Waarom groei en positieve impact elkaar niet bijten

Waarom groei en positieve impact elkaar niet bijten

Auteur: Sander van Ginkel , Peter Zuyderduyn | Beeld: Accenture Strategy | 04-09-2019

Accenture Strategy nam bedrijven uit de pijler financiële gezondheid van de Management Scope Corporate Impact Index onder de loep. Lijstaanvoerders zijn online betaalplatform Adyen en chipmachinefabrikant ASML. Vooral dat laatste concern – de winnaar van de overall ranking – laat zien dat groei en positieve impact elkaar niet uitsluiten.


Adyen bedient met zijn snelle online betaalplatform grote multinationals als Uber, Microsoft, eBay en Spotify. Ook de online betalingen aan luchtvaartmaatschappij KLM en warenhuisketen de Bijenkorf verlopen via het platform van de onderneming. Het bedrijf profiteert van de sterke groei van e-commerce en de platformeconomie met bedrijven als Uber en Airbnb. Via het platform van Adyen verlopen betalingen snel, foutloos en goedkoop tussen klanten en aanbieders wereldwijd, zonder tussenkomst van traditionele partijen als banken. Dat voorziet in een grote behoefte, waardoor de onderneming ook in 2018 de snelle groei kon voortzetten.
Het resultaat: hoge scores op metrics als omzetgroei, winstgevendheid en toekomstige waarde. Met een totaalscore van 91 is de onderneming de gedeelde aanvoerder in de financiële pijler van de Management Scope Corporate Impact Index (MSCII). De komende tijd richt Adyen zich op uitbreiding van het aantal klanten in het zakelijke middensegment. Daarnaast heeft de onderneming het verbeteren van het online betaalplatform hoog op haar prioriteitenlijst. Innovatie zit in het DNA van de onderneming. We launch fast and iterate, staat er dan ook in The Adyen Formula, het achtregelige playbook van Adyen. 


Kleiner en krachtiger
De gedeelde nummer één in de ranking van financiële gezondheid is ASML. Het bedrijf presteert goed op omzetgroei, toekomstige waarde en financiële stabiliteit. Die laatste metric is samen met winstgevendheid flink verbeterd ten opzichte van vorig jaar.
De halfgeleidermachinefabrikant is op basis van marktaandeel de meest succesvolle partij binnen de snel groeiende chipsector. Elk jaar worden meer, kleinere en complexere chips geproduceerd, bijvoorbeeld voor gebruik in mobiele telefoons en Internet of Things-toepassingen (IoT) die steeds meer apparatuur via het internet aan elkaar koppelen. Ruim 90 procent van alle halfgeleiders wordt geprint door machines van ASML. De prijs van de machines kan oplopen tot ruim 100 miljoen euro per stuk. Veel van het kapitaal investeert de onderneming in de ontwikkeling van technologie om steeds kleinere en krachtigere halfgeleiders te kunnen printen. Zo biedt de meest geavanceerde extreme ultraviolet-technologie nog ruimte voor verdere ontwikkelingen in de toekomst.

Gebruiksvriendelijk platform
Online reisplatform Booking.com staat op plaats drie van de pijler. Als een van de grootste e-commerce bedrijven op het gebied van reizen ter wereld: achter bedrijven zetten plukt het de vruchten van de jarenlange investeringen in een snel en effectief platform. Booking.com voert continu veranderingen door op de website die de bezoeker moet verleiden tot het boeken van een van de 1,7 miljoen accommodaties wereldwijd: een schaalbaar bedrijfsmodel met een hoge toetredingsdrempel die concurrenten op afstand houdt. Dit vertaalde zich in 2018 in een flinke omzetgroei en een verbetering van de winstgevendheid-metric.
Wat brengt de toekomst? Booking.com gaat ervan uit te profiteren van de verwachte 11 procent groei van de reismarkt. Wel wordt het speelveld uitdagender: in toenemende mate wordt er concurrentie verwacht van techbedrijven zoals Airbnb en Trivago. Daarnaast maakt lokale wet- en regelgeving een inhaalslag en richt zich daarmee op het beschermen van lokale bewoners, gasten en hoteliers. Dit maakt bedrijfsvoering voor Booking.com complexer.

Techgedreven optiekketen
Op de vierde plaats in de pijler staat optiekketen GrandVision. Deze onderneming is meer technologiegedreven dan vaak wordt gedacht: de 7.000 winkels wereldwijd worden gevoed door een digitaal aangestuurde productie- en distributieketen van glazen en monturen. De onderneming groeit mede door overnames en bestaat inmiddels uit 34 winkelformules wereldwijd. De e-commercetak, die wereldwijd zonnebrillen en contactlenzen verkoopt, groeit eveneens snel. Dit resulteert in hoge scores op de metrics voor omzetgroei en een (nog) betere positie op financiële stabiliteit.

Technologie in verticale groeimarkten
Vijfde in de ranking van best presterende bedrijven binnen de financiële pijler is TKH Group, dat technologische onderdelen voor de telecom en de bouw- en industriesector ontwikkelt. De focus op technologie in diverse verticale groeimarkten werpt zijn vruchten af. Zo levert TKH Group innovatieve 2D- en 3D camerasensoren die worden gebruikt in de bouw, maar ook voor medische apparatuur en voor beveiligingstoepassingen.
Kracht van de onderneming is de decentrale organisatiestructuur. Die structuur maakt de onderneming flexibel en zorgt ervoor dat het mogelijk is snel in te spelen op specifieke klantwensen en marktkansen. Hiermee verbetert het concern de winstgevendheid en realiseert het een goede score op financiële stabiliteit.

Groei en impact gaan samen
De resultaten in deze pijler laten niet alleen zien welke Nederlandse bedrijven er op financieel gebied het beste voorstaan, de analyse maakt ook inzichtelijk dat goed scoren op de financiële pijler niet ten koste gaat van het maken van brede maatschappelijke impact. Groei en brede maatschappelijke impact gaan goed samen, bijvoorbeeld op het gebied van werkgelegenheid. De vijf bedrijven die deze pijler aanvoeren, bieden werk aan ruim 83.000 werknemers – een aantal dat ook nog eens groeit.
Hoewel vaak wordt gezegd dat bijvoorbeeld duurzaamheid en groei niet samengaan, ontstaat uit de analyse een ander beeld.
Dat wordt nog het best geïllustreerd door ASML, dat zich als winnaar van de MSCII dit jaar de meest maatschappelijke onderneming mag noemen én de gedeelde eerste plaats behaalt in de pijler financiële gezondheid. Tevens drukt technologie zijn stempel op deze pijler. Technologiebedrijven profiteren van de almaar groeiende vraag naar techgedreven toepassingen. Daarnaast is de toepassing van de juiste technologie op de eigen bedrijfsvoering de katalysator voor het verbeteren van financiële prestaties. De hiermee vrijgespeelde middelen kunnen vervolgens worden ingezet voor innovaties en nieuwe groei.

Gepubliceerd in Management Scope 07 2019.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Sander van Ginkel

scopist_posts/originals/Werkgeverschap09k.jpg

Goed werkgeverschap betaalt zich uit

Accenture Strategy nam een aantal bedrijven uit de Management Scope Corporate Impact Index dat excellent scoort op de pijler werkgeverschap onder de loep. Goed werkgeverschap komt werknemers ten goede, maar zorgt ook voor concurrentievoordeel én vergroot de aandeelhouderswaarde.

lees artikel
scopist_posts/originals/Analyse-MSCII02k.jpg

Sturen op duurzame waardecreatie

Vorig jaar werd de eerste Management Scope Corporate Impact Award uitgereikt. Goed bestuur, een sterke relatie met de buitenwereld en een duurzame opstelling versterken elkaar, concludeert Accenture Strategy na analyse van de relatie tussen de pijlers van de index.

lees artikel
scopist_posts/originals/Toekomst analyse Accenture.jpg

Gemiste kansen in opkomende markten

In 2014 boekten AEX-bedrijven gemiddeld een hogere omzetgroei dan internationale concurrenten, maar leverden in op de positionering in groeimarkten en het vermogen om toekomstige groei te genereren. Dat blijkt uit Accentures high performance business-onderzoek 2015.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Datagebruik10v.jpg

Laat dataverbruik niet uitgroeien tot doemscenario

Het digitale dataverkeer leidt tot een verdubbeling van het wereldwijde energieverbruik. Niet in elke boardroom zijn het snel groeiende dataverbruik en de gevolgen voor het energieverbruik top of mind. Dat zou het wel moeten zijn, stellen ING sectorbankier Dirk Visser en -econoom Ferdinand Nijboer. Bedrijven kunnen de milieu-impact binnen de perken houden door kritisch naar hun ICT-activiteiten te kijken.

lees artikel
scopist_posts/originals/Aanbevelingen10v.jpg

Aanbevelingen cultuur, gedrag en reputatie in de toezichtsroutine

Een bedrijf van de 21ste eeuw verdient een commissaris van de 21ste eeuw. Stel hoge en aangepaste eisen aan de werving en selectie van commissarissen en niet in het minst aan de raad als collectief en aan de commissaris zelf. 

lees artikel
scopist_posts/originals/AI-CFO10v.jpg

De cfo neemt betere beslissingen dankzij kunstmatige intelligentie

De juiste inzet van data kan de onderneming een strategische voorsprong geven. Daar ligt een grote kans voor de cfo, signaleert professor Kristof Stouthuysen van Vlerick Business School in zijn recente onderzoek. Technologie maakt het ontsluiten van waardevolle data relevanter dan ooit.

lees artikel
facebook