De eerste honderd dagen als ceo van Damen Shipyards

De eerste honderd dagen als ceo van Damen Shipyards

10-06-2020 | Interviewer: Wassili Bertoen | Auteur: Emely Nobis

‘Als ceo kan ik nu echt gas geven op innovatieve ideeën’, zegt Arnout Damen over zijn eerste honderd dagen als ceo van Damen Shipyards.

Wie: Arnout Damen
Wat: Sinds 1 januari 2020 ceo van Damen Shipyards

U zit sinds 2008 in de board van Damen Shipyards. Hoe anders is deze nieuwe rol? 
‘Hiervoor kon ik in vergaderingen soms een afwachtende houding aannemen. Nu kijkt iedereen naar mij als er besluiten moeten worden genomen. Dat was wel even wennen. Sowieso is de dynamiek anders. Of het nou gaat om de pers, ondernemingsraad, klanten… een ceo wordt door iedereen benaderd en voor van alles gevraagd. Zo was ik uitgenodigd voor een ceo-diner van een aantal banken. Het leek me best interessant om zo een aantal collega’s te ontmoeten, maar dat is natuurlijk voorlopig allemaal van de baan door COVID-19.’


Hoe zag uw onboarding eruit? 
‘De eerste maanden wilde ik alle vestigingen wereldwijd van ons bedrijf bezoeken, maar verder dan Stellendam, Vlissingen en onze werf in de Botlek ben ik – alweer door COVID-19 – niet gekomen. Omdat ik al zo lang in de board zit en directeur operationele zaken en commercieel directeur ben geweest, ken ik de meeste facetten van de bedrijfsvoering wel. Graag had ik nog een masterclass financiën en accountancy voor non-financials gevolgd, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad.’ 

Hoe ziet u uw rol tijdens deze crisis? 
‘Omdat we bedrijven in China hebben, waren we er al vroeg bij betrokken. Toen het virus dichterbij kwam, zaten we al snel op alle fronten in de crisisstand. Als boegbeeld naar binnen en buiten heb ik het op me genomen om iedereen goed geïnformeerd te houden en vooral ook mijn waardering uit te spreken voor de mensen op de werkvloer. Onze core businesss – het bouwen van boten – is gewoon doorgegaan, met de nodige veiligheidsmaatregelen uiteraard.’ 

Wat ziet u als de belangrijkste uitdaging voor Damen Shipyards? 
‘Een eerste aandachtsgebied is verdere verduurzaming. We hebben al elektrische en hybride sleepboten en een met vloeibaar aardgas aangedreven binnenvaartanker gemaakt en we werken met anderen samen in BlueTec, een drijvend platform waarmee getijde-energie kan worden opgewekt. We moeten echter ook de carbon footprint van onze productie verder terugbrengen. Een tweede prioriteit is verbeteren van operational excellence, onder andere door standaardisering en automatisering van het productieproces. Ten derde zetten we in op digitalisering en het 24/7 verbonden zijn met onze schepen. Dat heeft allerlei voordelen. Zo zien we of er onderhoud nodig is en kunnen we een betere service leren én de levensduur van schepen verlengen. Voor rederijen is het nuttig om bijvoorbeeld te zien of een kapitein niet te hard vaart en dus te veel energie verbruikt. Als ceo kan ik nu echt gas geven op innovatieve ideeën op al deze gebieden.’ 

Gaat de transformatie door crisis extra hard? 
‘Op onderdelen wel. Onze leveranciers van onderdelen als motoren en airco’s gingen meestal zelf naar de schepen om alles in te regelen. Nu dat niet mogelijk was, blijkt het op afstand met camera’s ook te gaan. Dat scheelt kosten én is goed voor het milieu. Nog een voorbeeld: sommige salesbijeenkomsten, zoals voortgangsgesprekken, gaan prima via Zoom of Teams. Onze salesmanagers hoeven dus minder te reizen. Dat reisbudgetten omlaag kunnen, scheelt in kosten en is goed voor het milieu.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 06 2020, als onderdeel van de vaste rubriek ‘Komen & Gaan’.


 

Wassili Bertoen

Interviewer: Wassili Bertoen

  • > Managing partner Center for the Edge EMEA Deloitte
  • > Innovation partner Singularity University NL
  • > Innovation partner TEDxAmsterdam
  • > Guest Lecturer Innovation Management Rotterdam School of Management

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

Bart Leurs (Rabobank): 'Volledige transparantie over klantdata'

Bart Leurs (Rabobank): 'Volledige transparantie over klantdata'

De Nederlandse financiële sector beheert een enorme berg klantinformatie. Bart Leurs, chief information & technology officer van Rabobank, over de kansen en de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Ethiek rondom data is een van de thema’s waarop Leurs wil excelleren. ‘We hebben in een manifest vastgelegd hoe we willen omgaan met data van klanten.’

lees artikel
Kitty Koelemeijer: 'Angst zorgt voor een rem op gewenst gedrag'

Kitty Koelemeijer: 'Angst zorgt voor een rem op gewenst gedrag'

Lange tijd lag de focus van het bedrijfsleven op het efficiënt maken van bedrijfsprocessen en het vergroten van winst. Onze tijd vraagt om een nieuw verhaal waarin verantwoord leiderschap centraal staat. Leen Paape gaat hierover in gesprek met Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit en directeur Center for Marketing and Supply Chain Management.

lees artikel
De energietransitie vergt anders denken en anders werken

De energietransitie vergt anders denken en anders werken

De energietransitie zorgt voor ongekende veranderingen in de bedrijfsstructuur van alle betrokken spelers, concluderen drie bestuurders van Microsoft, Alliander en TenneT in een gesprek over leidinggeven in tijden van verandering. ‘De technologie is er, de toepassing vraagt om een andere attitude.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook