Data zet beloning ceo in perspectief

Data zet beloning ceo in perspectief

27-05-2019 Auteur: Aniel Mahabier | Beeld: Lien Geeroms |

Aandeelhouders laten zich meer dan ooit horen over de strategie van de onderneming. Zeker de beloning van bestuurders heeft de aandacht. Corporate governance analytics – het vakgebied van CGLytics - helpt om de feiten van de meningen te scheiden rond het beloningsbeleid. Dat is ook geen overbodige luxe: data tonen dat aandeelhouders zich best terecht zorgen maken.


In de afgelopen jaren spraken aandeelhouders zich steeds nadrukkelijker uit tijdens Algemene Vergaderingen van Aandeelhouders (AVA’s). In 2018 bereikte het gemiddelde aantal uitgebrachte stemmen op de AVA’s van AEX-bedrijven een recordniveau van 72,4 procent. Nog niet eerder stemden aandeelhouders zo massaal over de onderwerpen die hen bezighouden. Op afstand het belangrijkste onderwerp: de beloning van bestuurders. Over 2019 zijn de cijfers nog niet helemaal compleet, maar hetzelfde beeld tekent zich af.


Beloning van bestuurders
Wat zeggen de data? Het beloningsbeleid en zeker de afstemming van de beloning op de presentaties houdt de gemoederen van aandeelhouders bezig. Het gemiddelde percentage stemmen tegen het beloningsbeleid van alle Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen steeg in 2018 tot 16,5 procent. Dat is meer dan het dubbele van het gemiddelde van de jaren 2015, 2016 en 2017. Ook de media besteden steeds meer aandacht aan het beloningsbeleid van ondernemingen. Dit alles samen vormt een goede reden aanpassingen aan het remuneratiebeleid zeer serieus te nemen). De aandacht voor de beloning past in de ontwikkeling van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ondernemingen moeten kunnen aangeven hoe de beloning van de ceo bijdraagt aan de lange termijnwaardecreatie. Ook moeten ze bereid zijn hun prestaties op dit gebied te bespreken. In de gewijzigde corporate governance code is de openbaarmaking van de verhouding tussen de beloning van ceo’s en de gemiddelde werknemer bijvoorbeeld al verplicht gesteld. De wetgeving zal naar verwachting spoedig volgen.


Pay for performance
Belangrijke indicator voor waardecreatie op lange termijn is pay for performance, ofwel de verhouding tussen beloning en prestaties. Daar valt nog veel te doen voor ondernemingen. Data van CGLytics laat zien dat de financiële prestaties van bedrijven en beloningen van hun ceo’s slecht op elkaar zijn afgestemd. 44 procent van de 25 AEX-bedrijven heeft - gemeten over boekjaar 2017 - een onjuiste balans tussen beloning en prestaties. De beloning van de ceo is hoger dan verwacht op basis van de prestaties van de onderneming. Over een periode van drie jaar, 2015-2017, is dit 38 procent. Goed nieuws is er ook. AEX-bedrijven vonden in de afgelopen vijf jaar een betere mix tussen vaste, kortetermijn- en langetermijnbonussen in hun remuneratiebeleid voor bestuurders. Het gemiddelde basissalaris en de langetermijnbonus steeg, de omvang van de kortetermijnbonussen daalde. Een vaste compensatie en langetermijnbonus doen, zo wordt algemeen wel aangenomen, meer recht aan de wens aan langetermijnwaardecreatie van stakeholders.


Data geeft inzicht
Data biedt dus belangrijke inzichten; niet alleen voor aandeelhouders. Niet voor niets zet een toenemend aantal bestuurders, toezichthouders renumeratiecommissies en investeerders corporate governance data in om het beloningsbeleid te toetsen. Data helpt bij het bepalen van een adequate beloningsstructuur en maakt het mogelijk om de feiten van de meningen te onderscheiden.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook