De eerste 100 dagen als CEO van Stork

De eerste 100 dagen als CEO van Stork

25-04-2017 | Interviewer: Wim Eysink

'Van 'de nieuwe man' verwacht men al snel richting', zegt Taco de Haan over zijn eerste honderd dagen als ceo van Stork.



Wie: Taco de Haan 

Wat: Sinds 1 januari 2017 ceo van Stork


U komt van Fluor, het moederbedrijf van Stork. Waarom deze stap?
‘Fluor levert net als Stork diensten aan de olie-, gas- en energie sector. Ik heb er leiding gegeven aan de onderhoudsdivisie en was verantwoordelijk voor internationale projecten. Die ervaring en mijn passie voor techniek makende overstap logisch. Als ceo van Stork ben ik eind verantwoordelijk voor al onze activiteiten over de hele wereld. Nadenken over waar we dit bedrijf van twintigduizend medewerkers over vijf jaar willen zien en het dan gaan doen... dat is fantastisch.’

Hoe hebt u zich voorbereid?
‘Ik heb drie maanden lang de wereld rondgereisd en zo’n duizend medewerkers ontmoet. Ik wilde horen wat er speelt, wat goed gaat en wat beter kan. Met die vragen heb ik ook onze top-50 klanten bezocht. Ik wilde kritisch door al die verschillende lenzen kijken. Je pikt dan makkelijker signalen op. Tussen de regels door hoorde ik ook interessante kansen voor ons bedrijf.’



Hebt u tips voor een succesvolle transitie?
‘Zelf heb ik op al die reizen het hoofd sales van Stork meegenomen. Samen konden we onderweg goed reflecteren. Zij kent de geschiedenis van het bedrijf en gaf context. Wat ook hielp, is dat mijn raad van commissarissen me informeel al liet instromen in september, toen de budgettering voor 2017 plaatsvond. Daardoor had ik al een financieel kader toen ik echt begon.’

Waarop moeten overstappers alert zijn?
‘Terwijl jij nog bezig bent met nadenken en strategie ontwikkelen, verwachten medewerkers al snel richting van ‘de nieuwe man’. Mijn communicatieteam heeft meer gelukkig op gewezen dat ik daar in mijn planning rekening mee moest houden.’


U werkt al heel lang in dezelfde sector...
‘... en is dat niet saai? Nee! Ik zit bijna ieder jaar opeen ander project, in een andere rol, in een ander land. Het voelt telkens weer als een nieuwe baan. Ik word nog steeds blij als ik bij een klant door de fabriek loop. Elke installatie is anders. Prachtig.’


Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 03 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Wim Eysink

Interviewer: Wim Eysink

  • > Partner Risk Services Deloitte
  • > Lid raad van advies IIA Nederland, Instituut van Internal Auditors
  • > Board member Constanter (Zwitserland)

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Braams01v.jpg

Conny Braams wil vrouwen en minderheden laten accelereren

Unilever-topvrouw Conny Braams gelooft in de kracht van diversiteit en inclusiviteit. Een goed beleid op deze gebieden leidt tot kansen. Diverser worden lukt beter als je inzoomt op die kansen: ‘We willen een afspiegeling van de kopers van onze merken in het bedrijf hebben werken.’

lees artikel
magazines_artikelen/Draijer01v.jpg

Wiebe Draijer (Rabobank) ontleedt de coöperatie

Hoe werkt een coöperatie? Is het een achterhaald bedrijfsmodel, of juist uitermate geschikt voor de uitdagingen van de 21e eeuw? Wie kan er beter over de coöperatie vertellen dan Wiebe Draijer, ceo van Rabobank? ‘De gesprekken met mijn hoogste orgaan zijn anders dan die bij een beursbedrijf. Misschien wel intenser.’

lees artikel
magazines_artikelen/Hooft-Graafland01v.jpg

René Hooft Graafland: 'Een commissaris is zoveel meer dan alleen een toezichthouder'

Wordt hij gevraagd voor een commissariaat, dan is de aanname vaak dat multicommissaris René Hooft Graafland in de auditcommissie zal willen. Zijn interesse reikt echter veel verder dan de financiële aspecten, ook al was hij lange tijd cfo. De commissarissenrol ziet hij breder dan die van toezichthouder: ‘De impact schuilt in onze bouwende en adviserende rol.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook