Bank-verzekeraar mislukt experiment?

Auteur: Gastauteurs | 27-10-2009

Bank-verzekeraar mislukt experiment?

Gastauteur Frederick van Melle
Met de aankondiging van ING om de bankactiviteiten los te koppelen van het verzekeringsgedeelte begint na twintig jaar een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van ING en van de Nederlandse bankwereld.

Het ontbinden van de bank-verzekeraar is een stap terug in de belangrijkste trend van de afgelopen twintig jaar. Het bank-verzekeren begon in 1992 met de fusie van NMB/Postbank en de Nationale Nederlanden tot superbedrijf ING Groep. Daarna ontstond SNS Reaal, richtte ABN Amro met Delta Lloyd in 2003 een samenwerkingsverband op en kondigde de Rabobank in 2005 een fusie met Eureko aan.

Kritiek bank-verzekeraars
Hoewel het concept vanaf het begin een succes leek, kregen de gecombineerde instituten ook al snel kritiek. De geplande synergie en kostenbesparingen vielen bij de schatting altijd een stuk hoger uit dat ze in de praktijk waren. Bovendien leverde de structuur van bank-verzekeraar ook problemen op in het buitenland, en dan met name in Amerika. De wetgeving in bepaalde landen staat een combinatie van bank en verzekeraar eenvoudigweg niet toe.

Fusie Rabobank en Eureko
Het was dus een succes, maar met mate. En afgelopen zomer werd opeens bericht dat de geplande fusie van Rabobank en Eureko zou worden afgeblazen. De belangen van de bank en verzekeraar bleken op een aantal punten toch flink te botsen. Rabobank is doodsbang om zijn AAA-rating kwijt te raken en zijn er slepende lokale conflicten. En met terugwerkende kracht vindt de Rabobank het ook vervelend om alleen maar producten te kunnen aanbieden van één verzekeraar. De beslissing is uitgesteld tot 2010, maar de fusie staat op een laag pitje.

ING voorloper
En nu is ook voor de ING de droom voorbij. De Internationale Nederlanden Groep (ING) was in 1992 nog de eerste en werd met de fusie plotsklaps één van de grootste ondernemingen van de wereld. De fusiepartners hadden veel voordeel van de fusie. Verzekeraar Nationale Nederlanden kreeg met de bank een beter verkoopkanaal, terwijl de NMB-Postbank toegang kreeg tot een enorme hoeveelheid goedkoop kapitaal.

Jan Hommen

De voorspelde voordelen waren groot. Er was sprake van schaalvoordeel, meer efficiëntie en een stabiele bron van inkomsten. Maar de verbondenheid kan ook nadelig werken, wat door de crisis pijnlijk duidelijk werd. Daarom is er toch voor gekozen om aan de combinatie een einde te maken door Nationale Nederlanden af te stoten. CEO Jan Hommen wil met het programma ‘back to basics' de bank weer richten op zijn kerncompetenties: "Alom wordt er gevraagd om eenvoudiger producten en diensten, om betrouwbaarheid en transparantie. Daarom ligt een splitsing het meest voor de hand." De bankier gaat zich weer bij zijn leest houden.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen
nieuw-businessmodel_grijs2.jpg

Nieuwe businessmodellen

In dit dossier

Meer opinie