De eerste 100 dagen als commissaris bij Jumbo Groep
14-03-2019 | Interviewer: Wassili Bertoen
Wie: Piet Coelewij
Wat: Sinds april 2018 lid van de raad van commissarissen van Jumbo Groep
Hoe heeft u Jumbo tot nog toe ervaren?
‘Mij viel vooral het belang van persoonlijke relaties op. Of het nu gaat om management, medewerkers, franchisenemers, leveranciers of andere partners: men kent, respecteert en vertrouwt elkaar. Er wordt veel aandacht en tijd gestopt in het onderhouden van die relaties. De familie speelt een grote rol, ook als er geen direct commercieel belang is.’
Hoe was uw voorbereiding op dit commissariaat?
‘Ik ben gevraagd vanwege mijn kennis op het gebied van e-commerce en digital in retail, dus daar heb ik me vooral op gericht. Wat is de huidige strategie? Wie zijn de mensen die het doen? Denkt de top voldoende digitaal en in hoeverre is het digitale denken geïntegreerd in de totale strategie? Ik heb ook gesprekken gevoerd met digital experts in food retail uit mijn netwerk in Groot-Brittannië, de VS en zelfs China. Juist omdat ik veel in dit domein heb gewerkt, bij onder meer Amazon en Sonos, weet ik hoe snel de ontwikkelingen gaan en hoe belangrijk het is continu nieuwe inzichten binnen te halen.’
Hoe groot is de transformatie voor Jumbo?
‘Trends in digitalisering gaan een geweldige impact hebben, terwijl er in de top mensen zitten die zich daar niet een leven lang mee bezig hebben gehouden. Als commissaris vind ik het belangrijk dat dit wordt ingezien en dat het bedrijf een netwerk van kennis en relaties op dit gebied opbouwt. Als je als foodretailer alles wil bieden, van vers tot volledig geprepareerde maaltijden, werpt dat nieuwe vragen op, bijvoorbeeld over de juiste balans tussen vers en bereid. Dat moet aansluiten op je kennis van de klant, dus je moet een kritische massa bereiken en daarmee op een goede manier multichannel communiceren.’
Staat digitalisering niet haaks op dat persoonlijke van Jumbo?
‘Integendeel. Je kunt de impact van wat je doet – zoals prijs- en seizoenaanbiedingen of recepten op de site – real time testen. Zo kun je veel beter inspelen op voorkeuren van klanten. Doordat je online precies kunt zien waar de klantvoorkeuren liggen, door het klik- en koopgedrag, kun je binnen bepaalde kaders persoonlijker benaderen en helpen. De combinatie van winkels en digitaal platform is enorm krachtig. Volledige integratie hiervan is hét businessmodel van toekomst.’
Welke stappen zijn er bij Wehkamp op het gebied van digitalisering gezet?
‘We zijn getransformeerd naar e-commerce-speler. Dat bereik je niet alleen door grote innovatieprojecten, maar vooral door teams op basis van data en feedback van klanten tal van kleine beslissingen te laten nemen die bijdragen aan verbetering van de klantervaring. Daar is iedereen nu van doordrongen en teams hebben veel vrijheid om eigen initiatief te nemen.’
Gaat het middenmanagement, dat graag de controle heeft, niet op de rem staan als mensen zelfstandig besluiten nemen?
‘Een digitale transformatie is vooral een culturele transformatie. Daar hebben we veel aandacht aan besteed. Daardoor vinden de meeste mensen deze nieuwe werkwijze heel normaal’.
Gepubliceerd in Management Scope 03 2019