De eerste 100 dagen als commissaris bij Jumbo Groep

De eerste 100 dagen als commissaris bij Jumbo Groep

14-03-2019 | Interviewer: Wassili Bertoen

‘Een digitale transformatie is vooral een culturele transformatie’, zegt Piet Coelewij over zijn eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van foodretailer Jumbo Groep.


Wie: Piet Coelewij
Wat: Sinds april 2018 lid van de raad van commissarissen van Jumbo Groep

Hoe heeft u Jumbo tot nog toe ervaren?
‘Mij viel vooral het belang van persoonlijke relaties op. Of het nu gaat om management, medewerkers, franchisenemers, leveranciers of andere partners: men kent, respecteert en vertrouwt elkaar. Er wordt veel aandacht en tijd gestopt in het onderhouden van die relaties. De familie speelt een grote rol, ook als er geen direct commercieel belang is.’ 



Hoe was uw voorbereiding op dit commissariaat?
‘Ik ben gevraagd vanwege mijn kennis op het gebied van e-commerce en digital in retail, dus daar heb ik me vooral op gericht. Wat is de huidige strategie? Wie zijn de mensen die het doen? Denkt de top voldoende digitaal en in hoeverre is het digitale denken geïntegreerd in de totale strategie? Ik heb ook gesprekken gevoerd met digital experts in food retail uit mijn netwerk in Groot-Brittannië, de VS en zelfs China. Juist omdat ik veel in dit domein heb gewerkt, bij onder meer Amazon en Sonos, weet ik hoe snel de ontwikkelingen gaan en hoe belangrijk het is continu nieuwe inzichten binnen te halen.’

Hoe groot is de transformatie voor Jumbo?
‘Trends in digitalisering gaan een geweldige impact hebben, terwijl er in de top mensen zitten die zich daar niet een leven lang mee bezig hebben gehouden. Als commissaris vind ik het belangrijk dat dit wordt ingezien en dat het bedrijf een netwerk van kennis en relaties op dit gebied opbouwt. Als je als foodretailer alles wil bieden, van vers tot volledig geprepareerde maaltijden, werpt dat nieuwe vragen op, bijvoorbeeld over de juiste balans tussen vers en bereid. Dat moet aansluiten op je kennis van de klant, dus je moet een kritische massa bereiken en daarmee op een goede manier multichannel communiceren.’

Staat digitalisering niet haaks op dat persoonlijke van Jumbo?
‘Integendeel. Je kunt de impact van wat je doet – zoals prijs- en seizoenaanbiedingen of recepten op de site – real time testen. Zo kun je veel beter inspelen op voorkeuren van klanten. Doordat je online precies kunt zien waar de klantvoorkeuren liggen, door het klik- en koopgedrag, kun je binnen bepaalde kaders persoonlijker benaderen en helpen. De combinatie van winkels en digitaal platform is enorm krachtig. Volledige integratie hiervan is hét businessmodel van toekomst.’

Welke stappen zijn er bij Wehkamp op het gebied van digitalisering gezet?
‘We zijn getransformeerd naar e-commerce-speler. Dat bereik je niet alleen door grote innovatieprojecten, maar vooral door teams op basis van data en feedback van klanten tal van kleine beslissingen te laten nemen die bijdragen aan verbetering van de klantervaring. Daar is iedereen nu van doordrongen en teams hebben veel vrijheid om eigen initiatief te nemen.’

Gaat het middenmanagement, dat graag de controle heeft, niet op de rem staan als mensen zelfstandig besluiten nemen?
‘Een digitale transformatie is vooral een culturele transformatie. Daar hebben we veel aandacht aan besteed. Daardoor vinden de meeste mensen deze nieuwe werkwijze heel normaal’.

Gepubliceerd in Management Scope 03 2019

Piet  Coelewij

Geïnterviewd: Piet Coelewij

  • > Commissaris   Coƶperatie Royal FloraHolland U.A.
  • > Commissaris   Jumbo Groep
Wassili Bertoen

Interviewer: Wassili Bertoen

  • > Innovation partner Koninklijke BAM Groep
  • > Innovation partner Singularity University NL
  • > Innovation partner TEDxAmsterdam
  • > Guest Lecturer Innovation Management Rotterdam School of Management

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hottenhuis05v.jpg

Stephanie Hottenhuis (KPMG): 'Jonge leiders worden gelouterd'

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

lees artikel
magazines_artikelen/Ton_van_Veen05v.jpg

Voor Ton van Veen (Jumbo Groep) is robuustheid het grootste goed

Alle zeilen moesten worden bijgezet om de schappen gevuld te houden. De focus van Ton van Veen, cfo van Jumbo Groep Holding, is alweer gericht op de toekomst. ‘Als het moet, kunnen we morgen van koers veranderen.’ De andere kant van de medaille kent hij echter ook – Van Veen houdt toezicht op organisaties die nog out  of business zijn.

lees artikel
magazines_artikelen/Clements05v.jpg

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook