De eerste 100 dagen als CEO van Stork

De eerste 100 dagen als CEO van Stork

25-04-2017 | Interviewer: Wim Eysink

'Van 'de nieuwe man' verwacht men al snel richting', zegt Taco de Haan over zijn eerste honderd dagen als ceo van Stork.



Wie: Taco de Haan 

Wat: Sinds 1 januari 2017 ceo van Stork


U komt van Fluor, het moederbedrijf van Stork. Waarom deze stap?
‘Fluor levert net als Stork diensten aan de olie-, gas- en energie sector. Ik heb er leiding gegeven aan de onderhoudsdivisie en was verantwoordelijk voor internationale projecten. Die ervaring en mijn passie voor techniek makende overstap logisch. Als ceo van Stork ben ik eind verantwoordelijk voor al onze activiteiten over de hele wereld. Nadenken over waar we dit bedrijf van twintigduizend medewerkers over vijf jaar willen zien en het dan gaan doen... dat is fantastisch.’

Hoe hebt u zich voorbereid?
‘Ik heb drie maanden lang de wereld rondgereisd en zo’n duizend medewerkers ontmoet. Ik wilde horen wat er speelt, wat goed gaat en wat beter kan. Met die vragen heb ik ook onze top-50 klanten bezocht. Ik wilde kritisch door al die verschillende lenzen kijken. Je pikt dan makkelijker signalen op. Tussen de regels door hoorde ik ook interessante kansen voor ons bedrijf.’



Hebt u tips voor een succesvolle transitie?
‘Zelf heb ik op al die reizen het hoofd sales van Stork meegenomen. Samen konden we onderweg goed reflecteren. Zij kent de geschiedenis van het bedrijf en gaf context. Wat ook hielp, is dat mijn raad van commissarissen me informeel al liet instromen in september, toen de budgettering voor 2017 plaatsvond. Daardoor had ik al een financieel kader toen ik echt begon.’

Waarop moeten overstappers alert zijn?
‘Terwijl jij nog bezig bent met nadenken en strategie ontwikkelen, verwachten medewerkers al snel richting van ‘de nieuwe man’. Mijn communicatieteam heeft meer gelukkig op gewezen dat ik daar in mijn planning rekening mee moest houden.’


U werkt al heel lang in dezelfde sector...
‘... en is dat niet saai? Nee! Ik zit bijna ieder jaar opeen ander project, in een andere rol, in een ander land. Het voelt telkens weer als een nieuwe baan. Ik word nog steeds blij als ik bij een klant door de fabriek loop. Elke installatie is anders. Prachtig.’


Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 03 2017, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Taco de Haan

Geïnterviewd: Taco de Haan

  • > CEO (Chief Executive Officer) Stork Technical Services
  • > President Energy & Chemicals, Europe, Africa & Middle East Fluor Corporation
Wim Eysink

Interviewer: Wim Eysink

  • > Partner Risk Services Deloitte
  • > Lid raad van adviesIIA Nederland, Instituut van Internal Auditors
  • > Board memberConstanter (Zwitserland)

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hermans06k.jpg

Dominique Hermans (Randstad) vindt een bruisende locatie niet altijd de beste plek voor een kantoor

Van grote afstand is de vraag al te lezen: wat doe jij morgen? Het staat in grote letters op het hoofdkantoor van Randstad in Diemen. De slogan hoort bij de grootschalige campagne waarin de HR-dienstverlener een optimistisch beeld schetst van de arbeidsmarkt van de toekomst. Dominique Hermans, sinds een jaar algemeen directeur van Randstad Nederland, heeft zich verdiept in de wensen van de nieuwe generatie werkenden – ook als het gaat om werkplek en kantoor. ‘Digitalisering kan ons werk makkelijker maken. Het matchen van vraag en aanbod is iets wat een computer veel beter en sneller kan dan de mens. Maar ik wil wel dat de technologie in dienst staat van persoonlijk contact.’ 

lees artikel
magazines_artikelen/Gelink06k.jpg

Erik-Jan Gelink over zijn grootste (digitale) uitdagingen bij Transavia

In zijn rol als commercieel directeur bij Transavia helpt Erik-Jan Gelink de tweede luchtvaartmaatschappij van Nederland richting een succesvolle digitale toekomst te taxiën. Dat lukt volgens hem alleen als alle echelons het samen doen. ‘Ik ben geen baas die boven op de rots zit en het team laat werken. Zo zit ik niet in elkaar.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wynsberghe06k.jpg

Ethische kwesties rondom robotisering en algoritmes, dat is het vakgebied van Aimee van Wynsberghe

Het op een ethisch verantwoorde manier ontwerpen, ontwikkelen, inzetten en reguleren van machines blijft mensenwerk. Onderzoeker Aimee van Wynsberghe houdt zich bezig met ethische kwesties rond robotisering en roept bestuurders op ook zelf verantwoordelijkheid te nemen. ‘Algoritmes zijn vaak vooringenomen. Garbage in, garbage out.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook