De eerste 100 dagen als commissaris bij Jumbo Groep

De eerste 100 dagen als commissaris bij Jumbo Groep

14-03-2019 | Interviewer: Wassili Bertoen

‘Een digitale transformatie is vooral een culturele transformatie’, zegt Piet Coelewij over zijn eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van foodretailer Jumbo Groep.


Wie: Piet Coelewij
Wat: Sinds april 2018 lid van de raad van commissarissen van Jumbo Groep

Hoe heeft u Jumbo tot nog toe ervaren?
‘Mij viel vooral het belang van persoonlijke relaties op. Of het nu gaat om management, medewerkers, franchisenemers, leveranciers of andere partners: men kent, respecteert en vertrouwt elkaar. Er wordt veel aandacht en tijd gestopt in het onderhouden van die relaties. De familie speelt een grote rol, ook als er geen direct commercieel belang is.’ 



Hoe was uw voorbereiding op dit commissariaat?
‘Ik ben gevraagd vanwege mijn kennis op het gebied van e-commerce en digital in retail, dus daar heb ik me vooral op gericht. Wat is de huidige strategie? Wie zijn de mensen die het doen? Denkt de top voldoende digitaal en in hoeverre is het digitale denken geïntegreerd in de totale strategie? Ik heb ook gesprekken gevoerd met digital experts in food retail uit mijn netwerk in Groot-Brittannië, de VS en zelfs China. Juist omdat ik veel in dit domein heb gewerkt, bij onder meer Amazon en Sonos, weet ik hoe snel de ontwikkelingen gaan en hoe belangrijk het is continu nieuwe inzichten binnen te halen.’

Hoe groot is de transformatie voor Jumbo?
‘Trends in digitalisering gaan een geweldige impact hebben, terwijl er in de top mensen zitten die zich daar niet een leven lang mee bezig hebben gehouden. Als commissaris vind ik het belangrijk dat dit wordt ingezien en dat het bedrijf een netwerk van kennis en relaties op dit gebied opbouwt. Als je als foodretailer alles wil bieden, van vers tot volledig geprepareerde maaltijden, werpt dat nieuwe vragen op, bijvoorbeeld over de juiste balans tussen vers en bereid. Dat moet aansluiten op je kennis van de klant, dus je moet een kritische massa bereiken en daarmee op een goede manier multichannel communiceren.’

Staat digitalisering niet haaks op dat persoonlijke van Jumbo?
‘Integendeel. Je kunt de impact van wat je doet – zoals prijs- en seizoenaanbiedingen of recepten op de site – real time testen. Zo kun je veel beter inspelen op voorkeuren van klanten. Doordat je online precies kunt zien waar de klantvoorkeuren liggen, door het klik- en koopgedrag, kun je binnen bepaalde kaders persoonlijker benaderen en helpen. De combinatie van winkels en digitaal platform is enorm krachtig. Volledige integratie hiervan is hét businessmodel van toekomst.’

Welke stappen zijn er bij Wehkamp op het gebied van digitalisering gezet?
‘We zijn getransformeerd naar e-commerce-speler. Dat bereik je niet alleen door grote innovatieprojecten, maar vooral door teams op basis van data en feedback van klanten tal van kleine beslissingen te laten nemen die bijdragen aan verbetering van de klantervaring. Daar is iedereen nu van doordrongen en teams hebben veel vrijheid om eigen initiatief te nemen.’

Gaat het middenmanagement, dat graag de controle heeft, niet op de rem staan als mensen zelfstandig besluiten nemen?
‘Een digitale transformatie is vooral een culturele transformatie. Daar hebben we veel aandacht aan besteed. Daardoor vinden de meeste mensen deze nieuwe werkwijze heel normaal’.

Gepubliceerd in Management Scope 03 2019

Piet  Coelewij

Geïnterviewd: Piet Coelewij

Wassili Bertoen

Interviewer: Wassili Bertoen

  • > Innovation partner Koninklijke BAM Groep
  • > Innovation partner Singularity University NL
  • > Innovation partner TEDxAmsterdam
  • > Guest Lecturer Innovation Management Rotterdam School of Management

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Braams01v.jpg

Conny Braams wil vrouwen en minderheden laten accelereren

Unilever-topvrouw Conny Braams gelooft in de kracht van diversiteit en inclusiviteit. Een goed beleid op deze gebieden leidt tot kansen. Diverser worden lukt beter als je inzoomt op die kansen: ‘We willen een afspiegeling van de kopers van onze merken in het bedrijf hebben werken.’

lees artikel
magazines_artikelen/Draijer01v.jpg

Wiebe Draijer (Rabobank) ontleedt de coöperatie

Hoe werkt een coöperatie? Is het een achterhaald bedrijfsmodel, of juist uitermate geschikt voor de uitdagingen van de 21e eeuw? Wie kan er beter over de coöperatie vertellen dan Wiebe Draijer, ceo van Rabobank? ‘De gesprekken met mijn hoogste orgaan zijn anders dan die bij een beursbedrijf. Misschien wel intenser.’

lees artikel
magazines_artikelen/Hooft-Graafland01v.jpg

René Hooft Graafland: 'Een commissaris is zoveel meer dan alleen een toezichthouder'

Wordt hij gevraagd voor een commissariaat, dan is de aanname vaak dat multicommissaris René Hooft Graafland in de auditcommissie zal willen. Zijn interesse reikt echter veel verder dan de financiële aspecten, ook al was hij lange tijd cfo. De commissarissenrol ziet hij breder dan die van toezichthouder: ‘De impact schuilt in onze bouwende en adviserende rol.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook