De eerste 100 dagen als cfo van de Volksbank

De eerste 100 dagen als cfo van de Volksbank
Over zijn eerste honderd dagen als cfo van de Volksbank, zegt André Haag het volgende: ‘Dat onderlinge chemie klopt gaf de doorslag.’

Wie: André Haag
Wat: Sinds 1 augustus 2022 cfo van de Volksbank
Geïnterviewd door: Willem Blom, partner bij Deloitte

U heeft ruim 20 jaar ervaring in met name de internationale bancaire wereld. Vanwaar de keuze voor de Volksbank?
‘Gedurende mijn loopbaan ben ik steeds meer gaan nadenken over de vraag hoe ik echt impact kan maken via het bankwezen en kan bijdragen aan de maatschappij. En ook hoe ik duurzaamheid actief kan stimuleren. Social banking vind ik inspirerend omdat ik daarbij mijn kennis en vaardigheden als cfo kan combineren met het maken van sociale impact. Dat past heel goed bij de Volksbank, die voorloper wil zijn bij het creëren van bankdiensten die focussen op rechtvaardigheid, diversiteit en inclusie.’ 

De Volksbank, nog steeds volledig in staatshanden, komt uit een onrustige periode met de nodige bestuurswisselingen. Hoe kreeg u tijdens uw due diligence vooraf het vertrouwen dat u in deze functie kunt slagen?
‘Het was geen overhaaste beslissing. Naast het uitwisselen van het gebruikelijke due diligence-proces hebben we veel tijd genomen om elkaar te leren kennen. In mijn gesprekken met de raad van commissarissen, het leiderschapsteam, de toezichthouders en NLFI (De staat der Nederlanden heeft de aandelen van de Volksbank N.V. overgedragen aan NLFI, red.) werd ik positief verrast door de betrokkenheid, het wederzijdse respect en de transparante dialoog over het bedrijfsmodel, de transitie die de bank doormaakt en de strategie voor de komende jaren. Als je het daarover eens bent, geeft dat al veel vertrouwen. Daarnaast klopt de onderlinge chemie binnen het bestuur. Dat gaf uiteindelijk de doorslag.’

Hoe verliep uw onboarding?
‘Het formele inwerkprogramma was uitgebreid, gestructureerd en vergelijkbaar met dat van andere banken. Daarnaast waren er veel gesprekken over de sociale missie van de bank: hoe definiëren we die missie en hoe komt dat terug in onze bancaire producten? Dit was opnieuw een bevestiging van mijn keuze.
Het verhaal van de Volksbank om het businessmodel te verbeteren, spreekt me aan. Bovendien zag ik dat het echt is en geen marketingverhaal. Daarbij is het vooral een uitdaging om die sociale missie in balans te brengen met onze financiële positie. Je kunt nooit beide kanten in ge- lijke mate maximaliseren. De balans daarin vinden vind ik belangrijk en intellectueel uitdagend.’

Hoe kunt u vanuit uw financiële rol bijdragen aan het vinden van die balans?
‘We hebben over het land verspreid meer dan 600 filialen, ook in heel afgelegen gebieden. Gelijke kansen voor iedereen in de samenleving om financiële producten en diensten te verkrijgen is kenmerkend voor waar de Volksbank, ook historisch gezien, voor staat. Zo is het een bewuste keuze om naast digitaal ook met onze vestigingen persoonlijk en dichtbij te zijn zodat we iedereen toegang kunnen geven tot onze diensten en adviezen. Natuurlijk weegt dat door op onze kosten-batenverhouding. Dankzij een grondige integrale financiële planning met een centrale ICT-backbone doen we voortdurend investeringen in ons productaanbod om onze klantervaring verder te optimaliseren. Zo kunnen wij ons bedrijfsmodel en onze efficiëntieverhoudingen verder standaardiseren en automatiseren. Wij omarmen diversiteit, zowel bij de werving van onze medewerkers als bij het aantrekken van onze klanten door elkaars verschillen in achtergronden ongeacht leeftijd, geslacht, ras en gezondheidsstatus te erkennen en te respecteren. Uiteraard met inachtneming van de wet- en regelgeving voor klantintegriteit.’ 

Dit interview is gepubliceerd in Management Scope 02 2023, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen & Gaan.'

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 07-02-2023

facebook