De eerste honderd dagen als ceo van Damen Shipyards

De eerste honderd dagen als ceo van Damen Shipyards

10-06-2020 | Interviewer: Wassili Bertoen | Auteur: Emely Nobis

‘Als ceo kan ik nu echt gas geven op innovatieve ideeën’, zegt Arnout Damen over zijn eerste honderd dagen als ceo van Damen Shipyards.

Wie: Arnout Damen
Wat: Sinds 1 januari 2020 ceo van Damen Shipyards

U zit sinds 2008 in de board van Damen Shipyards. Hoe anders is deze nieuwe rol? 
‘Hiervoor kon ik in vergaderingen soms een afwachtende houding aannemen. Nu kijkt iedereen naar mij als er besluiten moeten worden genomen. Dat was wel even wennen. Sowieso is de dynamiek anders. Of het nou gaat om de pers, ondernemingsraad, klanten… een ceo wordt door iedereen benaderd en voor van alles gevraagd. Zo was ik uitgenodigd voor een ceo-diner van een aantal banken. Het leek me best interessant om zo een aantal collega’s te ontmoeten, maar dat is natuurlijk voorlopig allemaal van de baan door COVID-19.’



Hoe zag uw onboarding eruit? 
‘De eerste maanden wilde ik alle vestigingen wereldwijd van ons bedrijf bezoeken, maar verder dan Stellendam, Vlissingen en onze werf in de Botlek ben ik – alweer door COVID-19 – niet gekomen. Omdat ik al zo lang in de board zit en directeur operationele zaken en commercieel directeur ben geweest, ken ik de meeste facetten van de bedrijfsvoering wel. Graag had ik nog een masterclass financiën en accountancy voor non-financials gevolgd, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad.’ 

Hoe ziet u uw rol tijdens deze crisis? 
‘Omdat we bedrijven in China hebben, waren we er al vroeg bij betrokken. Toen het virus dichterbij kwam, zaten we al snel op alle fronten in de crisisstand. Als boegbeeld naar binnen en buiten heb ik het op me genomen om iedereen goed geïnformeerd te houden en vooral ook mijn waardering uit te spreken voor de mensen op de werkvloer. Onze core businesss – het bouwen van boten – is gewoon doorgegaan, met de nodige veiligheidsmaatregelen uiteraard.’ 

Wat ziet u als de belangrijkste uitdaging voor Damen Shipyards? 
‘Een eerste aandachtsgebied is verdere verduurzaming. We hebben al elektrische en hybride sleepboten en een met vloeibaar aardgas aangedreven binnenvaartanker gemaakt en we werken met anderen samen in BlueTec, een drijvend platform waarmee getijde-energie kan worden opgewekt. We moeten echter ook de carbon footprint van onze productie verder terugbrengen. Een tweede prioriteit is verbeteren van operational excellence, onder andere door standaardisering en automatisering van het productieproces. Ten derde zetten we in op digitalisering en het 24/7 verbonden zijn met onze schepen. Dat heeft allerlei voordelen. Zo zien we of er onderhoud nodig is en kunnen we een betere service leren én de levensduur van schepen verlengen. Voor rederijen is het nuttig om bijvoorbeeld te zien of een kapitein niet te hard vaart en dus te veel energie verbruikt. Als ceo kan ik nu echt gas geven op innovatieve ideeën op al deze gebieden.’ 

Gaat de transformatie door crisis extra hard? 
‘Op onderdelen wel. Onze leveranciers van onderdelen als motoren en airco’s gingen meestal zelf naar de schepen om alles in te regelen. Nu dat niet mogelijk was, blijkt het op afstand met camera’s ook te gaan. Dat scheelt kosten én is goed voor het milieu. Nog een voorbeeld: sommige salesbijeenkomsten, zoals voortgangsgesprekken, gaan prima via Zoom of Teams. Onze salesmanagers hoeven dus minder te reizen. Dat reisbudgetten omlaag kunnen, scheelt in kosten en is goed voor het milieu.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 06 2020, als onderdeel van de vaste rubriek ‘Komen & Gaan’.


 

Wassili Bertoen

Interviewer: Wassili Bertoen

  • > Managing partner Center for the Edge EMEA Deloitte
  • > Innovation partner Singularity University NL
  • > Innovation partner TEDxAmsterdam
  • > Guest Lecturer Innovation Management Rotterdam School of Management

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/rt_vattenfall06v.jpg

De kracht van de logistieke keten

Versnelling van verduurzaming is nodig. Hoe staan marktpartijen binnen de logistieke sector hier tegenover? ‘Zodra een partij binnen het ecosysteem niet thuis geeft, gaat verduurzamen niet werken.’

lees artikel
magazines_artikelen/rt_deloitte06v.jpg

Deze drie topvrouwen zien een ‘cut the crap-mentaliteit’ ontstaan

De crisis zorgt voor nieuw licht op risicomanagement en de kracht van purpose, concluderen bestuurders van APG, ABN AMRO en Achmea in een gesprek over leidinggeven in crisistijd. ‘De crisis heeft laten zien dat de strategie klopt, maar dat de executie veel sneller en beter kan.’

lees artikel
magazines_artikelen/CM06v.jpg

Jeroen van Glabbeek en Martin van Pernis: 'We willen toe naar conversational commerce'

Techbedrijf CM.com is een snelle groeier in conversational commerce. Oprichter en ceo Jeroen van Glabbeek en president-commissaris Martin van Pernis introduceren het snel groeiende bedrijf: ‘Bedrijven willen op dezelfde manier met mensen communiceren als mensen onderling. Die oplossing leveren wij.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook