De eerste 100 dagen als cfo van Renewi

De eerste 100 dagen als cfo van Renewi
Annemieke den Otter over haar eerste honderd dagen als cfo van Renewi: ‘De gerichtheid op duurzaamheid motiveert me extra.’

Wie: Annemieke den Otter
Wat: Sinds 1 juni cfo van recyclingbedrijf Renewi
Geïnterviewd door: Mohamed Bouker, partner bij Deloitte

U heeft gewerkt in verschillende organisaties en sectoren. Waarom nu Renewi?
‘De cfo-rol is niet wezenlijk anders, maar mij motiveert extra dat Renewi is gericht op maatschappelijke impact en duurzaamheid. We verwerken tussen de 12 en 13 miljoen ton afval per jaar en kunnen daarvan zelf al bijna 70 procent recyclen tot secundaire grondstoffen. Dat willen we nog verder opschalen. Bovendien, en dat is een echte gamechanger, wordt de kwaliteit van deze herbruikbare materialen steeds beter. Onze techniek om te sorteren en te upcyclen is inmiddels dusdanig goed dat we zelfs kunnen concurreren met virgin materials. Zo maakt Playmobil z’n duurzame speelgoedlijn Wiltopia van plastics die wij terugwinnen uit afgedankte koelkasten. Dat betekent echt iets voor de circulariteit, want kinderspeelgoed moet aan de hoogste kwaliteits- en veiligheidseisen voldoen.’ 

Hoe verliep uw onboarding?
‘Ik ben langs heel veel sites in binnen- en buitenland geweest. Die zijn vaak gespecialiseerd in een specifieke afvalstroom: van matrassen en hout tot kunststof en organische reststromen. Ik wilde het gezien hebben voordat reizen door corona eventueel weer lastig zou worden. Bovendien is het na je inwerkperiode vaak lastig om tijd vrij te maken voor dit soort werkbezoeken. Daarnaast heb ik vooral met veel mensen gesproken, van de mevrouw van de kantine tot de voorzitter van de board, om een goed gevoel te krijgen van de cultuur. Mij viel op dat mensen hier heel nuchter en tegelijk trots en gepassioneerd zijn voor wat we doen als recyclingbedrijf.’

Na een reeks andere financiële functies werd u bij Ordina voor het eerst cfo. Vanwaar de keuze voor die rol?
‘Ik werkte er al een paar jaar als financieel directeur corporate toen Jolanda Poots-Bijl, indertijd de cfo, naar Van Oord overstapte. Ik was een paar weken eerder bevallen van mijn tweede kind, maar zij geloofde in mij en heeft me gepusht om ervoor te gaan. Dat heb ik altijd onthouden en dat ben ik zelf ook gaan doen. Iemand met talent, een goed stel hersens en de juiste houding zal ik stimuleren om zich te stretchen en zich sneller te ontwikkelen dan diegene misschien zelf zou doen of voor mogelijk zou houden.’

Als cfo bent u een rolmodel voor andere vrouwen. Hoe creëer je in zo’n positie een goede werk-privébalans?
‘Het is nu eenmaal zo dat je er op een aantal momenten in de maand of het jaar echt moet staan. In deze periodes ga ik op tijd naar bed, drink ik geen alcohol, eet ik gezond en schrap ik sociale afspraken uit mijn agenda. Daarin ben ik best gedisciplineerd en streng. Na zo’n peak performance schakel ik weer af en kunnen die leuke dingen wel weer. Ook voor mijn team vind ik het net zo belangrijk dat ze de tijd nemen om te herstellen. Zo stuur ik ze op zaterdagochtend dan ook geen lange to do-lijst voor de aankomende week, want ook zij moeten bijkomen en maandag weer fris aan de start staan. En als het een keer toch moet, bijvoorbeeld in zo’n piekperiode, dan kondig ik dat van tevoren aan.’

Hoe wilt u de cfo-functie te zijner tijd achterlaten? Wanneer heeft u het goed gedaan?
‘De komende tijd wil ik vooral de interne processen van de financiële afdeling upgraden en veel verder digitaliseren. En verder vind ik het belangrijk ervoor te zorgen dat er een goede opvolger is die weer eigen accenten gaat leggen, want dat is van belang voor de groei en de continuïteit van de organisatie.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 01 2023, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen & Gaan.'

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 14-12-2022

facebook