Pairing: samenwerken voor flexibele kantoorruimte

Pairing: samenwerken voor flexibele kantoorruimte

01-04-2019 Auteur: Harold Coenders | Beeld: Lien Geeroms |

Groei en krimp van bedrijven laten zich lastig voorspellen. Een bedrijf kan op de ene locatie groeien en op de andere locatie krimpen. Door de steeds sneller veranderende marktontwikkelingen vragen bedrijven en organisaties steeds meer flexibiliteit op het gebied van huisvesting. Het ene jaar wordt er met nieuwe teams vol ambitie gestart aan kortlopende projecten en is er behoefte aan extra kantoorruimte, het andere jaar moet de broekriem worden aangehaald en kan men met een bureautje minder af. Soms zijn er zelfs per dag grote verschillen: op dinsdag en donderdag puilt het kantoor uit, op vrijdag kun je er een speld horen vallen. 


Eigenlijk is ieder bedrijf op zoek naar een kantoor dat als een elastiek meebeweegt. Die flexibiliteit wordt nu nog niet altijd geboden. Sterker nog: huurcontracten zijn vaak log en hebben doorgaans een langere looptijd dan de meerjarenplanning van het bedrijf. Bedrijven die kantoorruimte huren, willen snel kunnen inspelen op de veranderende marktomstandigheden.


De opmars van coworking
Een oplossing daarvoor is een nieuw fenomeen op de kantorenmarkt: pairing. Bedrijven werken daarbij nauw samen met verhuurders van zogeheten coworking- kantoren. Coworking, waarbij flexibele kantoorplekken worden verhuurd aan (groepen) zelfstandige ondernemers, is de laatste jaren bezig aan een gestage opmars. De verwachting is dat op termijn zo’n 10 tot 20 procent van de Nederlandse kantorenvoorraad gebruikt zal worden voor coworking (momenteel is dat nog zo’n 2 procent). Amsterdam staat inmiddels in de top-3 van Europese steden met het hoogste aantal coworking-ruimtes en ook in andere Nederlandse steden worden kantoorruimtes steeds vaker verhuurd aan ondernemers. Flexibel betekent meestal: wel een bureau, maar niet je eigen bureau, gedeelde centrale voorzieningen en goede koffie, te reserveren vergaderruimtes, enzovoorts.
Als we de coworking-markt koppelen aan grote en middelgrote bedrijven, dan kan dat een goede oplossing bieden in de zoektocht naar flexibele kantooroplossingen. Die samenwerking noemen we pairing. Daarbij vormen bedrijven een team met de aanbieders van de coworking- ruimtes. Let wel: dit gaat een stap verder dan het los huren of verhuren van tijdelijke kantoorruimte. Bedrijven en verhuurders van coworking-ruimtes trekken bij pairing gezamenlijk op. Via pairing kan een bedrijf een deel van zijn eigen kantoor onderverhuren aan een coworking- aanbieder, of beide partijen worden samen hoofdhuurder en maken onderling afspraken over de verdeling. Daarmee komt de scheidslijn tussen klassieke huurcontracten en coworking-contracten te vervallen.
Het voordeel voor het bedrijf is dat er voor de vaste kern van medewerkers gegarandeerd plek is op kantoor. Daarnaast is er voor de meer flexibele schil van medewerkers toegang tot extra ruimte, zodra dat nodig is. Ook kan het bedrijf de wekelijkse piekbezetting opvangen met werkplekken en vergaderruimtes in de coworking- ruimte. Door deze oplossing betaalt de organisatie alleen een meerprijs voor de flexibiliteit en niet standaard voor te veel ruimte in de eigen huisvesting.

Groeikansen
Pairing is vooral aantrekkelijk voor bedrijven die sterk projectgedreven zijn en voor bedrijven die een extra kantoor op een andere plek in het land ambiëren, maar nog onvoldoende medewerkers in dienst hebben in de regio die extra huisvesting daar rechtvaardigt. Pairing biedt dus groeikansen voor bedrijven. Niet voor niets zijn organisaties als a.s.r., EY, Deloitte en ING al aan het experimenteren met deze slimme manier van kantoorgebruik.

Harold  Coenders

Tekst door: Harold Coenders

  • > Partner Colliers International Nederland
  • > Directeur Colliers International Corporate Solutions

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06v.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook