Bob van Ierland: 'We zetten in op reskilling en richten de werkplek van de toekomst in'

Bob van Ierland: 'We zetten in op reskilling en richten de werkplek van de toekomst in'

23-11-2020 | Interviewer: Jan Kwint | Auteur: Timen Kraak

Organisaties bereiden zich na de coronacrisis voor op de terugkeer naar kantoor. Maar hoe doe je dat? Jan Kwint, algemeen directeur van LTP Business Psychologen, spreekt met chro’s van verschillende bedrijven over wat zij van de coronacrisis geleerd hebben en wat zij daarvan meenemen in hun visie op de terugkeer naar kantoor. Deze keer: Bob van Ierland, CHRO van PostNL.


Hoe heeft u vanuit uw positie de afgelopen tijd beleefd?
‘De winkel bleef bij PostNL gewoon open, sterker nog: het werd een stuk drukker. Onze bezorgers zorgden ervoor dat onze klanten in Nederland en België zo veel mogelijk binnen konden blijven. In het begin was de uitdaging om processen zo in te richten dat iedereen veilig kon werken, bijvoorbeeld op de sorteercentra. Er werken bij PostNL zo’n 4.000 mensen op kantoor, waarvan 2.000 op het hoofdkantoor. Die gingen van de ene op de andere dag thuiswerken. De kantoren en productielocaties zijn geschikt gemaakt voor het werken op anderhalve meter afstand. Juist in deze tijd rekent men op PostNL, dat geeft onze medewerkers een gevoel van verantwoordelijkheid en trots. Men ziet welke rol PostNL speelt bij het in stand houden van het maatschappelijke en economische verkeer. Dat uit zich ook in onze positie op de arbeidsmarkt. Eerder was die markt krap en was het lastig om mensen aan te trekken. Nu zien mensen dat het werk bij PostNL gewoon doorgaat, en dat een groot deel van dat werk in de buitenlucht gedaan wordt. Dat is aantrekkelijk, waardoor het makkelijker is om vacatures in te vullen.’


Hoe ging de omslag naar thuiswerken?
‘Er waren al veel faciliteiten om op afstand te werken, maar die benutten we eerder niet optimaal. We hebben toen iedereen thuis moest gaan werken direct een drive through door de kelder van ons gebouw ingericht, waar mensen kantoorspullen als stoelen, schermen en toetsenborden konden ophalen. Vanuit HR hebben we een centraal team opgericht om alle nieuwe richtlijnen meteen te vertalen naar wat dit voor ons betekende. Organisatiebreed hebben we podcasts ingezet voor de communicatie over de richtlijnen en veranderingen. De adoptie van virtueel vergaderen nam uiteraard een enorme vlucht: net voor corona vonden er ongeveer 15 Teams-sessies per dag plaats. Twee weken later waren dat er op een gemiddelde dinsdag 15.000!’


Spreekt u uw team nu ook vaker, of anders?
‘Het contact is wel intensiever. Eerst zat er natuurlijk nog een aardigheid in omdat het allemaal nieuw was, maar al snel werden meetings heel zakelijk en efficiënt. Het gevaar bestaat ook dat je je meetings achter elkaar door inplant. In het begin zat ik van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat praktisch non-stop aan het beeldscherm gekluisterd. Ik merkte al snel dat dat niet goed was, en dat effect heeft het natuurlijk op meer mensen. Het is nodig om daar vanuit HR en als leidinggevende aandacht aan te besteden.’


Heeft u er vanuit HR al een beeld bij of het virtueel leidinggeven aan teams goed lukt? Of is dat nog veel te vroeg?
‘We hebben in ieder geval, toen werken op kantoor vanaf juni weer even kon, gezegd dat teams zo veel mogelijk óf 100 procent digitaal, óf 100 procent fysiek moesten vergaderen. Onze ruimtes zijn zo aangepast dat teams dat ook met voldoende afstand konden doen. We wilden het graag zo, omdat bij mengvormen er informatie-asymmetrie ontstaat. Nu is dat natuurlijk weer anders en zit iedereen weer thuis.’


Uw opleidingsprogramma’s moesten natuurlijk ook gewoon doorgaan. Hoe is dat opgelost?
‘We hebben er snel voor gezorgd dat onze trainingsmodules werden gedigitaliseerd. We waren al bezig met de uitrol van een nieuw performance managementsysteem, dat is volledig gedigitaliseerd in zes virtuele modules. Een ander mooi voorbeeld is IT: voorheen schakelden we altijd externe partijen in om voor ons software te bouwen, dat gaan we veel meer zelf doen. Daarvoor zijn veel nieuwe IT’ers nodig, maar we hebben ook intern veel nieuwe IT-functies aangeboden. We hebben reskilling naar IT-functies intern aangeboden via een webinar. 400 mensen hebben dat webinar gevolgd, 130 mensen hebben gesolliciteerd, van postbezorgers tot logistiek ontwerpers. Binnenkort begint het eerste klasje met een interne IT-opleiding van twee maanden. Een aantal mensen bleek zelfs overgekwalificeerd, bijvoorbeeld omdat ze in hun vrije tijd al programmeerden of ergens anders die ervaring hadden opgedaan. Bij sommigen zat een onuitgesproken wens om de IT in te gaan. Op deze manier zagen we dus eigenlijk bij toeval welke kennis we al in huis hadden.’


PostNL is bezig een nieuw hoofdkantoor in Den Haag in te richten. Wat is uw visie op de toekomst van werk, en wat nemen jullie daarvan mee in dat nieuwe hoofdkantoor?
‘De keus om te verhuizen is anderhalf jaar geleden gemaakt, voordat we überhaupt van corona gehoord hadden. We hebben ervoor gezorgd dat we daar flexibel het aantal werkplekken kunnen op- en afschalen, ook omdat het gebouw multi-tenant is, PostNL zit daar niet alleen. Die flexibiliteit is prettig. We hebben ervoor gezorgd dat er voor de 2.000 mensen die op het hoofdkantoor werken een grotere diversiteit aan werkplekken is. De kantoortuin is op zijn retour, het kantoor wordt meer een plaats van kennisdeling, brainstormsessies en sociaal contact. Er is veel groen en de nadruk ligt op gezondheid. Dat gaat van de luchtkwaliteit tot wat er in de keuken wordt geserveerd. Ook de toename van thuiswerken konden we meteen meenemen in de inrichting van vergaderzalen, met meer mogelijkheden om daar virtueel aanwezig te zijn. We hebben nu bij uitstek de gelegenheid om voor onze mensen de werkplek van de toekomst te creëren!’

In deze uitzonderlijke periode interviewen de auteurs van Management Scope bestuurders vanuit verschillende invalshoeken over hoe zij met deze crisis omgaan, en bundelen wij al deze artikelen onder de noemer #tacklecorona.

Bob van Ierland

Geïnterviewd: Bob van Ierland

  • > CHRO (Chief human resources officer) PostNL
Jan Kwint

Interviewer: Jan Kwint

  • > Algemeen DirecteurLTP Business Psychologen

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Swaak02v.jpg

Robert Swaak over de soms pijnlijke transformatie van ABN AMRO

Robert Swaak maakte dit voorjaar vanuit zijn werkkamer thuis zijn virtuele debuut op de aandeelhoudersvergadering als nieuwe topman van ABN AMRO. Ook de transformatie van de bank moet door de coronacrisis op afstand geleid worden, inclusief het grotendeels ontmantelen van de internationale zakentak. Een pijnlijke beslissing? ‘Het betreft de banen van 800 collega’s. Dat vond ik het moeilijkst.’

lees artikel
magazines_artikelen/Heine02v.jpg

Mark Heine (Fugro): 'De markt ziet de mogelijkheden van onze transitie'

Bodemonderzoeker Fugro maakt een sterke transitie door, ingegeven door marktontwikkelingen en de klimaatproblematiek. De nieuwe koers biedt volop kansen, maar afgelopen jaar kwam het voortbestaan van het concern in gevaar toen een geplande herfinanciering niet kon worden afgerond. Uiteindelijk kwam alles op z’n pootjes terecht. Ceo Mark Heine: ‘We hadden een goed strategisch verhaal.’

lees artikel
magazines_artikelen/Oosterveer02v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Stakeholders zitten meer dan ooit op één lijn'

Medewerkers, klanten, aandeelhouders en de samenleving in brede zin zijn meer dan ooit gelijkgestemd over de noodzaak van verantwoordelijk en duurzaam ondernemen. Voor Peter Oosterveer, ceo van advies- en ingenieursbedrijf Arcadis, is dit het moment om die zaken tot prioriteit te maken. ‘De discussies gaan niet over of we dit wel moeten doen, maar over of we wel ver genoeg gaan.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook