De eerste 100 dagen als CEO van Stork

De eerste 100 dagen als CEO van Stork

25-04-2017 | Interviewer: Wim Eysink

'Van 'de nieuwe man' verwacht men al snel richting', zegt Taco de Haan over zijn eerste honderd dagen als ceo van Stork.



Wie: Taco de Haan 

Wat: Sinds 1 januari 2017 ceo van Stork


U komt van Fluor, het moederbedrijf van Stork. Waarom deze stap?
‘Fluor levert net als Stork diensten aan de olie-, gas- en energie sector. Ik heb er leiding gegeven aan de onderhoudsdivisie en was verantwoordelijk voor internationale projecten. Die ervaring en mijn passie voor techniek makende overstap logisch. Als ceo van Stork ben ik eind verantwoordelijk voor al onze activiteiten over de hele wereld. Nadenken over waar we dit bedrijf van twintigduizend medewerkers over vijf jaar willen zien en het dan gaan doen... dat is fantastisch.’

Hoe hebt u zich voorbereid?
‘Ik heb drie maanden lang de wereld rondgereisd en zo’n duizend medewerkers ontmoet. Ik wilde horen wat er speelt, wat goed gaat en wat beter kan. Met die vragen heb ik ook onze top-50 klanten bezocht. Ik wilde kritisch door al die verschillende lenzen kijken. Je pikt dan makkelijker signalen op. Tussen de regels door hoorde ik ook interessante kansen voor ons bedrijf.’



Hebt u tips voor een succesvolle transitie?
‘Zelf heb ik op al die reizen het hoofd sales van Stork meegenomen. Samen konden we onderweg goed reflecteren. Zij kent de geschiedenis van het bedrijf en gaf context. Wat ook hielp, is dat mijn raad van commissarissen me informeel al liet instromen in september, toen de budgettering voor 2017 plaatsvond. Daardoor had ik al een financieel kader toen ik echt begon.’

Waarop moeten overstappers alert zijn?
‘Terwijl jij nog bezig bent met nadenken en strategie ontwikkelen, verwachten medewerkers al snel richting van ‘de nieuwe man’. Mijn communicatieteam heeft meer gelukkig op gewezen dat ik daar in mijn planning rekening mee moest houden.’


U werkt al heel lang in dezelfde sector...
‘... en is dat niet saai? Nee! Ik zit bijna ieder jaar opeen ander project, in een andere rol, in een ander land. Het voelt telkens weer als een nieuwe baan. Ik word nog steeds blij als ik bij een klant door de fabriek loop. Elke installatie is anders. Prachtig.’


Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 03 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Taco de Haan

Geïnterviewd: Taco de Haan

  • > CEO (Chief Executive Officer)   Stork Technical Services
  • > President Energy & Chemicals, Europe, Africa & Middle East   Fluor Corporation
Wim Eysink

Interviewer: Wim Eysink

  • > Partner Risk Services Deloitte
  • > Lid raad van advies IIA Nederland, Instituut van Internal Auditors
  • > Board member Constanter (Zwitserland)

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Oosterveer08v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Een team is nooit af'

Peter Oosterveer maakte twee jaar terug de overstap van industrieel installateur Fluor, waar hij coo was, naar Arcadis. Hij kwam als nieuwe ceo bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Oosterveer blikt terug op wat veel nieuwe bestuurders als lastig beschouwen: de vorming van een nieuw team, dat de beoogde transformatie om toekomstbestendig te blijven moet helpen realiseren. ‘Besluiten om met andere mensen verder te gaan, vind ik niet zo moeilijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Alma08v.jpg

Maurine Alma van Takeaway.com maakt tastbaar wat marketing bijdraagt

Maaltijdbezorgplatform Takeaway.com groeit sterk dankzij forse investeringen in marketing. Chief marketing officer Maurine Alma is verantwoordelijk voor de marketingstrategie die zich richt op naamsbekendheid én een zeer soepele customer journey. ‘Onze klant heeft honger en wil zonder veel moeite een maaltijd laten bezorgen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wielinga-Carolina_2019.jpg

De eerste 100 dagen als commissaris van Gasunie

‘Langetermijndenken is de grootste uitdaging’, zegt Carolina Wielinga over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook