Janine Vos (Rabobank): 'We gaan zeker niet meer 100 procent terug naar kantoor'

Janine Vos (Rabobank): 'We gaan zeker niet meer 100 procent terug naar kantoor'

28-08-2020 | Interviewer: Jan Kwint | Auteur: Timen Kraak | Beeld: Erik van der Burgt

Organisaties bereiden zich na de coronacrisis voor op de terugkeer naar kantoor. Maar hoe doe je dat? Jan Kwint, algemeen directeur van LTP Business Psychologen, spreekt met chro’s van verschillende bedrijven over wat zij van de coronacrisis geleerd hebben, en wat zij daarvan meenemen in hun visie op de terugkeer naar kantoor. Deze keer: Janine Vos, chro van Rabobank.


Hoe heeft u de afgelopen tijd beleefd?
‘Wij waren in de eerste week alleen maar bezig met de vraag: hoe krijgen we iedereen thuis aan het werk? In Nederland zit het IT-technisch wel goed, maar er zijn landen waar dat niet zo is. Als bank merk je het meteen als het minder gaat met de economie, onze klanten krijgen het dan zwaar. Ik ben ook nog commissaris bij KLM, en ook aan dat concern gaat de crisis niet ongemerkt voorbij. Ik merk nu pas hoe anders deze manier van werken is en hoe groot het aanpassingsvermogen van de mens is. Ik dacht laatst: oh ja, vroeger zaten we dus elke dag op kantoor!’


Hoe onderhoudt u de band met de medewerkers?
‘Mensen sturen nu sneller zelf een berichtje of we even een half uurtje kunnen videobellen. Daarnaast vlog ik, en onze ceo Wiebe Draijer doet dat ook. Daar komen veel reacties op. Er is dus veel directer contact. Ik heb ook veel meer contact met de rest van de wereld, vroeger vloog ik bijvoorbeeld naar Zuid-Amerika voor een townhall met de medewerkers in Peru en Chili. Nu doe ik dat gewoon vanuit huis.’


Maar digitaal werken werkt niet altijd goed, bijvoorbeeld als een team te groot is, of een te complexe taak heeft.
‘Ik ben de technologie veel meer gaan waarderen, er is heel veel mogelijk. Teams die elkaar nog niet kennen, hebben soms wel meer moeite met digitaal samenwerken. We doen nu proeven met de terugkeer naar kantoor voor teams die lastig uit een bepaalde opdracht komen, of voor teams waarvan de productiviteit omlaaggaat. Vaak hadden deze teams het ook vóór corona lastig, of er zijn nieuwe leden die het prettig vinden eerst een context te krijgen en collega’s te leren kennen. Het kantoor wordt een ontmoetingsplek en leren en ontwikkelen is ook daar een belangrijke functie van.’


Deze door technologie ingegeven veranderingen had u waarschijnlijk allemaal al in uw hoofd, en nu is de menselijke component versneld.
‘Zeker, digitalisering gaat zo snel als de mens het wil adopteren. Ik denk dat we in deze vijf maanden een vooruitgang van vijf jaar hebben geboekt. En dat geldt voor Nederland, waar de infrastructuur al goed was. Sommige landen hebben een sprong van tien jaar gemaakt.’


Dat levert ook leiderschapsdilemma’s op in de board, waarschijnlijk. Toen we deze call opstartten, begon u bijvoorbeeld heel natuurlijk met vragen naar mijn persoonlijke omstandigheden, dat kan niet iedereen.
‘In de eerste maand organiseerden we een seminar over leiderschap op een digitale manier. Daar schreven enorm veel leidinggevenden zich voor in, mensen zijn echt op zoek naar deze informatie. Basale dingen als: wanneer gaat het goed met je team? Hoe vaak moet je een call doen? We zouden wel gek zijn als we niets uit deze tijd zouden meenemen. We zien dat thuiswerken mensen focus en rust brengt. Het ziekteverzuim is ook lager, hoewel we nog diepgaander moeten onderzoeken waar dat aan ligt.’


Heeft u van bepaalde persoonlijke eigenschappen meer gebruik moeten maken?
‘Ik denk van mijn vermogen voor storytelling en communicatie. Mensen willen op de hoogte worden gehouden. Dat doe ik met die vlogs, dan kunnen mensen mij ook thuis zien. Dat ik ook worstel met mijn dochter die proefwerkweek heeft, maar TikToks zit te kijken, geeft herkenning en geruststelling. En mijn relativeringsvermogen is omhooggegaan: je moet ook je zegeningen tellen.’


Wat wordt voor Rabobank het nieuwe normaal?
‘We gaan pilots doen met verschillende groepen. Vijf procent van de mensen wil altijd naar kantoor, vijf procent wil altijd thuis, en de 90 procent daartussenin kunnen we verdelen in drie groepen. We gaan verschillende combinaties testen. We zitten nu op een flex-factor van 0,7 of 0,8, we gaan minstens terug naar 0,4 of 0,5. We gaan zeker niet meer 100 procent terug naar kantoor.’

In deze uitzonderlijke periode interviewen de auteurs van Management Scope bestuurders vanuit verschillende invalshoeken over hoe zij met deze crisis omgaan, en bundelen wij al deze artikelen onder de noemer #tacklecorona.

Janine  Vos

Geïnterviewd: Janine Vos

  • > CHRO (Chief Human Resources Officer) Rabobank
  • > Lid groepsdirectie Rabobank
  • > Commissaris KLM
  • > Lid Bestuur VNO-NCW
Jan Kwint

Interviewer: Jan Kwint

  • > Algemeen DirecteurLTP Business Psychologen

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Swaak02v.jpg

Robert Swaak over de soms pijnlijke transformatie van ABN AMRO

Robert Swaak maakte dit voorjaar vanuit zijn werkkamer thuis zijn virtuele debuut op de aandeelhoudersvergadering als nieuwe topman van ABN AMRO. Ook de transformatie van de bank moet door de coronacrisis op afstand geleid worden, inclusief het grotendeels ontmantelen van de internationale zakentak. Een pijnlijke beslissing? ‘Het betreft de banen van 800 collega’s. Dat vond ik het moeilijkst.’

lees artikel
magazines_artikelen/Heine02v.jpg

Mark Heine (Fugro): 'De markt ziet de mogelijkheden van onze transitie'

Bodemonderzoeker Fugro maakt een sterke transitie door, ingegeven door marktontwikkelingen en de klimaatproblematiek. De nieuwe koers biedt volop kansen, maar afgelopen jaar kwam het voortbestaan van het concern in gevaar toen een geplande herfinanciering niet kon worden afgerond. Uiteindelijk kwam alles op z’n pootjes terecht. Ceo Mark Heine: ‘We hadden een goed strategisch verhaal.’

lees artikel
magazines_artikelen/Oosterveer02v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Stakeholders zitten meer dan ooit op één lijn'

Medewerkers, klanten, aandeelhouders en de samenleving in brede zin zijn meer dan ooit gelijkgestemd over de noodzaak van verantwoordelijk en duurzaam ondernemen. Voor Peter Oosterveer, ceo van advies- en ingenieursbedrijf Arcadis, is dit het moment om die zaken tot prioriteit te maken. ‘De discussies gaan niet over of we dit wel moeten doen, maar over of we wel ver genoeg gaan.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook