De eerste 100 dagen als cfo van Nedap

De eerste 100 dagen als cfo van Nedap

30-09-2020 | Interviewer: Wassili Bertoen | Auteur: Ellis Bloembergen

'Als cfo moest ik direct de diepte in', zegt Daniëlle van der Sluijs over haar eerste honderd dagen als cfo van Nedap. 

Wie: Daniëlle van der Sluijs
Wat: Sinds maart 2020 cfo en lid van de raad van bestuur van Nedap

Hoe heeft u de eerste honderd dagen ervaren?
‘Die zijn natuurlijk anders gelopen dan ik had gedacht. Ik zat hier net een week toen we vanwege de COVID-pandemie vanuit huis moesten werken. Dat had voordelen. Als directie hebben we snel leren samenwerken en prioriteiten gesteld. Omdat het welzijn van onze medewerkers vanaf begin af aan voorop stond, was dat voor mij een kans om al heel snel dichtbij de mensen te komen - ook al was dat op afstand. Er waren ook nadelen: Normaal gesproken bruist het bij Nedap van de energie. Die moest ik al snel missen. Ik had graag kennis willen maken met onze business units, hoe werkt onze technologie, hoe steekt de markt in elkaar. Ik had ook graag onze klanten willen bezoeken. Daar was door COVID geen tijd voor. Als cfo
moest ik direct de diepte in, op afstand, en samen met de overige directieleden de continuïteit van het ons bedrijf bewaken.


Was uw leiderschapsstijl anders door corona?
‘Ja, ik ben iemand die eerst veel luistert en wil weten wat er speelt. Door de coronacrisis was er minder tijd voor reflectie en moest er vooral snel geschakeld worden. Als directie hebben we al snel geformuleerd tot welke mogelijke scenario’s het coronavirus zou kunnen leiden en welke keuzes we dan zouden maken. We besloten bijvoorbeeld om het dividend over 2019 in te trekken. Aandeelhouders hadden daar begrip voor. Tevens investeren we nu al in markten waarop we denken te acceleren als de crisis voorbij is.

Welke kansen ziet Nedap?
‘Nedap heeft technologische oplossingen voor verschillende sectoren. We zijn actief in zeven verschillende markten, waaronder healthcare, retail en livestock. De retail is hard geraakt, maar deze sector realiseert zich ook dat ze aan de slag moeten met hun omnichannel-strategie. Kledingwinkels moeten beter inspelen op online verkoop en voorraadmanagement. Nedap biedt daarvoor technologische oplossingen. Door de investeringen die we nu doen, kunnen wij zodra de markt herstelt is, samen met de klanten in de retail, kansen pakken. 

Welke ervaringen uit uw vorige functies komen van pas bij uw huidige functie?
‘Ik ben blij met mijn brede ervaring. Eerder vervulde ik financiële functies bij Numico, Crucell, het Havenbedrijf Rotterdam en ForFarmers. Dat waren allemaal bedrijfstakken waarin Nedap ook opereert. Dankzij mijn eerdere werkgevers heb ik leren samenwerken met verschillende soorten mensen van diverse nationaliteiten.’

Hoe heeft u zich op deze functie voorbereid?
‘Nedap heeft een uitzonderlijke bedrijfscultuur. De medewerker staat centraal in de organisatie en er is ruimte voor ondernemingsschap en eigen beslissingen nemen. Zo kent de organisatie geen vakantiedagen-regeling. Medewerkers nemen vrije dagen op als ze dat nodig hebben. De medewerkers hebben veel eigen verantwoordelijkheid en zijn daardoor ook zeer betrokken. Ik heb vooraf veel gesprekken gevoerd met mensen om me daar een beeld van te vormen. Het is als directie zoeken naar de juiste balans. Een bijzondere bedrijfscultuur is mooi en crucial voor het success van Nedap, maar tegelijkertijd zijn we ook een beursgenoteerd bedrijf en moeten ons dus houden aan bepaalde regelgeving.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 08 2020, als onderdeel van de vaste rubriek 'Komen & Gaan.'

Daniëlle van der Sluijs

Geïnterviewd: Daniëlle van der Sluijs

  • > CFO (Chief financial officer)   Nedap
Wassili Bertoen

Interviewer: Wassili Bertoen

  • > Managing partner Center for the Edge EMEA Deloitte
  • > Innovation partner Singularity University NL
  • > Innovation partner TEDxAmsterdam
  • > Guest Lecturer Innovation Management Rotterdam School of Management

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Fouladi03v.jpg

Hoe Babak Fouladi KPN digitaliseert

De nieuwste generatie mobiel internet stelt telecombedrijf KPN in staat slimme, soms futuristisch aandoende diensten te ontwikkelen voor de zakelijke markt. Tegelijkertijd transformeert KPN zelf tot volledig digitaal concern. Chief technology & digital officer Babak Fouladi: ‘Dat is een uitdaging met onze lange historie als niet-digitale telecommaatschappij.’

lees artikel
magazines_artikelen/Graaf03v.jpg

Kees van der Graaf: 'Shared value creëren ondanks dilemma’s'

In een klein tentje in de Rocky Mountains ontdekte Kees van der Graaf zijn persoonlijke purpose. De oud-Unilever-bestuurder en meervoudig commissaris pleit voor stakeholdermanagement en shared value, juist in coronatijd. ‘Betaal je gewoon de rekeningen van je leveranciers niet meer, of ga je met elkaar in dialoog over een coulanceregeling?’

lees artikel
magazines_artikelen/Purpose03v.jpg

Young Captain Award-finalisten zien purpose als standaard

De drie jonge leiders aan de rondetafel van Management Scope zijn finalist van de Young Captain Award 2020 en vinden alle drie de samensmelting van commerciële en maatschappelijke belangen vanzelfsprekend. ‘Het businessresultaat is de uitkomst van het handelen naar je purpose.’ Offers brengen hoort er ook bij, zeker in crisistijd.

lees artikel
Management Scope

Geïnteresseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook