Bram Schot: stevige stijger in de Top-100 Commissarissen 2023
14-12-2022 | Auteur: Marike van Zanten
Mocht de directiebolide ter sprake komen bij zijn commissariaten, dan weet Bram Schot waar hij het over heeft, als voormalig topman van Audi en oud-ceo van Mercedes-Benz Italië. Een kosmopoliet met benzine én ondernemersbloed in de aderen, die jarenlang de wereld over reisde voor de top van de Duitse automobielsector: eerst bijna een kwart eeuw voor Daimler, vanaf 2011 voor het Volkswagen- concern.
Met Gerard Kleisterlee door Italië scheuren
De appel viel niet ver van de boom voor de geboren Rotterdammer. Zijn vader was lid van de raad van bestuur van vrachtwagenfabrikant DAF Trucks, waar Schot junior als stagiair bedrijfskunde zijn afstudeeropdracht deed. Hij begon zijn loopbaan als managementtrainee bij ABN AMRO, maar het bankwezen was hem te tam. De dynamiek in het Daimler-concern paste hem beter: hij bekleedde er niet alleen managementposities, maar fungeerde er ook als een soort strategische vliegende kiep. Schot leerde veel van Daimler-topman Jürgen Schrempp. ‘Je had nooit het gevoel dat je met mijnheer Schrempp sprak. Altijd op ooghoogte’, vertelde hij in Het Financieele Dagblad. Zijn baan bracht ook een prachtige perk met zich mee: het rijden van de Mille Miglia, de legendarische klassiekerrace door Italië, in een Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (met vleugeldeuren) uit het museum van de autofabrikant. Samen met toenmalig Philips-topman Gerard Kleisterlee, aan wie hij grootmoedig het grootste deel van de rit het stuur afstond.
Vertrouwen herwinnen na dieselschandaal
Bij het Volkswagen-concern klimt Schot in zeven jaar tijd naar de top: in 2018 treedt hij als cco toe tot het bestuur, waarin hij de enige buitenlander is. Hij wordt ook benoemd tot chairman & ceo topman van Audi. Het bedrijf met 90.000 medewerkers is toe aan een grote onderhoudsbeurt: Schot moet het vertrouwen zien te herwinnen na het dieselschandaal, doorbreekt de hiërarchische cultuur en snijdt voor 15 miljard euro in de kosten, onder meer door het schrappen van de 30 procent duurdere nachtploeg in de Audi-fabriek in het Duitse Ingolstadt. ‘Ja, dat was pijnlijk, natuurlijk was dat pijnlijk. Maar het was nodig om de transformatie naar elektrisch rijden te bekostigen. En die transformatie staat’, zei hij in Trouw, toen hij al na twee jaar afscheid nam als Audi- topman en Volkswagen-bestuurder, naar eigen zeggen uit vrije wil.
Deurtje verder?
Schot werd vervolgens non-executive bij Shell, bekleedt daarnaast een groot aantal adviesrollen (onder meer bij TomTom waar hij zich ‘om persoonlijke redenen’ terugtrok uit een al aangekondigd commissariaat en bij investeerder Carlyle) en is professor leadership & strategic management aan Università Bocconi in Milaan. Sinds voorjaar 2022 is Schot ook commissaris bij lichtbedrijf Signify. Zou zijn ervaring met het dieselschandaal niet ook goed van pas komen in de raad van commissarissen van voormalig moeder Philips, die momenteel worstelt met de slaapapneucrisis?
Dit artikel is voor het laatst aangepast op 14-12-2022