Erwin Hoogeveen (Fugro): 'We hebben te maken met lastige vraagstukken'

Erwin Hoogeveen (Fugro): 'We hebben te maken met lastige vraagstukken'

26-03-2020 | Interviewer: Stefan Duran | Auteur: Emely Nobis

Hoe ga je als HR-verantwoordelijke om met de huidige coronacrisis? In deze serie interviews bevraagt Stefan Duran, branch head Benelux bij verzekeraar elipsLife, verschillende bestuurders over hun rol en visie in deze uitzonderlijke omstandigheden. Nu: Erwin Hoogeveen, chro bij bodemonderzoeker Fugro. 


Fugro opereert wereldwijd. Pakt u de COVID-19-crisis ook wereldwijd aan? 
‘Een paar maanden geleden, toen het nog vooral leek te gaan om een incident met impact voor onze locatie in de Wuhan-provincie, hebben we meteen een crisisteam opgericht en allerlei restricties opgelegd en adviezen gegeven. Inmiddels gaat het in China beter, maar worden alle andere locaties en vestigingen geraakt. Vanaf begin maart overleggen we dagelijks en sturen we dagelijks instructies rond over hoe iedereen zich moet gedragen. Die gelden wereldwijd, ook al zijn de normen en waarden of de manier van werken elders soms anders dan in Nederland. Niemand mag meer reizen als het niet business critical voor de operatie is en in de landen waar een thuiswerkadvies geldt, wordt dit strikt nageleefd.’


Kunnen medewerkers in de buitendienst aan het werk blijven?
‘Met de nodige voorzorgsmaatregelen lukt dat tot nog toe aardig. Zo zijn onze teams op de schepen normaal gesproken tot maximaal 60 dagen achter elkaar op zee. Nu hebben we ze gevraagd nog een extra reis te doen. Het voordeel is dat zij al in een soort quarantaine zitten, zolang niemand aan wal komt en niemand aan boord corona heeft. Daarbij speelt mee dat een wisseling van crew nu de nodige voeten in aarde heeft. Als de schepen al een haven mogen binnenvaren, kan door de vliegrestricties waarschijnlijk sowieso voorlopig niemand naar z’n thuisland. Het betekent helaas wel dat die mensen – zo’n 1.000 in totaal – niet naar huis kunnen als er iets met een dierbare gebeurt.’ 

Is er binnen de raad van bestuur veel discussie over de keuzes die gemaakt moeten worden?
‘De veiligheid en het welzijn van onze medewerkers en onze klanten staan altijd op één. Discussie is er vooral over een aantal morele dilemma’s. Welke verantwoordelijkheid hebben we en hoe ver gaan we daarin? Hoe gaan we om met mensen van wie een tijdelijk contract afloopt? Hoe gaan we om met nieuwe medewerkers die op 1 april beginnen bij Fugro? Zzp’ers en consultants die we inhuren? Dit zijn lastige vraagstukken waar we nu mee te maken hebben.  

Biedt deze crisis ook kansen? Welke lessen trekt u eruit voor de toekomst?   
‘We leren nu dat reizen naar verschillende landen en regio’s, wat we veel doen, lang niet altijd nodig is. Onze ceo heeft onlangs 300 mensen toegesproken via Microsoft Teams: dat werkt perfect. Dichter bij huis zie ik niet in waarom we in Nederland nog elke dag in de file zouden staan, nu thuiswerken zo goed blijkt te functioneren. Ik pleit er niet voor om en masse de hele week thuis te werken, maar we kunnen er wel veel relaxter mee omgaan.’ 

Wat heeft u in de afgelopen tijd positief verrast?
‘Het saamhorigheidsgevoel en de creativiteit van de medewerkers. Zo zijn er nu overal collega’s die samen virtueel koffiedrinken. Het leuke is dat je dat ook met collega’s uit Singapore of Hongkong kunt doen. Vanuit human resources-perspectief vind ik wel dat we de mentale gezondheid van onze medewerkers goed in de gaten moeten houden. Vooral singles hebben het soms zwaar, want die zien in deze tijd niemand. Mijn team laat hen nu weten als er andere singles in hun buurt wonen. Dan kunnen ze – met inachtneming van de nodige afstand – elkaar treffen. Daar wordt inderdaad gebruik van gemaakt. We realiseren ons ook dat mensen extra stress hebben omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Daardoor zijn ze geneigd te veel tijd aan het werk te besteden en te weinig aan hun gezin of zichzelf. We werkten al samen met Workplace Options, een bedrijf dat medewerkers helpt met persoonlijke of werkgerelateerde problemen die hun werkprestaties, gezondheid, mentale en emotionele welzijn kunnen beïnvloeden. Daar wordt nu extra veel gebruik van gemaakt.’

In deze uitzonderlijke periode interviewen de auteurs van Management Scope bestuurders vanuit verschillende invalshoeken over hoe zij met deze crisis omgaan, en bundelen wij al deze artikelen onder de noemer #tacklecorona.

Erwin  Hoogeveen

Geïnterviewd: Erwin Hoogeveen

Stefan Duran

Interviewer: Stefan Duran

  • > Branch head BeneluxelipsLife

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hottenhuis05v.jpg

Stephanie Hottenhuis (KPMG): 'Jonge leiders worden gelouterd'

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

lees artikel
magazines_artikelen/Ton_van_Veen05v.jpg

Voor Ton van Veen (Jumbo Groep) is robuustheid het grootste goed

Alle zeilen moesten worden bijgezet om de schappen gevuld te houden. De focus van Ton van Veen, cfo van Jumbo Groep Holding, is alweer gericht op de toekomst. ‘Als het moet, kunnen we morgen van koers veranderen.’ De andere kant van de medaille kent hij echter ook – Van Veen houdt toezicht op organisaties die nog out  of business zijn.

lees artikel
magazines_artikelen/Clements05v.jpg

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook