Bank-verzekeraar mislukt experiment?

Bank-verzekeraar mislukt experiment?

Auteur: Gastauteurs | 27-10-2009

Gastauteur Frederick van Melle
Met de aankondiging van ING om de bankactiviteiten los te koppelen van het verzekeringsgedeelte begint na twintig jaar een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van ING en van de Nederlandse bankwereld.

Het ontbinden van de bank-verzekeraar is een stap terug in de belangrijkste trend van de afgelopen twintig jaar. Het bank-verzekeren begon in 1992 met de fusie van NMB/Postbank en de Nationale Nederlanden tot superbedrijf ING Groep. Daarna ontstond SNS Reaal, richtte ABN Amro met Delta Lloyd in 2003 een samenwerkingsverband op en kondigde de Rabobank in 2005 een fusie met Eureko aan.

Kritiek bank-verzekeraars
Hoewel het concept vanaf het begin een succes leek, kregen de gecombineerde instituten ook al snel kritiek. De geplande synergie en kostenbesparingen vielen bij de schatting altijd een stuk hoger uit dat ze in de praktijk waren. Bovendien leverde de structuur van bank-verzekeraar ook problemen op in het buitenland, en dan met name in Amerika. De wetgeving in bepaalde landen staat een combinatie van bank en verzekeraar eenvoudigweg niet toe.

Fusie Rabobank en Eureko
Het was dus een succes, maar met mate. En afgelopen zomer werd opeens bericht dat de geplande fusie van Rabobank en Eureko zou worden afgeblazen. De belangen van de bank en verzekeraar bleken op een aantal punten toch flink te botsen. Rabobank is doodsbang om zijn AAA-rating kwijt te raken en zijn er slepende lokale conflicten. En met terugwerkende kracht vindt de Rabobank het ook vervelend om alleen maar producten te kunnen aanbieden van één verzekeraar. De beslissing is uitgesteld tot 2010, maar de fusie staat op een laag pitje.


ING voorloper
En nu is ook voor de ING de droom voorbij. De Internationale Nederlanden Groep (ING) was in 1992 nog de eerste en werd met de fusie plotsklaps één van de grootste ondernemingen van de wereld. De fusiepartners hadden veel voordeel van de fusie. Verzekeraar Nationale Nederlanden kreeg met de bank een beter verkoopkanaal, terwijl de NMB-Postbank toegang kreeg tot een enorme hoeveelheid goedkoop kapitaal.

Jan Hommen

De voorspelde voordelen waren groot. Er was sprake van schaalvoordeel, meer efficiëntie en een stabiele bron van inkomsten. Maar de verbondenheid kan ook nadelig werken, wat door de crisis pijnlijk duidelijk werd. Daarom is er toch voor gekozen om aan de combinatie een einde te maken door Nationale Nederlanden af te stoten. CEO Jan Hommen wil met het programma ‘back to basics' de bank weer richten op zijn kerncompetenties: "Alom wordt er gevraagd om eenvoudiger producten en diensten, om betrouwbaarheid en transparantie. Daarom ligt een splitsing het meest voor de hand." De bankier gaat zich weer bij zijn leest houden.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Succesvol-managen07v.jpg

Succesvol onzekerheid managen: een gewilde competentie

Bedrijven hebben grote behoefte aan topbestuurders die onzekerheid succesvol kunnen managen. Bij die gewilde leiderschapscompetentie hoort ook openlijk durven twijfelen en het organiseren van tegenspraak. Beschikken over zelfkennis is ook essentieel, maar in de praktijk lijken bestuurders zichzelf minder goed te kennen dan ze beweren, schrijft Jean-Paul van Londen.

lees artikel
scopist_posts/originals/MSII_2020-07v.jpg

Analyse Management Scope Corporate Impact Index: Oog voor álle stakeholders

Alliander is de winnaar van de 2020-editie van de Management Scope Corporate Impact Award voor de onderneming met de grootste maatschappelijke impact. Het netwerkbedrijf laat zien hoe meervoudige waardecreatie aandeelhouders én de maatschappij voordeel oplevert.

lees artikel
scopist_posts/originals/Essay-MSCII07v.jpg

De evolutie van de Management Scope Corporate Impact Index

Omdat maatschappelijke impact aan constante verandering onderhevig is, is de methodiek van de Management Scope Corporate Impact Index voor voor de editie 2020 verder verfijnd. De pijlers goed bestuur, relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, financiële gezondheid en goed werkgeverschap zijn op onderdelen van nieuwe metrics voorzien.

lees artikel
facebook