LEF

LEF

Auteur: Jady Petovic | Beeld: Marco Bakker | 22-06-2016

Bij het Delftse RoboValley zullen ze blij zijn. Eind vorige maand werd bekend dat het Canadese Chrysalix Venture Capital 100 miljoen euro steekt in een Nederlands investeringsfonds voor robotica. De Canadezen richten het fonds op in samenwerking met RoboValley, een netwerk van bedrijven en onderzoekers dat is ontstaan uit de TU Delft.


Voornaamste doel is ontwikkelingen op het gebied van roboticatechnologie sneller ‘naar de markt te brengen’. Dat komt goed uit, want bedrijven lijken zich steeds beter te realiseren dat ze iets moeten met robotica, maar over de aanpak tasten ze vaak nog in het duister. Er was nog meer goed nieuws: begin deze maand had Eindhoven de eer om de poorten te openen van de eerste buitenlandse vestiging van de Singularity University. Menig Nederlands topmanager reisde de afgelopen jaren naar dit hightech-walhalla in Silicon Valley om zich te laten inspireren door innovaties die de wereld in sneltreinvaart veranderen. Met de komst van SingularityU The Netherlands hoeven ze daar dus niet meer de plas voor over. Die kenniservaring kan bestuurders hopelijk helpen met de vraag hoe snel in te springen op disruptieve technologieën waarmee ze om de oren worden geslagen.


Innovatie en disruptie staan hoog op de agenda in de Nederlandse boardroom, blijkt uit het onderzoek Strategy Trends 2016 van organisatieadviesbureau Berenschot. Voor bijna driekwart van de ceo’s zijn het zelfs de belangrijkste thema’s van dit moment (ex aequo met reputatie/ imago). Maar om te innoveren is ook lef nodig en dat is lastig gezien het andere hot issue in de boardroom: risicomanagement. Immers: het kerkhof der goede bedoelingen ligt bezaaid met peperdure ICT-projecten die niet veel meer hebben gebracht dan een griezelige burn rate van de organisatie.
Maar niets doen is geen optie in het digitale tijdperk, vindt ook Neelie Kroes, ambassadeur van StartupDelta: ‘Sceptici waarschuw ik: doe mee, anders verlies je’. Ook overheden zullen volgens Kroes moeten innoveren en overbodige regels afschaffen. ‘Gebeurt dat niet, dan verliezen Europese bedrijven de nodige kansen.’ De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten lijken ook doordrongen van de noodzaak te innoveren nu ze pleiten voor soepeler toezicht om het onder andere makkelijker te maken voor financiële instellingen te experimenteren met nieuwe diensten.

Dat experimenteren noemt Delta Lloyd-topman Hans van der Noordaa één van de grootste uitdagingen voor de toekomst. ‘We moeten sneller reageren op ontwikkelingen. Dat zit niet in de genen van onze sector, die van oudsher op de lange termijn is gericht. We moeten meer experimenteren, maar wel zorgvuldig, je kunt er geen rommeltje van maken. Bovendien: het gaat wel over het geld van iemand anders. Je kunt niet langs het randje lopen en hopen dat het goed uitvalt.’ Een garantie voor succes is er niet. Daarom adviseert associate professor strategie Kurt Verweire om niet loodzwaar in te zetten op innovatie. ‘Er wordt soms geïnvesteerd in twintig, dertig dingen tegelijk. Na vijf jaar wordt alles weer verkocht en de tanker die het bedrijf is, drijft nog altijd door, met dezelfde middelen en dezelfde koers. Beter is op basis van één weldoordacht en overtuigend idee een speedboat te bouwen.’ Misschien is het met enige aarzeling en terughoudendheid dat bestuurders zich voortbewegen in de snelle disruptieve realiteit van vandaag de dag, maar Nederland doet kennelijk toch iets goed gezien de vierde plaats op de Global Innovation Index van het Franse Insead dat jaarlijks de innovatiekracht van landen meet. Los van de vraag volgens welke beoordelings-maatstaven innovatiekracht precies te meten is, lijken we op de goede weg te zijn.



Jady Petovic
Hoofdredacteur Management Scope 

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Jady Petovic

scopist_posts/originals/Petovic, Jady - 2015.jpg

Next generation

Zit u wel eens op Snapchat? Gebruikt u Pinterest? Het is geen schande als het antwoord ‘nee’ is, want waarschijnlijk behoort u tot een generatie die, in tegenstelling tot ‘de jeugd van tegenwoordig’, niet al vanaf geboorte aan het infuus van het wereldwijde web heeft gezeten.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook