Data zet beloning ceo in perspectief

Data zet beloning ceo in perspectief

27-05-2019 Auteur: Aniel Mahabier | Beeld: Lien Geeroms |

Aandeelhouders laten zich meer dan ooit horen over de strategie van de onderneming. Zeker de beloning van bestuurders heeft de aandacht. Corporate governance analytics – het vakgebied van CGLytics - helpt om de feiten van de meningen te scheiden rond het beloningsbeleid. Dat is ook geen overbodige luxe: data tonen dat aandeelhouders zich best terecht zorgen maken.


In de afgelopen jaren spraken aandeelhouders zich steeds nadrukkelijker uit tijdens Algemene Vergaderingen van Aandeelhouders (AVA’s). In 2018 bereikte het gemiddelde aantal uitgebrachte stemmen op de AVA’s van AEX-bedrijven een recordniveau van 72,4 procent. Nog niet eerder stemden aandeelhouders zo massaal over de onderwerpen die hen bezighouden. Op afstand het belangrijkste onderwerp: de beloning van bestuurders. Over 2019 zijn de cijfers nog niet helemaal compleet, maar hetzelfde beeld tekent zich af.


Beloning van bestuurders
Wat zeggen de data? Het beloningsbeleid en zeker de afstemming van de beloning op de presentaties houdt de gemoederen van aandeelhouders bezig. Het gemiddelde percentage stemmen tegen het beloningsbeleid van alle Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen steeg in 2018 tot 16,5 procent. Dat is meer dan het dubbele van het gemiddelde van de jaren 2015, 2016 en 2017. Ook de media besteden steeds meer aandacht aan het beloningsbeleid van ondernemingen. Dit alles samen vormt een goede reden aanpassingen aan het remuneratiebeleid zeer serieus te nemen). De aandacht voor de beloning past in de ontwikkeling van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ondernemingen moeten kunnen aangeven hoe de beloning van de ceo bijdraagt aan de lange termijnwaardecreatie. Ook moeten ze bereid zijn hun prestaties op dit gebied te bespreken. In de gewijzigde corporate governance code is de openbaarmaking van de verhouding tussen de beloning van ceo’s en de gemiddelde werknemer bijvoorbeeld al verplicht gesteld. De wetgeving zal naar verwachting spoedig volgen.


Pay for performance
Belangrijke indicator voor waardecreatie op lange termijn is pay for performance, ofwel de verhouding tussen beloning en prestaties. Daar valt nog veel te doen voor ondernemingen. Data van CGLytics laat zien dat de financiële prestaties van bedrijven en beloningen van hun ceo’s slecht op elkaar zijn afgestemd. 44 procent van de 25 AEX-bedrijven heeft - gemeten over boekjaar 2017 - een onjuiste balans tussen beloning en prestaties. De beloning van de ceo is hoger dan verwacht op basis van de prestaties van de onderneming. Over een periode van drie jaar, 2015-2017, is dit 38 procent. Goed nieuws is er ook. AEX-bedrijven vonden in de afgelopen vijf jaar een betere mix tussen vaste, kortetermijn- en langetermijnbonussen in hun remuneratiebeleid voor bestuurders. Het gemiddelde basissalaris en de langetermijnbonus steeg, de omvang van de kortetermijnbonussen daalde. Een vaste compensatie en langetermijnbonus doen, zo wordt algemeen wel aangenomen, meer recht aan de wens aan langetermijnwaardecreatie van stakeholders.


Data geeft inzicht
Data biedt dus belangrijke inzichten; niet alleen voor aandeelhouders. Niet voor niets zet een toenemend aantal bestuurders, toezichthouders renumeratiecommissies en investeerders corporate governance data in om het beloningsbeleid te toetsen. Data helpt bij het bepalen van een adequate beloningsstructuur en maakt het mogelijk om de feiten van de meningen te onderscheiden.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06v.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook