De eerste 100 dagen als commissaris van Kas Bank

'Commissaris zijn is als spelen met een elastiekje'

Tanja Nagel in gesprek met Caroline Zegers

De eerste 100 dagen als commissaris van Kas Bank

16-05-2019 | Interviewer: Caroline Zegers | Auteur: Ellis Bloembergen

'Commissaris zijn is als spelen met een elastiekje', zegt Tanja Nagel over haar eerste honderd dagen als commissaris van Kas Bank.


Wie: Tanja Nagel
Wat: Sinds april 2018 lid van de raad van commissarissen van de Kas Bank

U was van 2009 tot 2017 bestuursvoorzitter van de private bank Theodoor Gilissen. Waarom maakte u deze overstap?
‘Ik koos er bewust voor niet opnieuw een bestuursfunctie te aanvaarden. Ik had de leukste baan ooit en wilde niet een radertje ergens in een andere organisatie worden. Ik heb ervoor gekozen om professioneel toezichthouder te worden om daarmee bij meerdere organisaties een bijdrage te kunnen leveren en dingen te leren. Bovendien is het prettig om weer tijd te hebben voor de sportschool. Ik vervul sinds 2017 een commissariaat bij professioneel dienstverlener EY en ook bij PNO Consultants. Ik wil het aantal commissariaten langzaam opbouwen. Daarnaast wil ik tijd houden voor een aantal bestuurlijke functies en maatschappelijke rollen.’


Waarom koos u voor Kas Bank?
‘Vanwege mijn voorliefde voor oude bankiershuizen – Van Lanschot ontstond in 1737, Theodoor Gilissen in 1881, Kas Bank in 1806. Daarnaast vond ik het belangrijk toe te treden tot een raad van commissarissen waarin ik niet de enige vrouw ben: ik kies graag voor raden waar de diversiteit al enigszins op stoom is. Bij Kas Bank vind ik Petri Hofsté en Pauline Bieringa aan mijn zijde. Helaas vormen vrouwen nog altijd een te klein kliekje in corporate Nederland.’

Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Ik kende Kas Bank al omdat Theodoor Gilissen er klant was. Daarnaast is het een beursgenoteerd bedrijf, ik kon me dus eenvoudig in de cijfers verdiepen. Natuurlijk heb ik vooraf gesproken met de overige commissarissen. Na mijn benoeming heb ik met meerdere medewerkers gesproken.’

Hoe kijkt u terug op de eerste periode?
‘Die was intensiever dan verwacht: de bank is kort na mijn aantreden in gesprek gegaan met een Franse partij over een openbaar bod. Het was interessant om dit traject, met mijn bestuurlijke ervaring, vanuit de raad voor commissarissen mee te mogen begeleiden. We hebben de raad van bestuur voortdurend mogen challengen: hebben we het wel goed gezien? Is verkoop aan deze Franse partij werkelijk de beste optie voor alle stakeholders?’

Hoe ziet u de rol van commissaris?
‘Het is als spelen met een elastiekje. Je moet weten wanneer je dicht bij de raad van bestuur kunt of moet komen en wanneer niet. Voor bestuurders is het onprettig als commissarissen voortdurend in hun nek hijgen. Maar commissarissen opereren nu eenmaal op afstand, terwijl ze wel willen weten wat er speelt. Ik vind het soms nog lastig om hierin de juiste afweging te maken.’

Hoe kijkt u aan tegen de manier waarop een organisatie de strategie succesvol ten uitvoering brengt?
‘De structuur van je organisatie op orde zijn: de processen en procedures moeten kloppen. Is dat niet het geval, dan weten medewerkers niet waar ze aan toe zijn en wordt er geklaagd bij de koffieautomaat. Voor mij is het belangrijk de harde en zachte kant met elkaar te combineren, zoals met de combinatie van mijn lidmaatschap van het auditcommittee en cultuur in mijn portefeuille. Als commissaris wil ik weten wat er speelt. Ik hoor graag hoe de mensen over hun organisatie denken, daarmee kan ik wellicht de organisatie verder helpen.’


Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 05 2019, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.


Dit artikel is voor het laatst aangepast op 16-05-2019


Tanja  Nagel

Geïnterviewd: Tanja Nagel

  • > Commissaris Ernst & Young Nederland
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

  • > Voorzitter Commissarissen Programma Deloitte
  • > Partner Deloitte
  • > Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hottenhuis05v.jpg

Stephanie Hottenhuis (KPMG): 'Jonge leiders worden gelouterd'

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

lees artikel
magazines_artikelen/Ton_van_Veen05v.jpg

Voor Ton van Veen (Jumbo Groep) is robuustheid het grootste goed

Alle zeilen moesten worden bijgezet om de schappen gevuld te houden. De focus van Ton van Veen, cfo van Jumbo Groep Holding, is alweer gericht op de toekomst. ‘Als het moet, kunnen we morgen van koers veranderen.’ De andere kant van de medaille kent hij echter ook – Van Veen houdt toezicht op organisaties die nog out  of business zijn.

lees artikel
magazines_artikelen/Clements05v.jpg

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook