Interview met NCD-voorzitter Susanne Stolte

Interview met NCD-voorzitter Susanne Stolte

02-10-2010

De Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren voerde deze zomer een ledenstop in. Lid worden kan voortaan alleen nog op voorspraak van een bestaand lid. NCD-voorzitter Susanne Stolte geeft uitleg.


Vanwaar deze maatregel?
‘Ik wil dat het NCD een actieve club is, met kwalitatief hoogwaardige activiteiten. Liever 3000 actieve leden dan 6000 leden die er maar een beetje bij hangen. Alleen kennis uitwisselen is onvoldoende. Het is belangrijk dat de leden elkaar kennen en met elkaar in gesprek komen. Als mensen op voordracht lid worden gaat dat gemakkelijk, want ze hebben dan al een netwerk binnen de vereniging. Bovendien kunnen we op deze manier de kwaliteit van ons netwerk vergroten. We vragen leden om op zoek te gaan naar directeuren en commissarissen in hun eigen kring die iets toevoegen aan onze vereniging.'

Naar wat voor mensen bent u op zoek?
‘Wij willen leden die bereid zijn om na te denken over de samenleving en over de economische toekomst van Nederland. Daar gaan we in bijeenkomsten ook meer de nadruk op leggen. In een governance-code staan heel zinnige dingen, maar die moet je wel ten uitvoer brengen. Hoe gaan we van denken naar doen?'

Het NCD claimt een rol in het maatschappelijke debat? ‘We kunnen ons niet afsluiten voor de enorme veranderingen in de wereld. de samenleving wordt bijeen gehouden door het bedrijfsleven. directeuren en commissarissen hebben een bijzondere verantwoordelijkheid.'



Dus deze maatregel zegt niets over de devaluatie van de directeurstitel en commissaristitel? ‘Zeker niet. We zijn nog altijd een beroepsorganisatie voor directeuren en commissarissen. Het heeft voordelen om als beroepsgroep samen te komen; we hoeven elkaar niet zoveel uit te leggen. De devaluatie is meer een kwestie van beeldvorming. Door enkele schrijnende gevallen neemt het respect voor directeuren en commissarissen af, maar dat heeft hier niets mee te maken.'

Slechts 8 procent van de 3.000 leden is vrouw. Gaat dit nieuwe ledenbeleid daar verandering in brengen?
‘Ik schaam me daarvoor. Ik beloof dat we over een jaar minimaal 15 procent vrouwelijke leden hebben.'

Lees ook:
> Commissaris moet de werkvloer op

Susanne  Stolte

Geïnterviewd: Susanne Stolte

  • > CEO Dennick BV en Twiga Consult BV
  • > Commissaris The Hague & Partners
  • > Major-donor fundraising African Parks Foundation
  • > Voorzitter raad van toezicht Theater Cool, kunst en cultuur
  • > Voorzitter Raad van Advies Quality Lodges & Hotels
  • > Bestuurslid Duits-Nederlandse Handelskamer
  • > Commissaris Cie
  • > Commissaris RKZ Beverwijk
  • > Lid Raad van Toezicht Rode Kruis Ziekenhuis

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer achtergrond artikelen

magazines_artikelen/Koenen-Balans07k.jpg

'De shirts dragen de historie'

Dorkas Koenen fietst graag, al sinds zijn studententijd. Maar de wielerhobby blijft niet bij fietsen: hij verzamelt ook vintage wielershirts van bijzondere ploegen, vanuit een grote interesse in de wielergeschiedenis. ‘Er hangt veel romantiek rond die oude shirts.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wingerden-bestuurder-in-balans06k.jpg

'Van golfen word ik niet moe genoeg'

Rob van Wingerden sport vaak – hij stapt minstens een keer per week op de fiets, fitnesst met dezelfde frequentie en gebruikt tussendoor thuis de hometrainer. Sporten helpt hem ‘anders moe te worden’ en op die manier de balans te vinden. ‘Ik móet het doen.’

lees artikel
magazines_artikelen/de-raad-coo05k.jpg

Zes best practices voor continue verandering

De coo vertaalt de externe ontwikkelingen naar de organisatie en implementeert noodzakelijke interne veranderingen. In de praktijk levert voortdurende verandering dilemma’s op. Onze raad van verandering schiet te hulp door in zes best practices te schetsen welke varkentjes er te wassen zijn. ‘Het is balanceren tussen vernieuwing en behoud, tussen innovatie en continuïteit.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook