Het grote zwarte gat van outsourcing

Het grote zwarte gat van outsourcing

Auteur: Gastauteurs | 26-10-2009

Het uitbesteden van diensten is een van de belangrijkste veranderingen in het bedrijfsleven van de afgelopen 25 jaar. Het is een veelgebruikte methode om kosten te besparen, maar nu blijken de totale opbrengsten toch vaak abracadabra te zijn voor leidinggevenden.


Naar aanleiding van een onderzoek onder 231 bedrijven concludeert Warwick Business School dat 57 procent van de CIO's en CFO's nooit heeft gemeten wat de return on investment is van outsourcing. En van de 43 procent die het wel hebben gedaan, blijkt maar een op de vijf ook echt zeker te zijn van de berekeningen. Negen op de tien managers heeft dus geen idee wat de gevolgen van het uitbesteden van diensten zijn op de lange termijn. Zij kennen alleen de voordelen op korte termijn.


Lange termijn
Volgens de onderzoekers staan de enorme gevolgen van outsourcing in schril contrast tot de kennis van de leidinggevenden. Die beslissen nu voornamelijk op basis van de korte termijn, terwijl outsourcing enorme invloed heeft op de kosten, baten en risico's op lange termijn.

Lees ook:
> Impact ICT-outsourcing voor midsize-ondernemingen
> Risico's van uitbesteden
> Leiderschap in dienst van continuïteit
> Digital Boardroom Trendonderzoek 2009

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06v.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
facebook