Corporate Governance Code UK als tegeltjeswijsheid

Corporate Governance Code UK als tegeltjeswijsheid

Auteur: Mijntje Lückerath - Rovers | 02-03-2012

Niemand wil ze thuis aan de muur, maar tegeltjeswijsheden zijn zo gek nog niet: ze geven kernachtig belangrijke boodschappen weer: ‘Beter een goede buur dan een verre vriend’.


De Engelse uitgever van de Corporate Governance Code, de Financial Reporting Council (FRC), heeft vorig jaar als aanvulling op de Code een richtlijn gepubliceerd die een opsomming lijkt van tegeltjeswijsheden. Wat dacht u van: An effective board should not necessarily be a comfortable place. Of deze: Good boards are created by good chairman. Belangrijke boodschappen, kernachtig weergegeven.


De Engelse Corporate Governance Code wordt wel eens aangeduid als de mother of all codes. Veel landen hebben de Engelse Code als voorbeeld genomen om hun eigen Corporate Governance Code op te stellen. Ook de Nederlandse versie lijkt, ondanks dat de code bedoeld is voor de two-tier situatie, veel op de Engelse Code. De Corporate Governance Code UK is voor het laatste herzien in juni 2010. Opvallend is dat de uitgevende instantie FRC sindsdien ook additionele richtlijnen heeft uitgegeven voor de verschillende betrokkenen in corporate governance. Zo verscheen in juli 2010 de Stewardship Code, specifiek gericht op aandeelhouders, waarin zij worden aangespoord daadwerkelijk hun aandeelhoudersbetrokkenheid te tonen. En in maart 2011 verscheen de Guidance on Board Effectiveness waarin richting wordt gegeven aan de wijze van opereren in de bestuurskamer.

De Code bepaalt de kaders, de Guidance vult ze in. Blijkbaar is de FRC van mening dat de Code onvoldoende richting geeft aan een effectief opererende board. Volgens de FRC gaat de Code vooral in op structuren en processen, maar moet de board vooral zelf nadenken over de wijze waarop ze haar rol uitoefent en over het gedrag dat ze vertoont. In het voorwoord van de Guidance geeft de FRC dan ook aan dat deze vooral bedoeld is om boards ‘te stimuleren na te denken over de manier waarop zij in staat zijn hun rol het meest effectief uit te oefenen’.

Meer nog dan de Code is de Guidance een pamflet, een betoog voor goed ondernemingsbestuur. Met zinnen die in een Code niet zouden passen maar wel meer indruk maken dan harde regels. Een laatste voorbeeld: Executive directors should appreciate that constructive challenge from non-executive directors is an essential aspect of good governance. Kortom, in plaats van meer regels terug naar de kern van de zaak.

Ik voorzie een gat in de markt. Binnenkort online te bestellen, oud-Hollandse tegeltjes met teksten over corporate governance. Hang ze niet thuis op, maar duidelijk zichtbaar in de boardroom. Daarnaast zal in maart een Nederlandse variant van de Guidance verschijnen, een werkgroep is daar reeds mee van start gegaan. Ik houd u op de hoogte.

Prof.dr. Mijntje Luckerath-Rovers is hoogleraar Corporate Governance aan de Nyenrode Business Universiteit en verbonden aan de Erasmus Universiteit

Lees ook:
> Onafhankelijkheid is een state of mind
> De bestuurssecretaris (CGO)
> Toffe peer

Mijntje  Lückerath - Rovers

Tekst door: Mijntje Lückerath - Rovers

  • > Hoogleraar Corporate Governance TIAS
  • > Commissaris ASN Bank Investments funds en Groenfonds
  • > Commissaris NRC Media
  • > Lid Raad van Toezicht Betaalvereniging Nederland
  • > Lid Monitoring Commissie Code Pensioenfondsen
  • > Commissaris Achmea Pensioen en Leven
  • > Commissaris Achmea
  • > Voorzitter Lid Raad van Toezicht KNGF Geleidenhonden

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Mijntje Lückerath - Rovers

scopist_posts/originals/Luckerath, Mijntje Rovers - 2013 I.JPG

Biased

We weten allemaal dat we in bepaalde situaties beïnvloed worden door wat er om ons heen gebeurt, wat anderen zeggen, hoe ze het zeggen en dat we bepaalde, soms ook onbewuste, vooroordelen hebben.

lees artikel
scopist_posts/originals/Luckerath, Mijntje Rovers - 2013 I.JPG

Rolmodellen

Het zal niemand ontgaan zijn dat de coo van Facebook, Sheryl Sandberg, een boek heeft geschreven over haar weg naar de top: Lean in.

lees artikel
scopist_posts/originals/Luckerath, Mijntje - 2012.JPG

Impact

Onlangs was ik één van de initiatiefnemers van een bijeenkomst over de impact van de financiële sector op andere sectoren. Impact betekent volgens Van Dale ‘uitwerking, invloed en effect’.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook