De eerste 100 dagen als CEO van FMO

De eerste 100 dagen als CEO van FMO

19-04-2017 | Interviewer: Wassili Bertoen

'Het licht schijnt anders in de kamer van de ceo', zegt Jurgen Rigterink over zijn eerste honderd dagen als ceo van de ontwikkelingsbank FMO.



Wie: Jurgen Rigterink 
Wat: Sinds 1 oktober 2016 ceo van ontwikkelingsbank FMO


U werkte al ruim acht jaar bij FMO als chief investment officer en chief risk & finance officer. Nu bent u ceo. Waarom deze stap?
‘De ceo-rol is toch het belangrijkst als je een organisatie verder wilt ontwikkelen. Als ik hier ooit wegga, wil ik FMO nog beter klaar hebben gemaakt voor de toekomst.’


Hoe hebt u zich voorbereid?
‘Ik heb een lange vakantieperiode genomen voordat ik begon, om afstand te creëren. Ik ben ook verhuisd naar de ceo-kamer, omdat het licht daar – letterlijk en figuurlijk – anders schijnt. Verder heb ik veel gesprekken gevoerd met klanten, bedrijfsleven, ngo’s en politieke partijen. In Nederland kennen stakeholders ons nog te weinig. Dat wil ik graag veranderen.’


Hebt u tips voor een succesvolle transitie?
‘Ik heb een strategy review in gang gezet over welke kant het de komende jaren op moet. Op de resultaten kan ik niet vooruitlopen, maar ga er maar van uit dat wij in een land als China, met inmiddels een goede economische groei, geen verdere investeringen zullen doen. We gaan ons richten op landen die ons meer nodig hebben.’


Waar moeten overstappers alert op zijn?
‘Dat mensen anders op je reageren. Als ik als crfo lastige vragen stelde, dacht men: hij prikt, probeert me uit te dagen. Nu denken ze dat ik alles wat ik zeg ook echt meen en daarnaar handel. Zorg voor mensen om je heen die eerlijk feedback geven, positief of negatief.’



Is een ontwikkelingsbank nog steeds nodig?
‘Meer dan ooit. Sinds de financiële crisis focussen commerciële banken nog sterker op hun thuisregio, terwijl duurzame en innovatieve initiatieven in emerging markets ondersteuning verdienen. Ook intern wil ik innovatie aanjagen. Ik heb onlangs deelgenomen aan een reis naar Silicon Valley, waar we ook Singularity University bezochten, voor een update van de nieuwste technologieën en kansen.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 04 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'. 

Wassili Bertoen

Interviewer: Wassili Bertoen

  • > Innovation partner Koninklijke BAM Groep
  • > Innovation partner Singularity University NL
  • > Innovation partner TEDxAmsterdam
  • > Guest Lecturer Innovation Management Rotterdam School of Management

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Oosterveer08v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Een team is nooit af'

Peter Oosterveer maakte twee jaar terug de overstap van industrieel installateur Fluor, waar hij coo was, naar Arcadis. Hij kwam als nieuwe ceo bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Oosterveer blikt terug op wat veel nieuwe bestuurders als lastig beschouwen: de vorming van een nieuw team, dat de beoogde transformatie om toekomstbestendig te blijven moet helpen realiseren. ‘Besluiten om met andere mensen verder te gaan, vind ik niet zo moeilijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Alma08v.jpg

Maurine Alma van Takeaway.com maakt tastbaar wat marketing bijdraagt

Maaltijdbezorgplatform Takeaway.com groeit sterk dankzij forse investeringen in marketing. Chief marketing officer Maurine Alma is verantwoordelijk voor de marketingstrategie die zich richt op naamsbekendheid én een zeer soepele customer journey. ‘Onze klant heeft honger en wil zonder veel moeite een maaltijd laten bezorgen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wielinga-Carolina_2019.jpg

De eerste 100 dagen als commissaris van Gasunie

‘Langetermijndenken is de grootste uitdaging’, zegt Carolina Wielinga over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook