Erik Uljee (FedEx Express): 'Wij kunnen handel en hulp in beweging houden'

Erik Uljee (FedEx Express): 'Wij kunnen handel en hulp in beweging houden'

10-04-2020 | Auteur: Emely Nobis

Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. In deze serie interviews bevraagt consultancybedrijf Kearney verschillende bestuurders over de impact van de coronacrisis op logistiek management en de supply chain. Nu: Erik Uljee, vp ground operations Benelux & Nordics van FedEx, geïnterviewd door Kearney-partner René Heller.


Waar liep FedEx als expresvervoerder als eerste tegenaan?
‘Uiteindelijk zijn we een bedrijf dat pakjes van A naar B brengt. Logisch dus dat onze chauffeurs onzeker werden en zich zorgen maakten over hun veiligheid. Daarom hebben we snel een aantal maatregelen genomen. Normaal gesproken tekenen mensen voor ontvangst van hun pakket. Nu zetten chauffeurs het pakket neer op afstand, vragen de naam van klanten en tekenen namens hen. Ze hoeven dus niet meer in de buurt te komen. Dat geeft al rust. Verder krijgen ze desinfecterende handgel en handschoenen mee, maken we de logistieke centra extra schoon en zorgen we ervoor dat ook daar die anderhalve meter afstand gewaarborgd is.’


FedEx is vooral een b2b-bedrijf. Vallen er klanten af?
‘Dat verschilt per sector. De mode-industrie ligt redelijk stil, maar wij leveren nu juist extra veel aan ziekenhuizen en andere bedrijven in de gezondheidszorg. Onze vrachtvliegtuigen zijn met name op de routes van Azië naar Europa zelfs meer in de lucht dan anders. Die vliegtuigen zijn volgeladen door de stijgende vraag naar medische materialen en apparatuur zoals mondkapjes, beademingsapparaten en dergelijke.’


FedEx zit in 220 landen. Hoe gaat u om met alle overheidsmaatregelen?
‘In mijn regio’s – de Benelux en de Scandinavische landen – hadden we in de eerste weken dagelijks crisis-calls met lokale overheden en met de Europese Unie, om ervoor te zorgen dat we ons werk konden blijven doen. Het belang van een continue goederenstroom was wel duidelijk, maar men overzag niet altijd de gevolgen van generieke maatregelen op onze bedrijfsvoering. Toen alle hotels dichtgingen, moesten wij aangeven dat onze piloten wel moeten kunnen overnachten in een veilige omgeving en dat er dus een uitzondering gemaakt moest worden. Als er grenzen dichtgaan, is het belangrijk dat onze chauffeurs speciale brieven meekrijgen. Daarmee kunnen ze aantonen dat ze voor FedEx werken, mocht hen dat gevraagd worden. Inmiddels zijn die dagelijkse gesprekken niet meer nodig, al moeten we blijven acteren op nieuwe besluiten.’


Is het logistieke netwerk van FedEx crisisbestendig gebleken?
‘FedEx beschikt, als een van de weinige bedrijven ter wereld, over het netwerk en de mogelijkheden om handel en hulp in deze tijden in beweging te houden. We hebben een wegennetwerk met vrachtwagens, een luchtnetwerk met vliegtuigen en, in Europa, grote transporthubs op de vliegvelden van Parijs, Keulen en Luik en tal van knooppunten voor het wegvervoer tussen de landen. We kunnen flexibel schakelen tussen verschillende soorten vervoer en routes. Wel is het belangrijk om datastromen en fysieke stromen goed op elkaar aan te laten sluiten. Zoals altijd evalueren we continu. Onze draaiboeken passen we verder aan, en testen we regelmatig als er geen crisis is.’


Welke lessen trekt u voor de toekomst uit deze crisis?
‘We zien meer dan ooit tevoren hoe belangrijk goede communicatie is. Dat geldt op alle fronten: Goed luisteren naar medewerkers en klanten om zo zorgen weg te nemen en geruchten de wereld uit te helpen. Goede afstemming tussen alle bedrijfsonderdelen. Snelle uitwisseling tussen al onze regio’s over wat wel of niet werkt. Deze crisis raakt alles en iedereen. We kunnen er alleen bovenop zitten door goed te communiceren.’


Wat heeft u de afgelopen tijd positief verrast?
‘De geweldige saamhorigheid, zowel binnen ons bedrijf als tussen de collega’s in de sector. Samenwerking is belangrijk in deze uitzonderlijke tijd, zoals bijvoorbeeld binnen sectorvereniging Nederland Distributieland, waar ik in het bestuur zit, en met de European Express Agency en ondernemersvereniging Transport en Logistiek Nederland. We leren van elkaar en proberen elkaar waar mogelijk te helpen. Het geeft een goed gevoel dat mensen juist naar elkaar toekomen in plaats van uit elkaar gaan. Daarnaast verbaas ik me over de ongelooflijke flexibiliteit van iedereen om zich in deze nieuwe situatie aan te passen. Ik ben bovendien echt onder de indruk van hoe snel en flexibel er vanuit de overheid met ons meegedacht wordt.’

In deze uitzonderlijke periode interviewen de auteurs van Management Scope bestuurders vanuit verschillende invalshoeken over hoe zij met deze crisis omgaan, en bundelen wij al deze artikelen onder de noemer #tacklecorona.

Erik  Uljee

Geïnterviewd: Erik Uljee

  • > Vice President Ground Operations Benelux & Nordics FedEx Express

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer achtergrond artikelen

magazines_artikelen/Janse-bestuurder-in-balans08v.jpg

'Ook in Nederland zijn padelbanen te vinden'

Chief operating officer van financieel aanbieder DLL Mike Janse leerde padel spelen toen hij in Brazilië woonde. Tegenwoordig bevindt hij zich in Spanje, dat opkrabbelt na een zware lockdown. De padelbanen zijn tot Janses vreugde weer open. ‘Meer thuiswerken maakt aandacht voor gezondheid belangrijk, werkgevers moeten daar een rol in spelen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Lammers-balans07v.jpg

'Gelukkig zit ik nu niet veel in het vliegtuig'

Essent-ceo Patrick Lammers vindt gezondheid belangrijk, voor zichzelf en voor zijn organisatie. Ook tijdens de coronacrisis is het van belang om het goede voorbeeld te geven. ‘Ik probeer mensen over de streep te trekken.’

lees artikel
magazines_artikelen/Dikkers-balans06v.jpg

‘Ik wil niet kiezen tussen verschillende sporten’

Hessel Dikkers, cio van NS, beoefent verschillende sporten, die wat hem betreft samenhangen. Bewegen vindt Dikkers in deze tijd erg belangrijk, maar hij doet het vooral recreatief. Een lichte competitiedrang is hem echter niet vreemd. ‘Ik wil wel een beetje meekomen.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook