De eerste 100 dagen als coo van Essent
08-04-2020 | Interviewer: Caroline Zegers | Auteur: Emely Nobis
Wie: Suzan Schakenraad
Wat: Sinds december 2019 coo en lid van de raad van bestuur van Essent
Hiervoor was u bij Essent verantwoordelijk voor consumer operations. Hoe anders is uw huidige rol?
‘Ik houd nu veel meer afstand van de dagelijkse uitvoering en zoom bewust uit om vanuit verschillende perspectieven het geheel te kunnen overzien: waar willen we naartoe? Wat is daarvoor nodig? Hoe gaan we dat doen en met wie? Binnen de kaders die ik uitzet, geef ik de directeuren vervolgens de ruimte om hun werk te doen. ’
Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Ik ben vorig jaar in de zomer benaderd voor deze rol. Ik was daar direct heel enthousiast over en ben vanaf dat moment al vanuit een breder perspectief gaan kijken: wat zou ik doen als het mijn verantwoordelijkheid zou zijn? Bij een breed transformatieprogramma dat in die periode liep, heb ik een actieve rol gespeeld, zodat de nieuwe organisatie die er begin oktober stond ook echt mijn organisatie was.’
Hoe heeft u de eerste 100 dagen ervaren?
‘Mijn drijfveer is altijd de zoektocht naar wat er beter kan: zowel in het ontwikkelen van teams als het verbeteren van de resultaten. Natuurlijk komt er ook veel extra veel werk op je af, maar het leuke van deze rol is dat je alles wat je belangrijk vindt of wilt realiseren daadwerkelijk in gang kunt zetten. Daar krijg ik veel energie van.’
Wat ziet u als de belangrijkste uitdaging voor Essent?
‘De energietransitie is een hot topic. Ook al zijn we de grootste energieleverancier, het is een uitdaging om relevant in te blijven en consumenten en bedrijven op een behapbare, betrouwbare en betaalbare manier te blijven helpen met al hun energiekeuzes. Daarvoor is steeds slimmere digitale dienstverlening nodig. En het vraagt ook om goed opgeleide, enthousiaste klantadviseurs en om veel nieuwe monteurs en installateurs – waarvan er op dit moment nog veel te weinig zijn.’
Uw eerste 100 dagen waren nog maar net voorbij toen de COVID-19 crisis uitbrak. Welke impact heeft dat?
‘Het helpt dat we voor alle kantoorfuncties al bijna tien jaar prima vanuit huis kunnen werken. Lastiger is het voor kritieke functies die op kantoor nodig zijn of voor medewerkers die bij klanten over de vloer komen, zoals monteurs van onze servicepartners die op locatie storingen oplossen. Voor zover verantwoord en veilig gebeurt dat nog steeds, conform de richtlijnen van het RIVM. We denken ook actief mee met klanten mee die door deze crisis in de problemen zijn gekomen door betalingsregelingen aan te bieden of het tijdelijk aanpassen van het maandbedrag of de incassodatum. Als voorzitter van het crisisteam gaat nu zo’n 60 procent van mijn tijd naar het managen van alles wat op ons afkomt. Voor de rest is het business as usual. We moeten ons immers ook zo goed mogelijk voorbereiden op de tijd na de crisis.’
Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 04 2020, als onderdeel van de rubriek ‘Komen & Gaan’.