Erwin Hoogeveen (Fugro): 'We hebben te maken met lastige vraagstukken'
26-03-2020 | Interviewer: Stefan Duran | Auteur: Emely Nobis
Fugro opereert wereldwijd. Pakt u de COVID-19-crisis ook wereldwijd aan?
‘Een paar maanden geleden, toen het nog vooral leek te gaan om een incident met impact voor onze locatie in de Wuhan-provincie, hebben we meteen een crisisteam opgericht en allerlei restricties opgelegd en adviezen gegeven. Inmiddels gaat het in China beter, maar worden alle andere locaties en vestigingen geraakt. Vanaf begin maart overleggen we dagelijks en sturen we dagelijks instructies rond over hoe iedereen zich moet gedragen. Die gelden wereldwijd, ook al zijn de normen en waarden of de manier van werken elders soms anders dan in Nederland. Niemand mag meer reizen als het niet business critical voor de operatie is en in de landen waar een thuiswerkadvies geldt, wordt dit strikt nageleefd.’
Kunnen medewerkers in de buitendienst aan het werk blijven?
‘Met de nodige voorzorgsmaatregelen lukt dat tot nog toe aardig. Zo zijn onze teams op de schepen normaal gesproken tot maximaal 60 dagen achter elkaar op zee. Nu hebben we ze gevraagd nog een extra reis te doen. Het voordeel is dat zij al in een soort quarantaine zitten, zolang niemand aan wal komt en niemand aan boord corona heeft. Daarbij speelt mee dat een wisseling van crew nu de nodige voeten in aarde heeft. Als de schepen al een haven mogen binnenvaren, kan door de vliegrestricties waarschijnlijk sowieso voorlopig niemand naar z’n thuisland. Het betekent helaas wel dat die mensen – zo’n 1.000 in totaal – niet naar huis kunnen als er iets met een dierbare gebeurt.’
Is er binnen de raad van bestuur veel discussie over de keuzes die gemaakt moeten worden?
‘De veiligheid en het welzijn van onze medewerkers en onze klanten staan altijd op één. Discussie is er vooral over een aantal morele dilemma’s. Welke verantwoordelijkheid hebben we en hoe ver gaan we daarin? Hoe gaan we om met mensen van wie een tijdelijk contract afloopt? Hoe gaan we om met nieuwe medewerkers die op 1 april beginnen bij Fugro? Zzp’ers en consultants die we inhuren? Dit zijn lastige vraagstukken waar we nu mee te maken hebben.
Biedt deze crisis ook kansen? Welke lessen trekt u eruit voor de toekomst?
‘We leren nu dat reizen naar verschillende landen en regio’s, wat we veel doen, lang niet altijd nodig is. Onze ceo heeft onlangs 300 mensen toegesproken via Microsoft Teams: dat werkt perfect. Dichter bij huis zie ik niet in waarom we in Nederland nog elke dag in de file zouden staan, nu thuiswerken zo goed blijkt te functioneren. Ik pleit er niet voor om en masse de hele week thuis te werken, maar we kunnen er wel veel relaxter mee omgaan.’
Wat heeft u in de afgelopen tijd positief verrast?
‘Het saamhorigheidsgevoel en de creativiteit van de medewerkers. Zo zijn er nu overal collega’s die samen virtueel koffiedrinken. Het leuke is dat je dat ook met collega’s uit Singapore of Hongkong kunt doen. Vanuit human resources-perspectief vind ik wel dat we de mentale gezondheid van onze medewerkers goed in de gaten moeten houden. Vooral singles hebben het soms zwaar, want die zien in deze tijd niemand. Mijn team laat hen nu weten als er andere singles in hun buurt wonen. Dan kunnen ze – met inachtneming van de nodige afstand – elkaar treffen. Daar wordt inderdaad gebruik van gemaakt. We realiseren ons ook dat mensen extra stress hebben omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Daardoor zijn ze geneigd te veel tijd aan het werk te besteden en te weinig aan hun gezin of zichzelf. We werkten al samen met Workplace Options, een bedrijf dat medewerkers helpt met persoonlijke of werkgerelateerde problemen die hun werkprestaties, gezondheid, mentale en emotionele welzijn kunnen beïnvloeden. Daar wordt nu extra veel gebruik van gemaakt.’
In deze uitzonderlijke periode interviewen de auteurs van Management Scope bestuurders vanuit verschillende invalshoeken over hoe zij met deze crisis omgaan, en bundelen wij al deze artikelen onder de noemer #tacklecorona.