De eerste 100 dagen als CEO van Stork

De eerste 100 dagen als CEO van Stork

25-04-2017 | Interviewer: Wim Eysink

'Van 'de nieuwe man' verwacht men al snel richting', zegt Taco de Haan over zijn eerste honderd dagen als ceo van Stork.


Wie: Taco de Haan 

Wat: Sinds 1 januari 2017 ceo van Stork


U komt van Fluor, het moederbedrijf van Stork. Waarom deze stap?
‘Fluor levert net als Stork diensten aan de olie-, gas- en energie sector. Ik heb er leiding gegeven aan de onderhoudsdivisie en was verantwoordelijk voor internationale projecten. Die ervaring en mijn passie voor techniek makende overstap logisch. Als ceo van Stork ben ik eind verantwoordelijk voor al onze activiteiten over de hele wereld. Nadenken over waar we dit bedrijf van twintigduizend medewerkers over vijf jaar willen zien en het dan gaan doen... dat is fantastisch.’

Hoe hebt u zich voorbereid?
‘Ik heb drie maanden lang de wereld rondgereisd en zo’n duizend medewerkers ontmoet. Ik wilde horen wat er speelt, wat goed gaat en wat beter kan. Met die vragen heb ik ook onze top-50 klanten bezocht. Ik wilde kritisch door al die verschillende lenzen kijken. Je pikt dan makkelijker signalen op. Tussen de regels door hoorde ik ook interessante kansen voor ons bedrijf.’


Hebt u tips voor een succesvolle transitie?
‘Zelf heb ik op al die reizen het hoofd sales van Stork meegenomen. Samen konden we onderweg goed reflecteren. Zij kent de geschiedenis van het bedrijf en gaf context. Wat ook hielp, is dat mijn raad van commissarissen me informeel al liet instromen in september, toen de budgettering voor 2017 plaatsvond. Daardoor had ik al een financieel kader toen ik echt begon.’

Waarop moeten overstappers alert zijn?
‘Terwijl jij nog bezig bent met nadenken en strategie ontwikkelen, verwachten medewerkers al snel richting van ‘de nieuwe man’. Mijn communicatieteam heeft meer gelukkig op gewezen dat ik daar in mijn planning rekening mee moest houden.’


U werkt al heel lang in dezelfde sector...
‘... en is dat niet saai? Nee! Ik zit bijna ieder jaar opeen ander project, in een andere rol, in een ander land. Het voelt telkens weer als een nieuwe baan. Ik word nog steeds blij als ik bij een klant door de fabriek loop. Elke installatie is anders. Prachtig.’


Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 03 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Taco de Haan

Geïnterviewd: Taco de Haan

Wim Eysink

Interviewer: Wim Eysink

  • > Partner Risk Services Deloitte
  • > Lid raad van advies IIA Nederland, Instituut van Internal Auditors
  • > Board member Constanter (Zwitserland)

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Fouladi03v.jpg

Hoe Babak Fouladi KPN digitaliseert

De nieuwste generatie mobiel internet stelt telecombedrijf KPN in staat slimme, soms futuristisch aandoende diensten te ontwikkelen voor de zakelijke markt. Tegelijkertijd transformeert KPN zelf tot volledig digitaal concern. Chief technology & digital officer Babak Fouladi: ‘Dat is een uitdaging met onze lange historie als niet-digitale telecommaatschappij.’

lees artikel
magazines_artikelen/Graaf03v.jpg

Kees van der Graaf: 'Shared value creëren ondanks dilemma’s'

In een klein tentje in de Rocky Mountains ontdekte Kees van der Graaf zijn persoonlijke purpose. De oud-Unilever-bestuurder en meervoudig commissaris pleit voor stakeholdermanagement en shared value, juist in coronatijd. ‘Betaal je gewoon de rekeningen van je leveranciers niet meer, of ga je met elkaar in dialoog over een coulanceregeling?’

lees artikel
magazines_artikelen/Purpose03v.jpg

Young Captain Award-finalisten zien purpose als standaard

De drie jonge leiders aan de rondetafel van Management Scope zijn finalist van de Young Captain Award 2020 en vinden alle drie de samensmelting van commerciële en maatschappelijke belangen vanzelfsprekend. ‘Het businessresultaat is de uitkomst van het handelen naar je purpose.’ Offers brengen hoort er ook bij, zeker in crisistijd.

lees artikel
Management Scope

Geïnteresseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook