De eerste 100 dagen als ceo van Royal HaskoningDHV

De eerste 100 dagen als ceo van Royal HaskoningDHV
Over haar eerste honderd dagen als ceo van Royal HaskoningDHV zegt Marije Hulshof: ‘Recruitment en retainment zijn heel belangrijk.’

Wie: Marije Hulshof
Wat: Sinds 4 april 2023 ceo van Royal HaskoningDHV
Interview: Marije Staman, family business leader bij Deloitte

Hoe zijn uw eerste 100 dagen als ceo verlopen?
‘Vrij soepel. Ik werk al tien jaar bij Royal HaskoningDHV en sinds vorig jaar juli zit ik ook in de board. Dan heb je een iets andere onboarding dan wanneer je van buiten de organisatie komt. Anders gezegd: ik zat al in de cockpit, nu heb ik alleen ook de stuurknuppel in handen gekregen. Dat is natuurlijk even wennen. Het is een andere mindset. Maar het is ook fantastisch. Mijn takenpakket is nu veel breder. In de board had ik een specifieke opdracht op het gebied van strategie, executie en digitale transformatie. Die opdracht heb ik nog steeds. Ik heb er alleen een heel pakket bij gekregen, vooral op het gebied van stakeholdermanagement. Ik ben nu het boegbeeld van onze organisatie.’

Nog geen gevoel van eenzaamheid aan de top?
‘Nog niet. Maar ik ben ook pas honderd dagen bezig. Een toppositie is ook niet helemaal nieuw voor me. Hiervoor was ik directeur van een divisie van 1.800 mensen. Verder opereren we in de board als sterk team en we hebben een ingrijpend vernieuwde directie. Iedereen zit er dus lekker fris in. Overigens kan ik me best voorstellen dat het ceo-schap ook eenzaam kan zijn. Als er moeilijke dilemma’s zijn en de meningen zijn verdeeld, moet je als ceo toch naar voren stappen en de knoop doorhakken.’

Wat heeft u tot nu toe als leukste ervaren?
‘Dat is toch vooral de expliciete rol naar buiten als vertegenwoordiger van het bedrijf. Ik vind het leuk om de verbinding te zoeken, om te investeren in een goede relatie met anderen, met de rvc en onze business units. Daar steek ik veel tijd in.’

Waar ligt voor de komende periode de focus?
‘In de eerste plaats op mensen, op onze medewerkers. De grens aan onze groei dreigt in zicht te komen als we niet de juiste mensen aan ons binden. Dus recruitment is heel belangrijk. Maar ook retainment. Voor onze huidige mensen willen we aantrekkelijk zijn en blijven. We besteden veel aandacht aan diversiteit en inclusie. Daarnaast is een solide performance cruciaal zodat we kunnen investeren in onze mensen en ons bedrijf. Dus we kijken ook scherp naar de kosten en investeren veel in digitalisering en automatisering van de primaire processen. Ook vereenvoudigen we de operatie en werken we hard aan meer integrale, datagedreven oplossingen voor onze klanten wereldwijd. Tot slot wil ik nog meer stappen zetten op het gebied van verduurzaming. Royal HaskoningDHV zit middenin de energietransitie en de watertransitie, we kunnen een sleutelrol spelen in het klimaatdebat. Nu al leggen we al onze projecten langs de SDG-meetlat. Als een project daar niet op scoort, doen we het niet. Dat vraagt de samenleving ook van ons. Ik wil handen en voeten geven aan de verdere dialoog daarover. Ik ben er absoluut van overtuigd dat dat de weg is die we moeten bewandelen.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 07 2023, als onderdeel van onze vaste rubriek ‘Komen & Gaan.’

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 29-08-2023

facebook