De eerste 100 dagen als CEO van FMO

De eerste 100 dagen als CEO van FMO

19-04-2017 | Interviewer: Wassili Bertoen

'Het licht schijnt anders in de kamer van de ceo', zegt Jurgen Rigterink over zijn eerste honderd dagen als ceo van de ontwikkelingsbank FMO.


Wie: Jurgen Rigterink 
Wat: Sinds 1 oktober 2016 ceo van ontwikkelingsbank FMO


U werkte al ruim acht jaar bij FMO als chief investment officer en chief risk & finance officer. Nu bent u ceo. Waarom deze stap?
‘De ceo-rol is toch het belangrijkst als je een organisatie verder wilt ontwikkelen. Als ik hier ooit wegga, wil ik FMO nog beter klaar hebben gemaakt voor de toekomst.’


Hoe hebt u zich voorbereid?
‘Ik heb een lange vakantieperiode genomen voordat ik begon, om afstand te creëren. Ik ben ook verhuisd naar de ceo-kamer, omdat het licht daar – letterlijk en figuurlijk – anders schijnt. Verder heb ik veel gesprekken gevoerd met klanten, bedrijfsleven, ngo’s en politieke partijen. In Nederland kennen stakeholders ons nog te weinig. Dat wil ik graag veranderen.’


Hebt u tips voor een succesvolle transitie?
‘Ik heb een strategy review in gang gezet over welke kant het de komende jaren op moet. Op de resultaten kan ik niet vooruitlopen, maar ga er maar van uit dat wij in een land als China, met inmiddels een goede economische groei, geen verdere investeringen zullen doen. We gaan ons richten op landen die ons meer nodig hebben.’


Waar moeten overstappers alert op zijn?
‘Dat mensen anders op je reageren. Als ik als crfo lastige vragen stelde, dacht men: hij prikt, probeert me uit te dagen. Nu denken ze dat ik alles wat ik zeg ook echt meen en daarnaar handel. Zorg voor mensen om je heen die eerlijk feedback geven, positief of negatief.’



Is een ontwikkelingsbank nog steeds nodig?
‘Meer dan ooit. Sinds de financiële crisis focussen commerciële banken nog sterker op hun thuisregio, terwijl duurzame en innovatieve initiatieven in emerging markets ondersteuning verdienen. Ook intern wil ik innovatie aanjagen. Ik heb onlangs deelgenomen aan een reis naar Silicon Valley, waar we ook Singularity University bezochten, voor een update van de nieuwste technologieën en kansen.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 04 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'. 

Wassili Bertoen

Interviewer: Wassili Bertoen

  • > Managing partner Center for the Edge EMEA Deloitte
  • > Innovation partner Singularity University NL
  • > Innovation partner TEDxAmsterdam
  • > Guest Lecturer Innovation Management Rotterdam School of Management

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Zee01v.jpg

Debora van der Zee (Unilever): 'We staan nog maar aan het begin van wat mogelijk is'

Debora van der Zee, vice president foods van Unilever Benelux, staat geheel achter de ambitieuze strategie van het concern, dat de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen wil verminderen en fors wil inzetten op plantaardige vleesvervangers. ‘Ook onze eigen operatie nemen we nog eens goed onder de loep.’

lees artikel
magazines_artikelen/Notenboom01v.jpg

Ben Noteboom: 'Governanceregels gaan de wereld niet redden'

Hij mist het face to face-contact van voor de lockdown. Bij Ahold en Aegon zijn in de afgelopen maanden zelfs commissarissen benoemd die hij nog nooit heeft ontmoet. ‘Dat is toch gek.’ Multicommissaris Ben Noteboom spreekt zich uit over de coronacrisis en corporate governance. In opgelegde governanceregels gelooft hij nauwelijks, in intrinsieke motivatie des te meer. ‘Voor nette bedrijven staan er in de code veel dingen die erg voor de hand liggen.’ 

lees artikel
magazines_artikelen/Zijll-Langhout01v.jpg

Bart van Zijll Langhout over een gezamenlijke strijd van ongewone allianties

In de strijd tegen het coronavirus is het Nederlandse farmaceutische bedrijf Janssen een belangrijke speler. Al maanden wordt met tomeloze energie gewerkt aan de ontwikkeling van een veilig en effectief vaccin. Lead Janssen Campus Nederland Bart van Zijll Langhout is trots op het feit dat verschillende partijen een gezamenlijke strijd voeren: ‘Hopelijk kunnen we die manier van samenwerken in het postcoronatijdperk vasthouden.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook