De eerste 100 dagen als coo van Essent

De eerste 100 dagen als coo van Essent

08-04-2020 | Interviewer: Caroline Zegers | Auteur: Emely Nobis

‘Als crisisteamvoorzitter ben ik druk met alles wat nu op ons afkomt’, zegt Suzan Schakenraad over haar eerste honderd dagen als coo van Essent.


Wie: Suzan Schakenraad
Wat: Sinds december 2019 coo en lid van de raad van bestuur van Essent

Hiervoor was u bij Essent verantwoordelijk voor consumer operations. Hoe anders is uw huidige rol?
‘Ik houd nu veel meer afstand van de dagelijkse uitvoering en zoom bewust uit om vanuit verschillende perspectieven het geheel te kunnen overzien: waar willen we naartoe? Wat is daarvoor nodig? Hoe gaan we dat doen en met wie? Binnen de kaders die ik uitzet, geef ik de directeuren vervolgens de ruimte om hun werk te doen. ’  
 



Hoe heeft u zich voorbereid? 
‘Ik ben vorig jaar in de zomer benaderd voor deze rol. Ik was daar direct heel enthousiast over en ben vanaf dat moment al vanuit een breder perspectief gaan kijken: wat zou ik doen als het mijn verantwoordelijkheid zou zijn? Bij een breed transformatieprogramma dat in die periode liep, heb ik een actieve rol gespeeld, zodat de nieuwe organisatie die er begin oktober stond ook echt mijn organisatie was.’  

Hoe heeft u de eerste 100 dagen ervaren? 
‘Mijn drijfveer is altijd de zoektocht naar wat er beter kan: zowel in het ontwikkelen van teams als het verbeteren van de resultaten. Natuurlijk komt er ook veel extra veel werk op je af, maar het leuke van deze rol is dat je alles wat je belangrijk vindt of wilt realiseren daadwerkelijk in gang kunt zetten. Daar krijg ik veel energie van.’  

Wat ziet u als de belangrijkste uitdaging voor Essent? 
‘De energietransitie is een hot topic. Ook al zijn we de grootste energieleverancier, het is een uitdaging om relevant in te blijven en consumenten en bedrijven op een behapbare, betrouwbare en betaalbare manier te blijven helpen met al hun energiekeuzes. Daarvoor is steeds slimmere digitale dienstverlening nodig. En het vraagt ook om goed opgeleide, enthousiaste klantadviseurs en om veel nieuwe monteurs en installateurs – waarvan er op dit moment nog veel te weinig zijn.’  

Uw eerste 100 dagen waren nog maar net voorbij toen de COVID-19 crisis uitbrak. Welke impact heeft dat? 
‘Het helpt dat we voor alle kantoorfuncties al bijna tien jaar prima vanuit huis kunnen werken. Lastiger is het voor kritieke functies die op kantoor nodig zijn of voor medewerkers die bij klanten over de vloer komen, zoals monteurs van onze servicepartners die op locatie storingen oplossen. Voor zover verantwoord en veilig gebeurt dat nog steeds, conform de richtlijnen van het RIVM. We denken ook actief mee met klanten mee die door deze crisis in de problemen zijn gekomen door betalingsregelingen aan te bieden of het tijdelijk aanpassen van het maandbedrag of de incassodatum. Als voorzitter van het crisisteam gaat nu zo’n 60 procent van mijn tijd naar het managen van alles wat op ons afkomt. Voor de rest is het business as usual. We moeten ons immers ook zo goed mogelijk voorbereiden op de tijd na de crisis.’ 

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 04 2020, als onderdeel van de rubriek ‘Komen & Gaan’.

Suzan  Schakenraad

Geïnterviewd: Suzan Schakenraad

  • > COO (Chief operating officer)   Essent
  • > Bestuursdlid   Vereniging Nederlandse Energie-Data Uitwisseling (NEDU)
  • > Commissaris   Energie Data Services Nederland (EDSN)
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

  • > Voorzitter Commissarissen Programma Deloitte
  • > Partner Deloitte
  • > Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hottenhuis05v.jpg

Stephanie Hottenhuis (KPMG): 'Jonge leiders worden gelouterd'

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

lees artikel
magazines_artikelen/Ton_van_Veen05v.jpg

Voor Ton van Veen (Jumbo Groep) is robuustheid het grootste goed

Alle zeilen moesten worden bijgezet om de schappen gevuld te houden. De focus van Ton van Veen, cfo van Jumbo Groep Holding, is alweer gericht op de toekomst. ‘Als het moet, kunnen we morgen van koers veranderen.’ De andere kant van de medaille kent hij echter ook – Van Veen houdt toezicht op organisaties die nog out  of business zijn.

lees artikel
magazines_artikelen/Clements05v.jpg

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook