Familiebedrijf Bolletje: duurzaamheid en kwaliteit horen bij elkaar
27-08-2010 | Beeld: Ton Hendriks | Tekst: Mark van Baal
Een zoetige geur van anijs en granen is niet te missen voor bezoekers van het Bolletje-hoofdkantoor in Almelo. ‘Vandaag zijn ze roggebrood aan het maken', verklaart inkoopmanager Patrick de Groot. De lucht is zelfs doorgedrongen tot in zijn kantoor. De Groot is er inmiddels wel aan gewend. Trek krijgt hij er al lang niet meer van.
Dagelijkse leiding
Bolletje B.V. is voortgekomen uit een eenvoudige negentiende-eeuwse bakkerswinkel. Tot op de dag van vandaag is het bedrijf in handen van nakomelingen van de oprichters, hoewel zij geen bemoeienis meer hebben met de dagelijkse leiding. De A-merkfabrikant is groot geworden door beschuit, maar maakt tegenwoordig ook houdbare broodsoorten, biscuits, tussendoortjes, (baby) koekjes, zoutjes, kruidnoten en broodbeleg.
Nederlandse immigranten
Jaarlijks produceert het familiebedrijf ongeveer 250 miljoen ‘consumenteneenheden'. 30 procent van die productie is bestemd voor het buitenland. Een klein deel daarvan gaat naar ‘heimweelanden' als Australië, Nieuw-Zeeland en Canada, waar Nederlandse immigranten snakken naar Bolletje.
Inkoopcombinatie
De productie van Bolletje is verspreid over vestigingen in Amsterdam, Heerde en Almelo, waarvan die laatste met 350 medewerkers de grootste is. In totaal verbruikt Bolletje op jaarbasis ruim 10 miljoen kilowatt elektriciteit en 4,6 miljoen kubieke meter gas, vertelt De Groot. Sinds 2002 is Bolletje aangesloten bij de inkoopcombinatie Columbus, een coöperatieve vereniging van vijftien bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie, waaronder bekende merken als Johma, Hak, Hero en sinds kort Bavaria.
Energie-inkoopbeleid
Ook gas en energie worden via Columbus ingekocht. Dat heeft grote voordelen, legt De Groot uit: ‘Door de inkoopprofielen van onze leden op elkaar te leggen worden we interessanter voor gas- en elektriciteitsleveranciers. Gezamenlijk hebben wij een heel constante energiebehoefte, zonder grote fluctuaties. Onze bakkerijen verbruiken bijvoorbeeld 's nachts ook veel energie, waardoor het piekverbruik van overdag wordt afgevlakt. Energieleveranciers vinden dat prettig, want die willen zo min mogelijk onbalans in hun netwerk. Het geeft ons een goede uitgangspositie in prijsonderhandelingen.'
Duurzaamheidsbeleid Bolletje
Duurzaamheid heeft bij het energie-inkoopbeleid nog geen prioriteit, geeft De Groot toe. ‘Bii Bolletje zijn we sinds kort bezig met het ontwikkelen van een duurzaamheidsbeleid. als dat goed staat, gaan we daarop ons inkoopbeleid baseren. Op dit moment kopen we bijvoorbeeld nog geen groene energie in.'
Energiebesparing
Toch speelt energiebesparing al wel een rol bij de aanschaf van nieuwe machines. Zoals de recente aankoop van een nieuwe stoomketel, een investering van enkele tonnen. De Groot: ‘De ketel is van groot belang bij onze productieproces van roggebrood. Roggebrood moet je conserveren, anders is het binnen een week bedorven. Wij hebben daarvoor een speciaal procedé bedacht, waar geen conserveringsmiddelen aan te pas komen. De oude stoomketel was bijna antiek en niet erg energiezuinig. Dankzij deze nieuwe ketel hebben we een aanzienlijke reductie in energieverbruik gerealiseerd. Bij iedere machine die vervangen moet worden spelen dit soort overwegingen een rol.'
Bovenstaand artikel is gepubliceerd in de special Energie 2020, perspectief voor een duurzame bedrijfsvoering, in samenwerking met Nuon.
Lees ook:
> Dossier energie
> Ronald Lotgerink, CEO Zwanenberg: ‘Beursnotering past niet bij een familiebedrijf'
> Duurzame energie even duur als fossiele bronnen
> De keerzijde van een gunstig corporate imago
Lees ook:
> Jan Zeeman: geld is voor familiebedrijf Zeeman textielSupers gereedschap
> Familiebedrijf Van Wijhe Verf
> Familiebedrijf Bolletje: duurzaamheid en kwaliteit horen bij elkaar
> Familiebedrijf Gassan Diamonds: Briljant Bedrijf
> Familie wil zelf laatste woord
> Renee de Kuyper, de Kuyper likeuren