dat ook altijd gebleven. Winstmaximalisatie is echter nooit het doel geweest en de commissarissen krijgen geen vergoeding voor hun toezichthoudende taak.
Klassieke talen als achtergrond
Gezien haar achtergrond was Cateautje Hijmans van den Bergh een ideale kandidaat. Als partner bij Boer & Croon geeft zij advies aan banken, verzekeraars en pensioenfondsen over strategie en organisatievragen. Zij studeerde Klassieke Talen in Leiden en heeft een grote passie voor taal en cultuur. Dat kwam haar van pas in de Commissie Sanders, die advies gaf over de toekomst van het Stedelijk Museum.
Commissaris bij Het Concertgebouw
Enige tijd later werd ze gepolst voor de positie van commissaris bij het Concertgebouw: ‘Natuurlijk was ik gevleid. Ik vind het heel bijzonder om een kleine bijdrage te leveren aan het beheer van deze unieke instelling.' Haar ervaringen als toezichthouder zijn positief: ‘Toezicht houden betekent niet dat je alleen hoeft te kijken naar de bestuurlijke en strategische lijnen. Je begint ook nog beter in te zien hoe waardevol dit podium is voor het maatschappelijk leven.'
Illustere collega's
In de raad van commissarissen schuift Cateautje Hijmans van den Bergh aan bij bestuurders als Jan Kalff, Hans Wijers en Alexander Rinnooy Kan. Het bestuurlijk werk verbreedt en bevordert de creativiteit. Op andere manieren merkt zij ook voordelen, al is het maar omdat haar netwerk groeit. ‘Mijn werk als toezichthouder geeft mij veel voldoening. Ik hoop dat ik in de toekomst meer soortgelijke functies mag bekleden.'
Educatie
Als organisatieadviseur heeft zij gemerkt hoe de crisis effect heeft gehad op banken en pensioenfondsen. Ook voor het Concertgebouw heeft de recessie gevolgen. ‘Een groot gedeelte van onze inkomsten halen wij uit het bedrijfsleven, in de vorm van sponsoring.'
Kritische sponsoring
'Door de crisis wordt daar door bedrijven toch kritisch naar gekeken. Het Concertgebouw mag dan wel één van de bekendste muziekpodia van de wereld zijn, maar bij die wetenschap kunnen we het niet laten. Wij moeten alert blijven op onze formule. Daarom besteden we ook extra aandacht aan educatie.'
Kinderen en klassiek
Cateautje vervolgt: 'Het is erg belangrijk dat kinderen jong in aanraking komen met muziek. We besteden daarom extra aandacht aan onderwijs, bijvoorbeeld met kinderconcerten. Ik merk dat het daarbij helpt als er op een kindermanier naar muziek wordt geluisterd. Zo heb ik op een zondagochtend samen met mijn oudste zoon in een zaal vol Amsterdamse kleuters gezeten, om te luisteren naar liedjes van Harry Bannink. Die zijn daar speciaal voor gemaakt, en je merkt dat de kleuters er door worden gegrepen. Voor mij was dat een geweldige ervaring.'
Lees ook:
> Interview Thijs Malmberg, bestuurder Jantje Beton: 'Je moet veel overleggen'
> Te weinig aandacht voor de klant
> Concertgebouw onder leiding van jonkie
> Kunst van 645 miljard euro
> Alexander Rinnooy Kan verlengt voorzitterschap SER