Individuele drijfveren bepalen de teamdynamiek

Individuele drijfveren bepalen de teamdynamiek

21-03-2019 Auteur: Arjan Eleveld | Beeld: Erwin van Amstel |

De meeste organisaties worden geleid door teams. Die teams kunnen heel verschillend van samenstelling en karakter zijn, afhankelijk van de grootte en het karakter van de betreffende organisatie. Ze proberen te sturen en doen belangrijke dingen voor de organisatie. In al die teams wordt hard gewerkt. Dat wil zeggen, de leden van deze directieteams werken hard en als ze bij elkaar zitten, vullen ze hun rol als teamspeler zo goed mogelijk in. Hoe ze dat precies moeten doen, is lang niet altijd duidelijk.


In ieder geval heb ik gemerkt dat er flinke verschillen in kunnen zitten. In sommige teams ontstaan patronen die heel effectief zijn, leidend tot stimulerende samenwerking, goede beslissingen en operationele slagkracht. In andere teams lukt dat niet en is de synergie negatief.


De komende maanden ga ik daarover schrijven – over boardroom dynamics, de dynamiek binnen directieteams. Deze dynamieken zijn niet te begrijpen zonder enig inzicht in de drijfveren van de individuen die zich daar bevinden. Het is me in de loop van de jaren opgevallen dat wat mensen nastreven veel meer invloed heeft op de samenwerking dan stijlverschillen of wat mensen kunnen. Met drijfveren doel ik op de meest fundamentele behoeften van mensen, de onderliggende krachten binnen de persoon die aanzetten tot bepaald gedrag. Geld zet veel mensen aan tot actie, maar is geen fundamentele drijfveer. Hoewel sommigen dat lijken te zijn vergeten, is geld een middel en vervult het een rol om andere behoeften te bevredigen – zoals de behoefte aan luxe, zekerheid of status.


Behoefte aan erkenning en aanzien speelt een belangrijke rol bij boardroom dynamics
Fundamentele drijfveren zijn evolutionair bepaald en niet terug te leiden tot andere behoeften. Allereerst is er de drijfveer die erop gericht is om bij een groep te behoren, de fundamentele  behoefte aan aandacht en acceptatie. Deze drijfveer ligt vooral ten grondslag aan aanpassing en volgerschap, kenmerkend voor de sociale wezens die we zijn. De behoefte aan aandacht en acceptatie is bij iedereen aanwezig.


Er zijn ook drijfveren die gericht zijn op onderscheid en het vervullen van een leidende rol. Verreweg de belangrijkste daarvan is de behoefte aan erkenning en aanzien. Deze behoefte is bij eigenlijk alle leiders aanwezig, maar wordt door velen het liefst ontkend. Liever spreken we over de behoefte aan zingeving of autonomie, drijfveren die ook van invloed zijn. De reden dat ik de behoefte aan erkenning en aanzien benadruk, is dat die drijfveer zo’n belangrijke rol speelt bij boardroom dynamics. Het is de basis van ambitie en zet mensen aan tot heel hard werken. Het zet ook aan tot competitie, winnen, succes en het maken van carrière. Als de winnaars dan uiteindelijk de directiekamer hebben bereikt, stopt de onderlinge profilering niet. Fundamentele drijfveren kun je immers niet uitzetten. 

Arjan  Eleveld

Tekst door: Arjan Eleveld

  • > Managing partner Jonathan Warner
  • > Internationaal President Global Alliance for Performance Improvement (GAPI)

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook