De eerste 100 dagen als CEO van FMO

De eerste 100 dagen als CEO van FMO
'Het licht schijnt anders in de kamer van de ceo', zegt Jurgen Rigterink over zijn eerste honderd dagen als ceo van de ontwikkelingsbank FMO.


Wie: Jurgen Rigterink 
Wat: Sinds 1 oktober 2016 ceo van ontwikkelingsbank FMO

U werkte al ruim acht jaar bij FMO als chief investment officer en chief risk & finance officer. Nu bent u ceo. Waarom deze stap?
‘De ceo-rol is toch het belangrijkst als je een organisatie verder wilt ontwikkelen. Als ik hier ooit wegga, wil ik FMO nog beter klaar hebben gemaakt voor de toekomst.’

Hoe hebt u zich voorbereid?
‘Ik heb een lange vakantieperiode genomen voordat ik begon, om afstand te creëren. Ik ben ook verhuisd naar de ceo-kamer, omdat het licht daar – letterlijk en figuurlijk – anders schijnt. Verder heb ik veel gesprekken gevoerd met klanten, bedrijfsleven, ngo’s en politieke partijen. In Nederland kennen stakeholders ons nog te weinig. Dat wil ik graag veranderen.’

Hebt u tips voor een succesvolle transitie?
‘Ik heb een strategy review in gang gezet over welke kant het de komende jaren op moet. Op de resultaten kan ik niet vooruitlopen, maar ga er maar van uit dat wij in een land als China, met inmiddels een goede economische groei, geen verdere investeringen zullen doen. We gaan ons richten op landen die ons meer nodig hebben.’

Waar moeten overstappers alert op zijn?
‘Dat mensen anders op je reageren. Als ik als crfo lastige vragen stelde, dacht men: hij prikt, probeert me uit te dagen. Nu denken ze dat ik alles wat ik zeg ook echt meen en daarnaar handel. Zorg voor mensen om je heen die eerlijk feedback geven, positief of negatief.’

Is een ontwikkelingsbank nog steeds nodig?
‘Meer dan ooit. Sinds de financiële crisis focussen commerciële banken nog sterker op hun thuisregio, terwijl duurzame en innovatieve initiatieven in emerging markets ondersteuning verdienen. Ook intern wil ik innovatie aanjagen. Ik heb onlangs deelgenomen aan een reis naar Silicon Valley, waar we ook Singularity University bezochten, voor een update van de nieuwste technologieën en kansen.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 04 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'. 

facebook